یک مقام مسوول، گفت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابحال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است هر چند در مقاطعی موثر بوده، اما باز هم به میزان قبلی برگشته است.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: اگر ما ظرفیت مصرف بنزین را در روز ۱۱۰ میلیون لیتر در نظر بگیریم با بهینهسازی خودروها میتوانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر صرفهجویی کنیم که با احتساب لیتری ۸۰ سنت میتوانیم سالانه یکسوم تا یکدوم درآمد حاصل از فروش نفت از صادرات بنزین درآمد کسب کنیم
عرفان افاضلی درباره ناترازی بنزین و راهکارهای پیشنهادی عبور از این شرایط اظهار داشت: مطالعات در حوزه بنزین نشان میدهد در حال حاضر ظرفیت فرآوردههای پالایشی در دنیا ۹۳ میلیون بشکه در روز است که ۳۴ درصد این عدد گازوئیل و ۲۸ درصد بنزین است یعنی مصرف روزانه بنزین در کل دنیا ۲۶ میلیون بشکه (۴ میلیارد لیتر) استکه در این بین امریکا در صدر این جدول قرار دارد یعنی بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده بنزین است.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف بنزین در ایران به ازای هر نفر ۱.۳ لیتر در روز است، افزود: این میزان مصرف بسیار بالاست و بخشی از دلیل اینکه به ازای مصرف مشخص بنزین؛ درآمد دلاری و سهم ما از جیدیپی کم است به بدمصرفی برمیگردد و بخشی از این بدمصرفی نیز متوجه این است که ما در کشور نفتخیز زندگی میکنیم و انتظارات مردم این است که، چون منابع نفت و گاز زیادی داریم؛ میتوانیم بنزین زیادی مصرف کنیم، به همین دلیل هم سرانه مصرف بنزین در کشور بالا است و عمده سفرهای درونشهری و برونشهری ما با وسیله نقلیه شخصی انجام میشود، این در حالی است که مصرف سرانه اروپا ۰.۶ لیتر در روز به ازای هر نفر است، یعنی ما تقریبا دو برابر اروپا سرانه مصرف داریم. میتوانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی کنیم
دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: موضوع دیگر عدم بهینه بودن مصرف سوخت خودروها است مصرف بنزین خودرو در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱ لیتر یعنی تقریبا دو برابر متوسط مصرف جهانی است، اگر ما ظرفیت مصرف بنزین را در روز ۱۱۰ میلیون لیتر در نظر بگیریم با بهینهسازی خودروها میتوانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر صرفهجویی کنیم که با احتساب لیتری ۸۰ سنت میتوانیم سالانه یکسوم تا یکدوم درآمد حاصل از فروش نفت از صادرات بنزین درآمد کسب کنیم، بنابراین بخشی متوجه نوع نگاه مصرفکننده و بخشی به فرایندهای تولید بنزین برمیگردد، بسیاری از پالایشگاههای کشور بهینهسازی و بروزآوری نشدهاند و به میزانی که انتظار میرود تولید بنزین ندارند و لازم است سرمایهگذاری بیشتری در بخش تولید و بهسازی پالایشگاهها صورت گیرد.
وی ادامه داد: بخش بزرگتری که نگرانکننده است عدم سرمایهگذاری و توجه به بخش حمل و نقل عمومی است، طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در شهر تهران از دهه ۹۰ تاکنون تعداد اتوبوسها و وسایل حمل و نقل عمومی بزرگ نصف شده و عمر ناوگان کشور به عدد ۳۰ تا ۳۵ سال رسیده است، بنابراین اگر مصرفکننده تصمیم بگیرد که فرهنگ مصرف را تغییر بدهد و به جای تردد روزانه با وسیله نقلیه شخصی؛ با اتوبوس و یا مترو تردد کند به دلیل کمبودی که وجود دارد؛ پاسخگوی نیاز نیست این امکان وجود ندارد و مجددا به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی و بنزین میرود. افزایش قیمت بنزین؛ راه حل نیست
افاضلی با بیان اینکه راهحل اوضاع مصرف بنزین افزایش قیمت نیست و در واقع اقدام یک مسکن است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین در واقع همه فرایند ناکارمد را متوجه مردم و مصرفکننده نهایی میکند یعنی عدم تولید کافی، عدم بهسازی پالایشگاهها، عدم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و عدم تولید خودروهای بروز که مصرفشان نصف مصرف فعلی با پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است؛ متوجه مصرفکننده نهایی میشود.
وی بیان داشت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابحال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است هر چند در مقاطعی موثر بوده، اما باز هم به میزان قبلی برگشته است.
دبیر کل فدراسیون صنعت نفت با اشاره به راهکارهای حل ناترازی بنزین گفت: راه حل قطعی در دو موضوع است یکی تولید خودرهای با مصرف بنزین کمتر و نزدیک استاندارد جهانی است که در درازمدت به اقتصاد کشور، صادرات و بهینهسازی و کاهش سرانه مصرف کمک میکند و دوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو و سرمایهگذاری در این بخش است، اگر بنا داریم کار اساسی انجام دهیم ناچار هستیم از این دو مسیر حرکت کنیم و افزایش قیمت بنزین راهکار نیست. نرخ فروش بنزین در کدال ۱۷ هزار تومان در هر لیتر است
به گفته وی؛ طبق آمار میانگین نرخ فروش بنزین در پالایشگاههای موجود در کدال ۱۷ هزار تومان در هر لیتر است، ولی عددی که دولت در اختیار مردم قرار میدهد ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است و این باعث شده به خاطر سوءمصرف و عدم مدیریت؛ بخش پالایشگاهی کشور عدد بسیار زیادی را از دولت طلبکار باشد و قادر نباشد خود را بروزرسانی کند و از طرفی به دلیل کمبود سرمایهگذاری خارجی و همچنین اعمال قیمت دستوری دولت و عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در بخش پالایشگاهی باعث شده پالایشگاههای جدید را نداشته باشیم و زمان طولانی شاهد باشیم که یک پالایشگاه تاسیس شود، بنابراین به نظر میرسد که ما تنها از طریق بهینهسازی مصرف در خودروها و تولید خودروهای بروز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی که وضعیت فاجعهباری دارند؛ میتوانیم بخشی عمده ناترازی را رفع کنیم و علاوه بر رفع مشکل تولید؛ مازاد و صادرات هم داشته باشیم و برای کشور ارزآوری کنیم.
انتهای پیام/.