رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین:

مصوبه LPG مجلس اولین گام برای کمک به صنعت CNG بود

رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین گفت: تنظیم‌گری دولت می‌تواند به گونه‌ای باشد که هم 700 هزار خودروی LPG سوزی که در کشور وجود دارد، را ساماندهی کند و هم این سوخت مانع توسعه CNG نشود.
plusresetminus
مصوبه LPG مجلس اولین گام برای کمک به صنعت CNG بود
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین اظهار کرد: در دنیا تنوع بخشی به سبد سوختی از جهت اقتصادی بودن، تأمین پایدار سوخت، امنیت کشور و استفاده حداکثری از پتانسیل‌های داخلی انجام می‌شود.
وی افزود: از قدیم‌الایام با توجه به دسترسی خوب کشور ایران به منابع نفتی، بنزین و گازوئیل به عنوان مهمترین منابع سوختی معرفی شدند. در دهه 50 با توجه به شناخت و توسعه گاز طبیعی، CNG و LPG نیز به سبد سوختی اضافه شد.
محمودیان در گفتگو با مهر ادامه داد: بعد از آن در دهه هفتاد سوخت LPG توسعه پیدا کرد ولی متأسفانه با یک تصمیم غیر راهبردی از سبد سوختی حذف شد. جالب است بدانید تا آن مقطع ایران یکی از بهترین صادرکنندگان تجهیزات این سوخت به کشور ترکیه و سایر کشورهای مصرف کننده LPG بود.
وی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد سیاستگذاری در بخش CNG متمرکز شد، افزود: البته در آن مقطع نظر اکثر کارشناسان داخلی و خارجی بر این بود که CNG می‌تواند یکی از بهترین تقویت‌کننده های حامل‌های انرژی در بخش سوخت باشد و در سال‌های اخیر هم که این سوخت به عنوان سوخت ملی انتخاب شد.
رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین تصریح کرد: در دو دهه گذشته به علت اینکه سیاست‌گذاری مناسبی در بخش LPG اتفاق نیافتاد مصرف هم کاهش نیافت. یعنی اگر به طور مثال با ورود گاز طبیعی، مصرف نفت سفید در خانه‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافت ولی در این سال‌ها مصرف LPG کاهش نیافت. این نشان می‌دهد مصرف LPG به سمت استفاده در خودروها منحرف شد.
70 درصد گاز مایع به خودروها می‌رسد
محمودیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 2 میلیون تن LPG توسط توزیع‌کنندگان پخش می‌شود، افزود: بر اساس آمار، برآورد می‌شود حدود 700 هزار خودروی LPG سوز در کشور وجود دارد. و بر اساس گزارش‌های میدانی که مجموعه‌های توزیع کننده LPG می‌دهند بیش از 70 درصد گاز مایع در بخش حمل و نقل استفاده می‌شود.
وی در ادامه گفت: در مواجهه با این 700 هزار خودرو ما دو رویکرد داریم، یک اینکه صورت مسأله را پاک کرد و گاز رسمی بهشان ندهیم تا راه‌های غلط باب شود و به صورت زیرپله‌ای سوخت خودشان را تأمین کنند. یک رویکرد هم این است که واقعیت را بپذیریم و بر اساس آن بهترین مسیر را ترسیم کنیم. ازآنجا که ما هیچگاه سیاست‌های کلان انرژی نداشتیم و نداریم حداقل باید درباره خودروهایی که در حال حاضر ال. پی. جی سوز شدند تصمیم‌گیری شود.
رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین با اشاره به تبعات اجتماعی قطع ارائه LPG از سوخت خانوار، افزود: در واقع ما باید به اندازه‌ای که برای این هفتصد هزار خودرو نیاز است گاز مایع عرضه شود و مازاد آن در بخشی هدایت شود که تداخلی با بخش‌های دیگر نداشته باشد. در واقع پیشنهاد ما این است که علاوه بر رفع تعهدی که باید برای این 700 هزار خودرو انجام شود، موتورسیکلت‌های شهری که بخش قابل توجهی بنزین مصرف می‌کنند و عمدتاً هم آلاینده هستند را LPG سوز کنیم. آن هم در شهرهایی که مزیت عرضه گاز مایع وجود دارد و نه در همه شهرها.  
محمودیان تصریح کرد: با این اقدام هم مسأله آلایندگی حل می‌شود و هم مسأله با اختلاف قیمت گاز و بنزین صرفه‌جویی هم برای دولت ایجاد می‌شود. همچنین به علت شیوه سوخت‌گیری موتورسیکلت‌ها دغدغه فعالان بخش CNG هم رفع می‌شود. همچنین امکان فنی LPG سوز کردن موتورسیکلت‌ها وجود دارد و مزایایی هم برای آن‌ها، از جمله پیمایش بیشتر وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بهترین ابزار برای تنظیم‌گری میان منابع ابزار قیمتی است، افزود: مصوبه سال گذشته مجلس نسبت به شرایط فعلی بسیار عالی بود. هرچند نمی‌توانیم بگوییم ایده‌آل بود ولی پله خوبی برای رسیدن به آن شرایط بود. ولی باید توجه داشت آئین نامه‌ای که به این منظور تهیه می‌شود و شیوه اجرا به گونه‌ای باشد که هدف تدوین قانون تغییر نکند و آسیب نزند.
مصوبه LPG مجلس، اولین گام برای کمک به صنعت CNG
رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین با بیان اینکه توسعه صنعت CNG نیازمند ساماندهی و قیمت‌گذاری صحیح LPG است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هرکیلوگرم ال. پی. جی با قیمت 240 تومان عرضه می‌شود که بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه تر از سی. ان. جی می‌باشد. مصوبه مجلس که قیمت LPG را دو سوم بنزین سهمیه‌ای قرار می‌داد اولین گام برای کمک به صنعت CNG بود. همچنین در آئین نامه اجرایی باید دیده شود که فقط خودروهایی که در حال حاضر LPG مصرف می‌کنند را ساماندهی کرد و مابقی آن در بخشی برود که مانع سی. ان. جی نباشد.
محمودیان در پایان در پاسخ به شائبه خطرآفرین بودن گاز مایع گفت: این حرف از ریشه غلط است زیرا هر سوختی را اگر بر اساس دستورالعمل‌ها و استانداردهای آن استفاده بشود خطری ندارد. کما اینکه قبلاً برخی هم می‌گفتند CNG خطر دارد. ولی اگر استانداردهای سخت‌گیرانه آن رعایت شود هیچ خطری ندارد. تجربه چند ده ساله کشورهای دیگر هم این موضوع را ثابت می‌کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.ie8fuqexasfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما