یکی از مهمترین موضوعات ماهای اخیر و گذشته که به بحث گذاشته شد نصب باک غیر استاندارد توسط تانکرها می باشد.برخی رانندگان در ناوگان حمل‌ونقل باری و یا مسافر اقدام به تغییر ظرفیت مخزن سوخت کرده و یا مخزن اضافه نصب می‌کنند که نه‌تنها اقدامی خلاف قانون بوده، بلکه جان سرنشینان، مسافران و سایر کاربران جاده را تهدید می‌کند.
plusresetminus
آیا برچسب قاچاق سوخت به حمل کنندگان سوخت می چسبد؟
به گزارش اختصاصی نفت آرافرآورده‌های نفتی یارانه‌ای شامل همه فرآورده‌های نفتی که دولت آن را کمتر از قیمت تمام شده و یا با پرداخت یارانه به بهره‌برداران واگذار می‌کند شامل: نفت سفید،بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع می باشد.
از مهمترین مواردی که موجب قاچاق سوخت می شود و توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی و به نهادهای مربوطه ارسال کرد، شامل جابجایی سهمیه،انحراف از مسیر،نداشتن باک استاندارد،عرضه خارج از شبکه ،واگذاری یا فروش سهمیه مصرف‌کنندگان دولتی،است.
یکی از مهمترین موضوعات ماهای اخیر و گذشته که به بحث گذاشته شد نصب باک غیر استاندارد توسط تانکرها می باشد.برخی رانندگان در ناوگان حمل‌ونقل باری و یا مسافر اقدام به تغییر ظرفیت مخزن سوخت کرده و یا مخزن اضافه نصب می‌کنند که نه‌تنها اقدامی خلاف قانون بوده، بلکه جان سرنشینان، مسافران و سایر کاربران جاده را تهدید می‌کند.
دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای پیرامون باک اضافه چه می گوید
داشتن باک اضافه و یا هرگونه حمل سوخت اضافه بر باک استاندارد برای خودروها اعم از اینکه به صورت باک اضافی، جاسازی در خودرو، حمل مظروف و یا به هر طریق دیگر ممنوع می باشد.وزارت صنایع و معادن استاندارد حداکثر حجم باک قابل نصب روی خودروهای سنگین را براساس مصرف استاندارد موتور در کیلومتر، تعیین و برای کشنده تریلی 18چرخ پنج محور یکبار سوختگیری برای ۱۲۰۰ کیلومتر حرکت، کامیونهای ۱۰ چرخ سه محور یکبار خطوط تولید داخلی و به واحدهای استاندارد در مبادی وارداتی، جهت کنترل،ابلاغ و بر اجرای آن نظارت نماید. باک سوخت خودرو یا شناور که در طراحی اولیه خودرو یا شناور برابر استانداردهای رایج بین‌المللی در کارخانه سازنده روی آن نصب شده است.
مرکز معاینه فنی وزارتخانه‌های راه و ترابری و شهرداریهای کشور در هر دوره معاینه فنی خودروها، داشتن باک استاندارد و عدم استفاده از باک اضافی و یا جاسازی در خودروها را کنترل و برای خودروها متخلف گواهی صادر نمی‌نماید.
میزان سوختی که خودروها مجازند هنگام خروج از مرز همراه داشته باشند براساس تبصره ماده۹ قوانین و مقررات حمل و نقل جاده‌ای تا سقفحداکثر ظرفیت‌باک استاندارد تابع تفاهمنامه فیمابین وزارتین نفت و راه که به تأیید دبیرخانه ستاد می‌رسد، خواهدبود.
تنها کاربرد باک‌های غیرمجاز و غیراستاندارد، قاچاق سوخت است
برخی رانندگان ناوگان سنگین با استدلال های از جمله طی کردن مسافت‌های طولانی و ... اقدام به نصب باک‌ غیر استاندارد و یا باک اضافه می‌کنند که این موضوع برخلاف قوانین مصوب کشور است.بارها مشاهده می‌شود مالکان ناوگان مختلف در برخی از مسیرها با تغییر وضعیت فنی ناوگان اقدام به نصب باک دوم، تغییر ظرفیت باک و یا جاساز می‌نمایند.تأکید بر اینکه تنها کاربرد این باک‌های غیرمجاز و غیراستاندارد، قاچاق گازوئیل است، متأسفانه برخی افراد منفعت‌طلب بدون توجه به اصل کارکرد ناوگان حمل موجبات استفاده نادرست را برای خود فراهم کردند.
قاچاقچیان تحت پوشش کامیونداران فعالیت می کنند
  قاچاقچیانی که تحت پوشش کامیونداران فعالیت می کنند، اولویت اصلی شان قاچاق سوخت است و حمل کالا تنها بهانه ای برای پوشش این عمل خلاف است. این افراد با قبول کمترین کرایه ها، نه تنها به ضرر کامیونداران واقعی عمل می کنند، بلکه باعث کاهش نرخ کرایه ها و فشار بیشتر بر رانندگان قانون مند می شوند. در حالی که حتی کرایه های تعرفه ای نیز پاسخگوی هزینه های تعمیر، نگهداری و معیشت کامیونداران نیست.
این مسئله باعث شده کمبود سوخت برای ناوگان حمل ونقل  شکل قانونی تر به خود بگیرد این روزها  که شاهد فروش غیرقانونی سهمیه کارت های سوخت در بسیاری از جایگاه های سوخت کشور هستیم. بارها این تخلفات و گزارش های مستند به دستگاه های نظارتی اطلاع داده شده اما تاکنون اقدام مؤثری برای برخورد با این موارد صورت نگرفته است.
ابزارهای کنترلی قاچاق سوخت
در کنترل‌هایی که به‌صورت گشت مشترک با نمایندگان اعضاء کارگروه (اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، پلیس امنیت اقتصادی و دبیرخانه برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز) انجام می‌شود، ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت اتفاقی مورد بازدید قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف، مالک ملزم به فک باک اضافه جاساز و نصب مخزن استاندارد می‌شود.
براساس تفویض اختیاری است که از سوی شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور به شورای تأمین استانها صورت گرفته است. در صورت نداشتن بارنامه و تعهدنامه معتبر، خودرو تا زمان ارائه مدرک متوقف می‌گردد.
سؤال اینجاست: چگونه بدون ارائه بارنامه، این کارت های سوخت شارژ می شوند؟
 
https://naftara.ir/vdcbz5b8.rhb00piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما