ناترازی بنزین در کشور دلایل متعددی دارد که کارشناسان امر مهمترین دلیل آن را خودروهای فرسوده عنوان میکنند، خودروهایی که علاوه بر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور هم لطمه میزند زیرا احتراق نا مناسب منجر به مصرف این خودروها میشود که این افزایش مصرف منجر به واردات بنزین هم شده است. اگرچه مسؤولان برای جلوگیری از این ناترازی راهکارهای مختلفی نظیر ساخت پالایشگاه،...
یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: وقتی دولت مستقر اساسا اولویت را چیزی غیر از منافع ملی می داند و اصرار به افراط، تصمیم های غیرکارشناسی و البته قبیله گرایی در مدیریت دارد، شرایط همچنان آرامش را برای مردم به امری محال تبدیل می کند.
یک مقام مسوول، گفت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابحال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است هر چند در مقاطعی موثر بوده، اما باز هم به میزان قبلی برگشته است.
رئیس صنف جایگاهداران کشور اظهار داشت: در حال حاضر رقم مصرف بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است و طی دو ماه آینده رکورد مصرف بنزین در اواخر ۱۴۰۱ و اوایل ۱۴۰۲ در کشور شکسته و جابجا خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تأثیر موتورهای قدیمی خودروهای تولید داخل در مصرف بالای سوخت، گفت: صنعت خودرو باید تغییراتی را در موتور خودروهای تولیدی اعمال کند، خودروهای ما بیش از استانداردها بنزین میسوزانند و این موضوع از عوامل بروز ناترازی بنزین است.
در شرایط فعلی، کشور با ناترازی بنزین مواجه است و آنطور که اعلام شده برنامهای نیز برای افزایش قیمت وجود ندارد لذا در این شرایط طبق اعلام کارشناسان تنوع بخشی به سبد سوخت و استفاده از ابزارهای غیر قیمتی میتواند راهکاری برای گذر از این شرایط باشد.
درحالی ناترازی بنزین در سال جاری هزینهای معادل 3 میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده که در سال 99 ایران صادرکننده 3 میلیارد دلار بنزین به کشورهای منطقه بوده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: «برای ناترازی بنزین که منجر به واردات شده و طی سال آتی نیز با افزایش و تشدید این واردات همراه است؛ باید فکری جدی کنیم و در زمینه اصلاح وضعیت مصرف در خودروهای کشور و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور از طریق افزودن CNG به سبد سوختی حرکت کنیم.»
یک کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: ما حتما باید همزمان با حرکت به سمت خودروی برقی روی کیفیت ساخت داخل کار کنیم زیرا اکنون خودروهای داخلی به طور متوسط دو برابر خودروهای مشابه خارجی مصرف داریم و این اصلا قابل قبول نیست.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به رشد ۲۳۰ و ۲۲۰ درصدی مصرف گاز و برق از سال ۸۵ تا کنون، گفت: اتاق ایران آمادگی دارد در صورت پایبندی دولت به عقود خود، مشکل ناترازی انرژی را ظرف ۵ سال حل کند.
سالاری نسب افزود: فرآیند درخواست گاز مایع فقط از طریق ثبت در سامانه درخواست فرآوردههای نفتی (سدف) امکان پذیر است. در حال حاضر ۹۹ درصد گاز مایع در استان تهران با تراکنش بانکی انجام میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ خبر داد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور گفت: باید در خودروها اصلاحات صورت گیرد یعنی تولید خودروهای با مصرف کمتر در دستور کار قرار گیرد و همچنین خودرهایی که مصرف بالا دارند در لیست حذف قرار گیرند، اصلاح این سیستم میتواند به حل ناترازی کمک کند.