رییس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران تاکید کرد: برای جبران کسری بنزین سراغ چهار میلیارد لیتر ذخیره استراتژیک رفتهایم.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سید هاشم اورعی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه انرژی در دنیا به ویژه در کشورهایی مانند ایران که اقتصاد با انرژی در آمیخه نقش به سزایی دارد، اظهار داشت: بخش مهمی از اقتصاد ایران وابسته به انرژی است و اگر به مسائل مربوط به انرژی توجه نشود، این مسائل به سمت مسائل اجتماعی و امنیتی کشیده خواهد شد.
وی افزود: سیستم انرژی ایران ۲ ویژگی شامل آشفتگی و ناپایداری دارد، در نتیجه نمی توانیم براحتی از کنار آن عبور کنیم، ضمن اینکه نمی توانیم تنها بنزین را مدنظر قرار داده و دیگر حاملهای انرژی را نادیده بگیریم.
رییس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در کشور، گفت: بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میانگین مصرف بنزین ایران در سال جاری ۱۰۰ میلیون لیتر است و طبق آمار رسمی در ۷ سال گذشته شاهد این بودیم که هر سال بین ۵ تا ۷ درصد افزایش مصرف بنزین به ثبت رسیده است.
وی گفت: در حال حاضر تعداد خودروها به شدت رو به افزایش است و هیچ عامل محدودکننده هم وجود ندارد، خودروسازان هر سال ۸۰۰ تا میلیون خودرو به حمل و نقل اضافه می کنند و این در حالی است که خودروهای فرسوده هم اسقاط نمیشوند.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه میانگین میزان مصرف بنزین در خودروهای کشور برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر ۸.۹ لیتر و این رقم در اروپا حدود ۴ لیتر است، تصریح کرد: اکتان بنزین تولیدی ایران بین ۸۹ تا ۹۲ و در اروپا میزان اکتان ۹۵ است بنابراین وقتی کیفیت پایین است مصرف بیشتر و آلایندگی بالاتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه متوسط تولید فعلی بنزین در کشور ۹۳ میلیون لیتر است، اظهار داشت: در سال ۹۹ متوسط مصرف بنزین ۷۶ میلیون لیتر بوده و ظرفیت صادرات ۲۷ میلیون لیتر بنزین در کشور وجود داشت. ظرفیت تولید بین سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون میزان تولید با شیب کم کاهشی و تقاضا با شیب متوسط روند افزایشی دارد، گفت: ما در حال حاضر حداقل ۵ میلیون لیتر در روز کمبود بنزین داریم که برای جبران کسری بنزین یکی از اقدامات استفاده از ذخایر استراتژیک است که میزان آن ۴ میلیارد لیتر است.بعبارت دیگر برای جبران کسری سراغ ذخایر و کم کردن کیفیت رفته ایم. یعتی برخی مواد افزودنی را کم و برخی مثل بنزن را که سرطانزا است، بالا می بریم.
وی با بیان اینکه در درازمدت و دهه پیش رو هیچ برنامه مدون و قابل اعتمادی برای ایجاد تراز در صحنه انرژی کشور نداریم، خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری در صنعت پالایش ظرفیت تولید بهتدریج کم میشود، به طوری که شاهدیم افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان تا سال آینده به نتیجه خواهد رسید و پتروپالایشگاهها هم در بهترین حالت تا ۵ سال آینده به بهرهبرداری میرسند.
اورعی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت بنزین در ایران بسیار پایین و ارزانتر از آب است، بیان داشت: تمام تمرکز در انرژی در کشور در طرف عرضه است و کاری برای افزایش بهرهوری انرژی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در گذار انرژی قرار داریم، گفت: اولین اولویت در این راه کربنزدایی و توجه به انرژیهای تجدیدپذیر است. همچنین افزایش عمق نفوذ برق نیز در اولویت قرار دارد و سهم برق از انرژی دنیا به طور دایمی افزایشی خواهد بود.
رییس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران ادامه داد: اکنون برق ۲۱ درصد از انرژی دنیا را تشکیل میدهد که تا نیمه قرن جاری به ۴۹ درصد افزایش پیدا میکند. ویژگی دیگر افزایش بهرهوری انرژی است.
اورعی با تاکید بر اینکه تعریف ما از مدیریت مصرف انرژی غلط است، ادامه داد: مدیریت مصرف باید با ادامه روند کار و کاهش مصرف انرژی محقق شود. باید با استفاده از تکنولوژی روز و بدون کاهش تولید ناخالص داخلی، بتوانیم انرژی کمتری مصرف کنیم. ارزش انرژی در کشور فدای بهینهسازی شده که تمامی اینها نتیجه سیاستهای پوپولیستی، غیرمنطقی و کوتاه مدت است.
وی ادامه داد: تا زمانی که قیمت انرژی تا این حد پایین باشد، صحبت از بهرهوری بیمعنا است، زیرا قیمت ارزش را تعیین میکند و این باعث میشود انرژی در ایران هدر رود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه واردات حاملهای انرژی راهکار کوتاهمدت است، گفت: یکی از راهها که میتواند به عنوان یک راهکار میانی کمک کند، تنوع در سبد سوخت و توجه به سیانجی است که بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش دهد و در گازوییل نیز تا ۱۰ درصد تقاضا را کاهش دهد.
وی راهکار میانی دیگر را استفاده از پالایشگاههای فراسرزمینی عنوان کرد و افزود: به این ترتیب که می توان به کشوری مثل چین که ظرفیت مازاد پالایشگاهی دارد نفت بدهیم و بنزین دریافت کنیم، با این کار بخشی از تقاضا پاسخ داده میشود.
اورعی، توجه به افزایش کیفیت خودرو را یکی از مهمترین اقدامات در کاهش مصرف انرژی دانست و ادامه داد: خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدات خود را بهصورت دوگانهسوز عرضه کنند، اما در عمل این کار انجام نشده است. خودروسازان حاضر نیستند در تولید خودرو از تکنولوژی روز استفاده کنند؛ زیرا متکی به رانت و نفوذ سیاسی هستند.
رییس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران با تاکید بر اینکه باید برای مدیریت مصرف انرژی باید بهسرعت فرهنگسازی گسترده انجام شود، گفت: یکی از مشکلات اساسی در انرژی کشور بحث سرمایهگذاری است. سرمایهگذاریهای بزرگ از طرق شرکتهای بزرگ نفتی دنیا و موسسات بزرگ مالی دنیا انجام میشود.
انتهای پیام/.