plusresetminus
کشف‌ بنای تاریخی در سایت پتروشیمی بهبهان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،علی حداد رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگردی بهبهان اظهار کرد: در پی انجام عملیات خاک برداری از زهکش آب در سایت پتروشیمی بهبهان قسمتی از یک آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که سریعا به مجموعه میراث فرهنگی اطلاع رسانی شد و تیم ارزیاب به این محل اعزام گردید.
وی در ادامه گفت: پس از بررسی اولیه تیم ارزیاب هیچ گونه اشیاء تاریخی در این محل پیدا نشده و فقط یک بنا تاریخی محرز شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بهبهان تصریح کرد: جهت بررسی دقیق و اظهار نظر نهایی در مورد این بنای تاریخی از تیم پژوهشکده میراث فرهنگی کشور درخواست شده که به این مکان بیاید و ارزیابی تخصصی را انجام بدهد.
علی حداد خاطر نشان شد: پس از اعلام کشف بنا تاریخی تیم حفاظت میراث فرهنگی در مکان حضور یافته و منطقه مورد نظر را به دستور دادستان پلمپ شد و از ادامه عملیات حفاری جلوگیری بعمل آمده است.
نفت آرا، در تابستان سال ۱۳۶۱ عملیات عمرانی ساخت سد شهدای مارون در شمال شهر بهبهان استان خوزستان با برخورد به یک آرامگاه سنگی متوقف شد و باستان شناسان یک تابوت یو شکل برنزی را کشف کردند که آثار بی‌نظیری درون و بیرون آن قرار داشت. در داخل تابوت «کیدین هوتران یکم» از بزرگان عیلامی دفن شده بود و در دست چپ او که روی سینه‌اش قرار داشت یک حلقه قدرت طلایی کشف شد، حلقه‌ای که حالا یکی از شاخص‌ترین آثار موزه‌ای ایران است و در موزه ملی نگهداری می‌شود.
و همچنین به کشف و شناسایی گورستان ۹ هزارساله تل چگاسفلی در منطقه زیدون بهبهان اشاره کرد.
https://naftara.ir/vdcbwfb8.rhbsspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما