استاد دانشگاه صنعتیشریف گفت: ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ما به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاهها کامل است و انتظار تولید بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمیتوانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود و یا اینکه باید واردات داشته باشیم
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مهمترین دلیل افزایش مصرف بنزین وجود خودروهای غیر استاندارد دانست و گفت:خودرو های موجود در کشور ۲.۵ برابراستاندارد جهانی مصرف دارند.
طبق پیشبینیها در سال جاری، میانگین مصرف بنزین به بیش از ۱۱۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، درحالی که تولید بنزین طبق گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزش، حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: اگر خودروهای فرسوده از مدار خارج شوند، حداقل ۳۳ میلیون لیتر صرفهجویی میشود، یعنی نه تنها واردات نخواهیم داشت بلکه میتوانیم این میزان سوخت را ذخیره و یا صادر کنیم، بعبارت دیگر تهدید جدی مصرف بالای سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده تبدیل به فرصت خواهد شد و کشور میتواند از منابع ارزی حاصل از صادرات نیز استفاده ...
عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اینکه بخواهیم بنزین به قیمت حدود ۲۸ هزار تومان وارد کرده و به قیمت ۳ هزار تومان بفروشیم چیزی جز هدر دادن سرمایه ملی نیست.
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره واردات بنزین از روسیه گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است. غیر از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمیتواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاهها نیاز به دورههای توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند و یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید.
رئیس اسبق ستاد سوخت گفت: کارت انرژی و تغییر سهمیهبندی وقتی جا دارد که مردم بپذیرند و همراهی کنند، مردم در شرایط کنونی باتوجه به مشکلاتی که دارند روحیه و انگیزه طرح جدید را ندارند و در صورت عدم همراهی مردم هزینهها سنگین و طرحها ناموفق خواهند بود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بهترین راه حل عبور از چالش بنزین کنترل مصرف است در این راستا باید مشوقهایی در نظر بگیریم، اما ما در این زمینه کار نکردهی زیادی داریم.
عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اکنون امکان واردات بنزین با کیفیت خوب وجود دارد همه کشورها به سمت بنزین و گازوئیل یورو ۴ و ۵ رفتهاند، فرآوردههای روسیه هم با قیمت مناسب در بازار وجود دارد، بنابراین برای واردات بنزین و گازوئیل باکیفیت مثل سابق محدودیت وجود ندارد.
در ماههای اخیر تولید بنزین و گازوئیل در ایران از مصرف آن عقب ماند. پس از این اتفاق، رویترز گزارش داد که در ماههای فوریه و مارس (بهمن و اسفند 1401) ایران 30 هزار تن بنزین و گازوئیل از روسیه وارد کرده است. اما چرا ایران واردکننده سوخت شد؟ آیا این سوخت در ایران مصرف میشود یا ایران صرفاً واسطهای برای ترانزیت صادراتی روسها شده است؟
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم و نرخ خودرو را به گونهای مناسبسازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریعتر اسقاط کنیم،...
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با روند کنونی مصرف بنزین و نحوه تولید خودرو در برنامه کوتاهمدت باید پالایشگاهها بهینهسازی شده و تولید را افزایش دهیم و همچنین بنزین خارجی وارد کرده تا بتوانیم کسریها را جبران کنیم.