معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: با توجه به تحولات بازار نفت خام، گسترش ترانزیت و سوآپ نفتی در دستور کار قرار گرفته و مذاکرات در این زمینه انجام شده است.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جلیل سالاری افزود: زیرساختها نیز برای انتقال فرآوردههای نفتی با استفاده از ظرفیتهای خطوط لوله، ریلی و جادهای و حضور در بازارهای هدف آماده شده است.
وی، سرمایهگذاریهای برون مرزی در پروژههای پالایشگاهی را یکی دیگر از محورهای فعالیت شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی اعلام و اضافه کرد: مطالعات ساخت پالایشگاه ۱۴۰هزار بشکهای در سوریه پایان یافته و پس از آماده شدن سایر شرایط، با سرمایهگذاری مشترک وارد مرحله جدید خواهد شد.
به گفته معاون وزیر نفت: درخواستهایی نیز برای همکاریهای پالایشگاهی از کشورهای آفریقایی داریم که در حال مذاکره و بررسی است. سالاری ادامه داد: این برنامهها نشاندهنده توانایی صنعت نفت ایران در دستیابی به دانش فنی و بومی شدن آن است که اکنون به مرحله انتقال فناوری رسیدهایم.
معاون وزیر نفت، استفاده از توانمندی شرکتهای دانشبنیان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری را یکی دیگر از اولویتهای شرکت ملی پالایش و پخش اعلام و اضافه کرد: استفاده از ظرفیتهای این بخش در هوشمندسازی فرآیندها و کنترل و کاهش قاچاق سوخت آغاز شده است.
سالاری بهینهسازی مصرف انرژی برای کاهش مصرف بیرویه فعلی را اجتنابناپذیر دانست و اظهار کرد: در این حوزه نیز برنامههایی در دست اجراست که جوانسازی ناوگان حمل سوخت و استفاده از روشهای جایگزین حمل سوخت و افزایش سهم خطوط انتقال بخشی از این رویکردهاست.
وی یادآور شد: هزینه حمل سوخت از طریق خطوط انتقال یک هفتم هزینه انتقال از شبکه جادهای است و علاوه بر آن سهولت دسترسی و مباحث پدافند غیرعامل از دیگر مزایایی است که سرمایهگذاری بیشتر برای افزایش و بهینهسازی خطوط انتقال را توجیهپذیر میکند.
این مسوول ارشد وزارت نفت از رساندن سوخت مایع به نیروگاهها به عنوان یکی دیگر از برنامههای زیربنایی نام برد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴نیروگاه به خطوط انتقال سوخت متصل شدهاند و اتصال ۸ نیروگاه دیگر نیز در برنامه است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره کمبود گازوئیل در شبکه حملونقل جادهای و نارضایتی رانندگان گفت: با توجه به شرایط فصلی و لزوم انتقال محصولات کشاورزی لازم است تغییراتی در سهمیهها لحاظ شود تا مشکلات به حداقل برسد.
سالاری یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به اختلاف ۶۰ برابری قیمت گازوئیل در ایران با کشورهای همجوار، پیمایش مسیر و کنترل مصرف ضروری است تا ناترازی عرضه و تقاضا به وجود نیاید و با تکالیفمان در صادرات تعارض پیدا نکند.
این مسوول اضافه کرد: با توجه به مشکلات اخیر، بررسیهای لازم در مناطقی از کشور که کمبود گازوئیل در شبکه حملونقل جادهای وجود دارد انجام شده است.
انتهای پیام/.