مهمترین فرصتهای سرمایهگذاری در پسکرانه بندر شهیدرجایی در زمینه ایجاد مراکز ارائهکننده خدمات ارزش افزوده، جذب و توسعه ترانشیپ، احداث مخازن برای صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآوردههای نفتی اعلام شد.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، بندر شهید رجایی یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است و تسریع در اجرای طرحهای توسعهای و علاقهمندسازی سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای ورود به حوزه مهم بندری و دریایی از اولویتهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی بهشمار میرود.
برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی، وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی بهصورت BOOT و BOT اجاره کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، امکان استفاده بهینه از شبکه ارتباطی داخلی و بینالمللی دریایی، راهآهن و جادهای، قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب، شرق و غرب برای تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان، پاکستان و عراق، دسترسی به آبهای آزاد و حداکثر استفاده از مزیتهای حملونقل دریایی، مجاورت با مراکز و قطبهای اصلی تولیدی، صنعتی و پتروشیمی و وجود پایانههای اختصاصی ترانزیت، بانکرینگ، کانتینری، عمومی و فرآوردههای نفتی و مواد معدنی را بخشی از ویژگیهای ممتاز بندر شهیدرجایی است.
در مورد اولویتها و فرصتهای سرمایهگذاری در بندر شهیدرجایی باید به ایجاد مراکز ارائهکننده خدمات ارزش افزوده، جذب و توسعه ترانشیپ، احداث مخازن برای صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآوردههای نفتی، احداث و بهرهبرداری از نیروگاه برق، احداث مینی پالایشگاه، احداث سردخانه و نگهداری کالاهای فاسدشدنی، احداث انبارهای عمومی و تخصصی، احداث مخازن ویژه عملیات سوخترسانی به کشتیها (بانکرینگ) اشاره کرد.
استفاده از ظرفیت پسکرانه در بندر شهیدرجایی برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه گامی مؤثر در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشورها و تقویت مواصلات منطقهای است، بدین جهت توسعه اسکلههای نفتی و اضافه شدن اراضی پسکرانه بندر شهیدرجایی از دیگر طرحهای توسعهای است که یک گام رو به جلو از نظر رویکردهای لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده در این بندر محسوب میشود.
ساخت پایانه ترمینال 3، سکوی اسکله نفتی، احداث ساختمان و برج کنترل ترافیک دریایی بندر شهیدرجایی، عملیات اجرایی فاز دوم بندر چندمنظوره خمیر با هدف ایجاد اسکله مواد معدنی در بندر خمیر و رونق اقتصادی سیریک از جمله طرحهای در دست ساخت از سوی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در سال 1401 است.
از دیگر طرحهای قابل افتتاح در سال 1401 احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی در بندر شهیدرجایی با هدف افزایش ظرفیت محوطههای صادراتی و ترانزیتی، احداث تقاطع غیرهمسطح به اراضی پشتیبانی مجتمع بندری شهیدرجایی و اجرای زمینی کردن خط 63 کیلوولت در اراضی بندر شهیدرجایی است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی در فاصله 15کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس، بزرگترین و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری کشور را در اختیار دارد و حجم قابلتوجهی از عملیات جابهجایی کالاهای عمومی و فرآوردههای نفت خام در این بندر انجام میشود.
این بندر تجاری با 2 هزار و 400 هکتار، 433 هکتار محوطه بارانداز و 43 هکتار انبار مسقف، 55 درصد صادرات غیرنفتی کشور، 41 درصد صادرات نفتی کشور و در مجموع 48 درصد صادرات کشور را بهعهده دارد. استان هرمزگان با احتساب جزایر دارای 2 هزار و 200 کیلومتر مرز دریایی، 14 جزیره کوچک و بزرگ و 32 بنادر فعالی است که بیشترین حجم تخلیه و بارگیری از این بنادر انجام میشود.
انتهای پیام/.