مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: پتروشیمیها برای تولید بنزین طراحی نشدهاند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمیها بالا و در حد 70 تا 80 درصد بوده که برای محیط زیست مضر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است
این روزها دستاورد ایران در صادرات بنزین به راحتی از دست رفته و علی رغم اینکه حتی یک لیتر هم بنزین صادر نمی شود هم اکنون گمانه زنی ها برای واردات بنزین نیز از سر گرفته شده است.
مصرف بنزین از تولید سبقت گرفته و بسیاری نگران از سر گیری بنزین آلاینده در پتروشیمی ها هستند. اما سالاری معاون وزیر نفت می گوید که تولید بنزین کاهش نیافته و چیزی تحت عنوان بنزین پتروشیمی ها نداریم.
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: احتمال اینکه در فصل تابستان با کمبود مواجه و مجبور شویم بنزین پالایشگاهی را با شناسایی نقاط آسیب دوباره فعال کنیم و یا شروع به واردات فرآوردههای نفتی بکنیم، وجود دارد.
مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ضمن انتقاد از مصرف بالای بنزین در خودروهای تولید داخل و تأکید بر ضرورت اصلاح این روند، گفت: اگر قرار باشد با همین رویه پیش برویم، احتمال واردات بنزین برای سال آینده دور از ذهن نیست.
مدیر عامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: اگر قیمت نفتخام تنی 750 دلار باشد قیمت بنزین در هر تن 1000 دلار است و ارزش افزوده و اشتغالزایی بیشتری نیز دارد.
کارشناس حوزه انرژی گفت: واردات بنزین مشکلات امنیتی پیش میآورد مانند همان حالتی که در دوره آقای احمدینژاد داشتیم و اتلاف منابع ارزی است. ساخت پالایشگاه هم به تاسی از اصل 44، دولت امکان ساخت و سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد و پالایشگاههای موجود هم به بخش خصوصی واگذار شدهاند.
ایران تا قبل از سال 98 واردکننده بنزین بود ولی از 98 تا 1400 تحت تاثیر 3 عامل «بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس»، «اصلاح قیمت بنزین» و «شیوع کرونا» به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست، اما در صورت تداوم روند فعلی، از سالهای بعد مجبور به واردات بنزین و گازوئیل خواهیم بود.
در صورت تداوم روند فعلی مصرف بنزین، ایران از سال آینده دوباره واردکننده بنزین میشود و تا افق 1410 سالانه حدود 3 میلیارد دلار صرف واردات این سوخت خواهد شد، درحالی که در سالهای گذشته درآمد ارزی صادرات بنزین 3 میلیارد دلار بوده است.
افزایش ظرفیت پالایشی ایران با هدف جلوگیری از خام فروشی و تحقق خودکفایی در تامین سوخت در دستور کار قرار گرفته و آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده تا چهار سال آینده ظرفیت پالایشی ایران به روزانه 3.5 میلیون بشکه افزایش مییابد.