عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره 6 لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت، مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، هادی بیگینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در گفتوگو با فارس با اشاره به مصوبات لایحه بودجه 1401 این کمیسیون در حوزه انرژی عنوان کرد: طبق تبصره 6 لایحه بودجه 1401، دولت ملزم شده است که از درآمدهای حاصل از صادرات مواد خام و نیمهخام معدنی و شیمیایی مالیات اخذ کند.
وی افزود: البته این بند قانونی در قانون بودجه 1400 نیز تصویب شده بود و قرار شد که دولت در آییننامه اجرایی آن، فهرست مواد خام و نیمهخام معدنی و شیمیایی مشمول مالیات را مشخص کند که این آییننامه را نیز تدوین و تصویب و ابلاغ کرد. متانول، اوره و پلیاتیلن مشمول مالیات بر صادرات شدند
بیگینژاد گفت: در آییننامه دولت که شامل فهرستی از مواد خام و نیمهخام بود، مواد نیمهخامی همچون متانول، اوره و پلیاتیلن ذکر نشده بود. در حال حاضر حدود 80 درصد از صادرات محصولات پتروشیمی کشور شامل همین سه محصول است و عجیب بود که در فهرست دولت برای شمولیت مالیات بر درآمد صادراتی خبری از این سه محصول نبود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: پتروشیمیهای تولیدکننده متانول، اوره و پلی اتیلن حاشیه سودهای بالایی نسبت به سایر پتروشیمیها دارند و دلیلی برای اعطای معافیت مالیاتی بر این محصولات نیست. ضمن اینکه این دست امتیازات در ابتدای زنجیره ارزش مانع از تکمیل زنجیره در صنعت پتروشیمی شده است.
وی اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه درباره این موضوع تصمیم گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره 6 لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند. پیشنهاد اصلاح تدریجی قیمت سوخت گاز صنایع عمده
بیگینژاد با اشاره به لزوم اصلاح قیمت سوخت صنایع در تبصره 14 لایحه بودجه گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هنوز درباره اصلاح قیمت سوخت گاز پتروشیمیها، پالایشگاهها و صنایع عمده به جمعبندی نرسیدهاند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: اما دولت در اصلاحیه جدید تصمیم گرفته است که قیمت سوخت پتروشیمیها، پالایشگاهها و صنایع فولاد را از 100 درصد نرخ خوراک پتروشیمی به 40 درصد این نرخ کاهش دهد.
وی اظهار داشت: به نظر بنده در اصلاح قیمت سوخت گاز این واحدها باید کمی احتیاط به خرج داد و به صورت تدریجی این افزایش قیمت صورت بگیرد. این موضوع را هم در نظر بگیرید که اخیرا قیمت برق این صنایع نیز افزایش قابل ملاحظهای داشته است.
درآمد صادراتی LPG از مجتمع پارس جنوبی در لایحه بودجه نیامده است
بیگینژاد درباره تعیین تکلیف درآمدهای صادراتی گاز مایع فشرده LPG در لایحه بودجه نیز گفت: گازمایع کشور از پالایشگاههای نفتی، پالایشگاههای گازی و پتروشیمیها تولید میشود. میزان تولید LPG در پالایشگاههای نفتی حدود 2.3 میلیون تن در سال است. ظرفیت تولید LPG از پالایشگاههای پارس جنوبی نیز حدود 9 میلیون تن در سال است که از این میزان 3 میلیون تن LPG تولید شده و به دلیل محدودیت صادراتی در خطوط لوله هدر میرود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزود: درآمد صادراتی LPG پارس جنوبی در قانون بودجه نیامده است و تمامی درآمدهای آن به شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز میرسد. این دو شرکت نیز درآمدها را به صورت 65 درصد به شرکت گاز و 35 درصد به شرکت نفت بین خود تقسیم میکردند که ظاهرا در سال آینده این دو نسبت عکس شده است. مجوز اصلاح تعرفه برق و گاز بخش خانگی در لایحه بودجه آورده شد
وی با اشاره به لزوم اصلاح تعرفه گاز و برق گفت: در سال گذشته در بند ی تبصره 8 قانون بودجه مجوز اصلاح قیمت گاز به صورت پلکانی و جریمه مشترکان پرمصرف خانگی گنجانده شد، ولی در لایحه بودجه سال جاری این موضوع مطرح نشده بود.
بیگینژاد اظهار داشت: استدلال دولت این بود که این کار را خارج از قانون بودجه نیز انجام میدهند، ولی اعضای کمیسیون تلفیق آن را در لایحه بودجه 1401 اضافه کردند تا قابل نظارت باقی بماند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در سال گذشته بحث اصلاح تعرفه گاز خانگی به صورت پلکانی در قانون بودجه مصوب شد ولی دولت دوازدهم اقدامی در این راستا انجام نداد، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم اصلاح قیمت تعرفههای گاز و همچنین برق انجام شد که این اصلاح قیمتها منتهی به ایام بررسی لایحه بودجه 1401 شد.
انتهای پیام/.