مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، اقدام‌های شاخص این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت از میدان‌های دریایی ایران در خلیج فارس و بازگرداندن ظرفیت تولید به پیش از تحریم‌ها را تشریح کرد.
plusresetminus
۲ اقدام اساسی در مناطق خارک و لاوان به منظور افزایش تولید نفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علیرضا مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش تولید و صادرات نفت، به‌ویژه تأکیدهای وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر بازگردانی ظرفیت تولید، برنامه‌ریزی لازم در شرکت نفت فلات قاره انجام گرفت تا در دوره ۶ ماهه از مهرماه تا اسفند ۱۴۰۰، ظرفیت تولید شرکت به شرایط پیش از تحریم‌های سال ۱۳۹۷ بازگردد.
وی افزود: بر همین اساس در مناطق خارک و لاوان که مشکل کاهش تولید داشتند به‌صورت فوری دو اقدام بزرگ و تأثیرگذار انجام شد. 
اصلاحات در خط لوله انتقال نفت خام سکوی ابوذر
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: با توجه به فرسودگی و نشتی‌های چندباره خط لوله انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیره خارک در دو سال اخیر، ضمن ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی در دریا و هزینه‌های گزاف که شرکت نفت فلات قاره برای پاکسازی آلودگی‌ها انجام می‌داد، ظرفیت انتقال نفت از آن خط به حداقل رسیده بود و متأسفانه در دوره گذشته اقدام جدی و مؤثری برای حل مشکل خط‌لوله و جایگزین کردن آن انجام نشد، در این باره با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای افزایش برداشت از میدان ابوذر، مهرماه سال ۱۴۰۰ مصوبه تأمین اعتبار خط جدید ابوذر و خطوط درون میدانی از هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شد.
مهدی‌زاده افزود: هم‌زمان با انجام مناقصه، با برنامه‌ریزی انجام‌شده و تلاش شبانه‌روزی همکاران مستقر در منطقه خارک و سکوی ابوذر، برخی تغییرات و اصلاحات در خط لوله انتقال گاز ابوذر به جزیره خارک، نقاط اتصال خط روی سکو، همچنین نقاط اتصال در جزیره خارک و انجام توپک‌رانی و آزمون‌های لازم، خط لوله یادشده برای انتقال نفت‌خام عملیاتی و خط‌ لوله فرسوده به‌طور کامل غیرعملیاتی شد.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی خط‌لوله جایگزین در ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰، ظرفیت تولید شرکت نفت فلات قاره در منطقه خارک دو برابر و نشت نفت به دریا و آلودگی‌های محیط زیستی که مورد اعتراض سازمان محیط زیست و دیگر نهادهای نظارتی بود، متوقف شد. 
تعمیرات اساسی در سکوی رشادت
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره یکی دیگر از اقدام‌های مهم برای افزایش تولید را که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد مرتبط با سکوی رشادت در منطقه لاوان دانست و گفت: متأسفانه در دولت گذشته، به‌دلیل توجه نکردن و انجام نشدن به‌موقع تعمیرات اساسی، دیزل‌های گازسوز سکو غیرعملیاتی شد و در نتیجه، برق‌رسانی به پمپ‌های درون‌چاهی تعدادی از چاه‌های سکو با مشکل روبه‌رو شد که همین موضوع، تولید سکوی رشادت را به نصف کاهش داده بود. 
مهدی‌زاده افزود: در همین باره نیز با پیگیری انجام‌شده ضمن برگزاری مناقصه برای انجام تعمیرات اساسی دیزل‌ها، با انتقال یک دستگاه دیزل از منطقه خارک به سکوی رشادت و رفع بعضی ایرادها و نواقص فنی و تجهیز و راه‌اندازی آن، مشکل برق‌رسانی به چاه‌های رشادت برطرف و تولید سکوی رشادت بیش از دو برابر شد.
وی افزود: به این ترتیب با برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی همکاران مناطق عملیاتی فلات قاره، هر دو اقدام در دو منطقه خارک و لاوان که تأثیری بسزا در افزایش تولید فلات قاره داشتند در دوره ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در پایان از مدیرعامل شرکت ملی نفت برای اعتماد به مدیران و هیئت مدیره‌های شرکت‌های تابع در بازگرداندن برخی اختیارات شرکت‌های زیرمجموعه در حوزه پروژه‌ها و طرح‌ها قدردانی کرد و گفت: متأسفانه در دولت گذشته و مدیریت‌های پیشین شرکت ملی نفت ایران، برخی اختیارها از شرکت‌های فرعی گرفته شده بود و همین موضوع کندی و در برخی مواقع توقف کارها را به‌دنبال داشت که بدون شک رویکرد تازه در تسریع واگذاری و تکمیل پروژه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود و آثار آن را در آینده نزدیک در به نتیجه رسیدن سریع‌تر طرح‌ها شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.8bfurhbg0iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما