اجرایی شدن مقررات سختگیرانه IMO 2020 و الزام کاهش گوگرد سوخت کشتیها از ۳.۵ به ۰.۵ درصد، تنها یک تغییر زیستمحیطی نبود؛ بلکه نقطه عطفی در صنعت حملونقل دریایی و بازار جهانی انرژی رقم زد. این مقررات، پالایشگاههای فاقد فناوریهای پیشرفته شیرینسازی را با چالشهای اقتصادی جدی مواجه ساخته و کشورهایی همچون ایران را در برابر یک دو راهی راهبردی قرار داده است: یا پذیرش افت درآمدهای سنتی از محل صادرات نفت کوره پرگوگرد، یا حرکت به سوی ارتقاء ساختار پالایشگاهی و توسعه صنعت بانکرینگ به عنوان موتور محرک جدید درآمد ارزی. در این میان، بازتعریف جایگاه ایران در بازار انرژی منطقهای و جهانی، بیش از هر زمان دیگری به تصمیمات راهبردی و سرمایهگذاریهای هدفمند گره خورده است.