نفت آرا جزییات واردات خودرو بنزینی بررسی می کند:

رانت جدید یا سرکار گذاشتن مردم

plusresetminus
رانت جدید یا سرکار گذاشتن مردم
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،بر اساس آیین نامه‌ واردات خودروهای کارکرده، اشخاص حقیقی با کد ملی می‌توانند خودرو وارد کنند که منشاء ارزشان صادرات یا سرمایه گذاری خارجی باشد. با توجه به آنکه اکثر مردم صادرکننده نیستند که بتوانند ما به ازای آن خودرو وارد کنند، به باور ناظران خط تبلیغاتی که این روزها تحت عنوان «واردات خودرو برای مردم آزاد شد» مطرح می‌شود، سرکاری است و با این آیین نامه قریب به اتفاق مردم نمی‌توانند خودرو واردکننده و تنها گروهی صادرکننده رانت واردات خودرو در ازای صادرات محصولات‌شان یا به دست خواهند آورد.

مردم با کدملی می‌توانند یک خودروی شخصی وارد کنند
سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت: عموم مردم می‌توانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به این نیست که مردم کارت بازرگانی دریافت کنند. در آیین نامه واردات خودرو مردم با کد ملی که شناسایی می‌شوند، می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است . 

آخرین وضعیت تعرفه واردات خودروی سواری 
آخرین وضعیت تعرفه واردات خودروی سواری بر اساس مقررات صادرات و واردات بدین شرح است : بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد بنزینی، ١٠٠۱ تا١۵٠٠ سی‌سی، ۷۰ درصد بنزینی، ١۵٠۱ تا ٢٠٠٠ سی‌سی، ۹۵ درصد بنزینی، ٢٠٠۱ تا ٢۵٠٠ سی‌سی، ۱۳۵ درصد بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد بنزینی، بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ١۷۵ درصد 

آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده مهمترین نکته این است که اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا ۵ سال می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. سن خودروها باید بین ۳ تا ۵ سال باشد. خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری اجازه ورود به گمرکات کشور را ندارد و در صورت وارد شدن مرجوع می‌شود. ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است. واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است. خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشند. 

پیش از این دولت سیزدهم ابتدا واردات خودروهای نو را آزاد کرد. طی سال‌ 1402، حدود ده هزار خودرو وارداتی جدید به کشورمان رسیدند. مدتی بعد نیز صحبت‌هایی پیرامون واردات خودروهای کارکرده به کشور مطرح شد. در نهایت دولت تصمیم گرفت تا خودروهای کارکرده خارجی را از مناطق آزاد به کشور وارد کند. موضوعی که هنوز در مراحل پرپیچ و خم نتیجه‌بخشی قرار دارد.
 
بدون شک آزادسازی واردات خودرو به کشور حتی با وجود تعرفه‌های بالا، تأثیر مثبتی بر شرایط بازار خودرو خواهد داشت. خودروسازان بزرگ از سال ۱۳۹۸ و پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، توانایی پاسخگویی کامل به نیاز بازار را ندارند. حتی درصورت داشتن تیراژ بالا، بازهم بخش‌هایی از بازار به خرید خودروهای ایرانی یا مونتاژی بی‌علاقه هستند. آزادسازی واردات خودرو علاوه‌بر ایجاد تعادل در بازار، می‌تواند باعث دسترسی راحت‌تر گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان به خودروهای مطلوب شود. طی روزهای آتی، شاهد انتشار جزئیات کامل بخشنامه واردات خودروهای دست دوم توسط مصرف‌کنندگان حقیقی خواهیم بود.
 
https://naftara.ir/vdcjhhev.uqexazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما