نفت آرا بررسی کرد

استارلینک و برخورد حاکمیت

شنیده ها حکایت از آن دارد که بسیاری از مجتمع های مسکونی تهران در حال نصب استارلینک هستند و استفاده از این نوع فناوری به نوعی در حال فراگیر شدن است. با ادامه این روند و افزایش حجم تقاضا، به زودی قیمت تجهیزات آن کاهش پیدا خواهد کرد. شواهد نشان می دهد که استارلینک در پایتخت تا ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
plusresetminus
استارلینک و برخورد حاکمیت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر استفاده برخی از شهروندان از اینترنت ماهواره ای استارلینک شنیده شده که این موضوع شایعات ورود این فناوری به کشور را بار دیگر قوت بخشیده است.
برخی کاربران فضای مجازی فیلم هایی از تجهیزات استارلینک نظیر دیش مخصوص این نوع اینترنت روی پشت بام ها منتشر کردند و از سرعت بالای این تکنولوژی نوین خبر دادند. بحث استفاده ایرانیان از استارلینک در مقاطعی از سال گذشته نیز مطرح بود که زارع پور، وزیر سابق ارتباطات بهره گیری شهروندان از این نوع فناوری را منوط به اخذ مجز شرکت ارائه دهنده از دولت ایران دانست.
حالا عده‌ای از تحلیلگران حوزه فناوری اطلاعات بر این عقیده هستند که به زودی اینترنت ماهواره ای استارلینک نه تنها روی برخی مدل های موبایل نظیر آیفون، بلکه روی تمامی گوشی های هوشمند قابل استفاده خواهد بود و دولت ها نیز قادر به ممانعت از آن نیستند. البته تمام کارشناسان چنین باوری ندارند و در این خصوص شک و شبهاتی را مطرح می کنند.
به صرفه بودن استفاده از اینترنت استارلینک، دیگر موضوع قابل بررسی است که افراد در خصوص آن به تبادل نظر می پردازند. هزینه های مربوط به تجهیزات استارلینک ممکن است در ابتدا به حدی سنگین باشد که طیف وسیعی از جامعه از اساس قادر به خریداری آن نباشند یا تهیه برخی از وسایل را برای خود مقرون به صرفه ندانند.

آخرین اخبار حاکی از آن است که پس از معرفی دستگاه استارلینک مینی، این دستگاه از طریق سلیمانیه عراق به ایران وارد شده و در تهران با قیمت‌هایی بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان و بالاتر به فروش می‌رسد.
در خصوص برخورد احتمالی حاکمیت با اینترنت ماهواره ای باید گفت تمام فعالان حوزه تکنولوژی بر این عقیده هستند که هیچ عاملی نمی تواند بر سر راه تکنولوژی قرار گیرد و مانع از حرکت آن شود. بر حسب تجربیات گذشته، فناوری های نوین با وجود تمامی موانع، به سهولت و با قیمت ارزان‌تر در اختیار کاربران قرار می گیرند و سرعت بالای دسترسی افراد به آن ها اجتناب ناپذیر است.
 این نوع از دسترسی کاربران به فناوری های جدید می تواند موجبات توسعه فعالیت های کاری و شخصی را برای همگان ایجاد کند و از رهگذر آن میزان بهره روی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. دسترسی ساده‌تر و ارزان‌تر اشخاص به اینترنت می تواند ثمرات بسیار زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد و این خدمت رسانی باکیفیت را نمی توان انکار کرد. این نکته بیانگر آن است که خدمات اینترنت ماهواره ای برای همگان، دور از ذهن نیست و حالا همه چیز آماده یک تغییر بزرگ است.
 تعامل متولیان این نوع فناوری با دولت ها باید در چارچوب قوانین بین المللی باشد و در غیر اینصورت باید شاهد بروز تعارضات احتمالی باشیم. عدم دستیابی به یک توافق در خلال مذاکرات می تواند به مثابه از دست رفتن فرصت های طلایی برای هر کشوری باشد. باید صبر کرد و دید که مذاکرات به شکل مسالمت آمیز و قانونی حل و فصل می شود و یا نهادهای کلان با اعمال فشار بر ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای، به دخالت های همیشگی می پردازند.
 اعمال محدودیت در این زمینه نمی تواند راهکار موثری باشد و حاکمیت نیز در این خصوص آگاهی لازم را دارد. در سال های گذشته، ما تجربه ماهواره ها را داشتیم که علی رغم اعمال فشار و همینطور برخوردهای سلبی و ایذایی، نتیجه مورد نظر حاکمیت حاصل نشد. فیلترینگ های گسترده فضای مجازی هم همین ماجرا را برای دولت ها تکرار کرد و این مسئله نیز علی رغم ایجاد مشکل برای کاربران، مانع از دسترسی آن ها به اطلاعات آزاد نشد.
 استفاده از امکانات نوینی نظیر اینترنت ماهواره ای برای همگان ممکن خواهد شد و حاکمیت با هیچ ابزاری نمی تواند جلوی این امر را بگیرد. شاید در ابتدا نیاز به تجهیزات سخت افزاری خاصی باشد و مسائلی از قبیل هزینه تمام شده برای کابران مشکلاتی را ایجاد کند، اما من معتقدم که این موارد هم به مرور حل خواهد شد و در بلندمدت مسیر هموارتری برای کاربران به وجود می آید. استارلینک در آینده روی هر نوع گوشی هوشمند قابل بهره برداری خواهد بود و من این نوید را به کاربران می دهم.
https://naftara.ir/vdcexx8z.jh8nxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما