دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه سال آینده واردکننده بنزین خواهیم بود، تولید روزانه را ۱۰۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: مشکل ما تولید نیست، مصرف بالای خودروهای غیر استاندارد است.
plusresetminus
سال آینده واردکننده بنزین هستیم/متوسط تولید روزانه ۱۰۰میلیون لیتر/کسی حریف خودروسازان نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، این روزها بسیاری از پمپ بنزین با کمبود سوخت دست و پنجه نرم می کنند. سقف سوخت گیری با کارت های شخصی افراد به روزانه ۳۰ لیتر کاهش یافته و صاحبان پمپ بنزین ها از دردسرهای دریافت سهمیه روزانه خود گله می کنند. برخی منابع خبری از کاهش ظرفیت تولید پالایشگاه های کشور می گویند و برخی دیگر مصرف بالای بنزین در روزهای پایانی تابستان را دلیل اصلی بحران بنزین در این روزها می دانند. کمبود ناوگان برای سوخت رسانی از دیگر چالش های این روزهای تامین سوخت به خصوص در استان های شمالی است.
اما ناصر عاشوری دبیر کل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت ایران در گفتگو با بازار می گوید: که مشکلی در بخش تولید نیست و واحدهای پالایشی با بیش از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.
او که معتقد مشکل اصلی این روزهای بازار سوخت ایران در بخش مصرف است، گفته که سال آینده ناچار به واردات بنزین خواهیم بود. او گفته که امسال به تکیه بر ذخایری که داشتیم توانستیم تابستان را سپری کنیم اما در سال بعد به طور قطع با چالش مواجه خواهیم شد و باید به فکر واردات بنزین باشیم.
برخی از فعالین این حوزه مدعی اند که تولید بنزین در کشور کاهش یافته است، این ادعا تا چه اندازه درست است؟
در حال حاضر پالایشگاه های کشور با بیش از ظرفیت خود در حال تولید بنزین و گازوییل هستند و اینکه تولید در برخی از پالایشگاه های کشور کاهش یافته به هیچ وجه درست نیست. به جرات می توان گفت که مشکلی در تولید بنزین نیست اگر مشکلی هم در برخی از پمپ بنزین ها مشاهده می شود، ناشی از مصرف بالای سوخت در کشور است.
روزانه چه مقدار بنزین در کشور تولید می شود؟
تولید بنزین در کشور به طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر است اما ممکن است این میزان تولید در برخی از روزها به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر هم برسد.
اما در اواسط تیر امسال تولید بنزین به حدود ۸۰ میلیون لیتر و حتی کمتر رسیده بود. دلیل کاهش تولید در آن روزها چه بود؟
در آن روزها مجبور به اورهال تعدادی از پالایشگاه های کشور شده بودیم. وقتی پالایشگاهی برای اورهال می رود ممکن است برای مدتی تولید کاهش پیدا کند. در این روزها معمولا شرکت پخش فرآورده های نفتی بخشی از نیاز بازار را از محل ذخایر پاسخ می دهد.
ممکن است که در صورت بحرانی شدن وضعیت، کیفیت فدای کمیت شود؟
هم اکنون همه بنزین تولید شده در کشور یورو ۴ و یورو ۵ است. اینکه چه مقدار آن یورو ۵ است و چه مقدارش یورو ۴ کاملا به خواست شرکت پخش فرآورده های نفتی و نیاز بازار بستگی دارد. جدای از این پالایشگاه ها میلیاردها دلار برای به روزرسانی خود هزینه کرده اند تا بتواند بنزین با کیفیت تری تولید کنند، در چنین شرایطی چرا باید به سراغ تولید بنزین های بی کیفیت رفته و به نوعی به عقب بازگردند. گزارش های سازمان محیط زیست هم ادعایی که من مطرح می کنم را تقریبا تایید می کند. جالب است که بدانید بسیاری از پالایشگاه های کشور سبز هستند یعنی اینکه آلاینده نیستند.
با توجه به روند رشد مصرفی که در کشور شاهد آن هستیم، امسال ناچار به واردات بنزین خواهیم شد؟
امسال بعید می دانم که مجبور به واردات شویم. تابستان را هم توانستیم با تکیه بر ذخایر و تولید حداکثری پشت سر بگذاریم؛ اما چنانچه تغییری در استانداردهای تولید خودرو و واردات خودرو اعمال نشود، سال آینده به طور قطع واردکننده بنزین خواهیم بود.
متاسفانه در کشور ما کسی حریف ایران خودرو و سایپا نیست. خودروسازان به راحتی با تولید خودروهای بی کیفیت جولان می دهند و دست آخر این مردم هستند که متهم به مصرف بالا می شوند. تا زمانی که این مسابقه تولید خودروهای غیر استاندارد و افزایش مصرف ادامه داشته باشد، مشکل کمبود سوخت در کشور ما حل نمی شود.

البته دولت برنامه هایی برای افزایش ظرفیت تولید در دستور کار قرار داده که ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی یکی از آنهاست. جدای از این ساخت پالایشگاه های کوچک همچون پارسیان در قشم هم با سرعت در حال پیگیری هستند. از طرفی طرح های توسعه ای و کیفی سازی در پالایشگاه هایی همچون تبریز، اصفهان و آبادان هم در دستور کار است.
برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که واردات بنزین باید توسط بخش خصوصی انجام شود، شما با این نظر موافق هستید؟
تجربه نشان داده که هر چه دولت سهم کمتری از اقتصاد داشته باشد، وضعیت بهتر خواهد بود. نظر من این است که دولت باید به دنبال برون سپاری وظایف خود باشد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.5awct1azybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما