سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه 24 میدان گازی ایران 36.4 میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت توسعه، میزان تولید گاز کشور 570 میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.
plusresetminus
 صفر تا صد برنامه شرکت نفت برای توسعه 24 میدان گازی کشور
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، هر چند ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا ظرفیت بسیار بالایی برای تولید گاز و حتی نقش‌آفرینی در بازار گازی منطقه را داراست اما در سال‌های گذشته با توجه به روند افسارگسیخته مصرف در داخل کشور، حتی تکمیل همه فازهای پارس جنوبی نیز نتوانسته است پاسخگوی تقاضا باشد به طوری که هم‌اکنون تراز گازی کشور منفی شده است، یعنی مجموع تقاضا از عرضه گاز پیشی‌ گرفته است. 
با توجه به کند شدن اجرای طرح‌های توسعه‌ میادین گازی در دولت قبل، به نظر می‌رسد فعلا تا 3-4 سال آینده امکان افزایش تولید گاز در کشور وجود نخواهد داشت و در صورت بی‌توجهی به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف و تداوم روند جهشی مصرف در بخش خانگی، قطعا حجم آسیب به صنایع و اقتصاد کشور در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
اما در کنار کنترل مصرف گاز ضروری است وزارت نفت از همین امروز با هدف توسعه بازارهای صادراتی نیز اقداماتی جهت افزایش تولید گاز در دستور کار قرار دهد تا با یک برنامه‌ریزی منظم سهم ایران در بازار گاز منطقه احیا شود.
 صفر تا صد برنامه شرکت نفت برای توسعه میادین گازی
به نوشته فارس: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به برنامه این شرکت برای توسعه میادین گازی گفت: فاز 11 پارس جنوبی سرانجام بعد از 2 دهه معطلی در سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید. در نظر داریم که قطب جدید توسعه گاز را در منطقه عسلویه و با توسعه میدان گازی پارس شمالی ایجاد کنیم. با دستور وزیر نفت مطالعات پایه انجام شده است. از این میدان 100 میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری نیز 4 میلیارد دلار خواهد بود. 
خجسته‌مهر گفت: همچنین برنامه تولید گاز از میدان گازی کیش نیز در 4 فاز تدوین شده است که در فاز اول خط لوله دریایی آن احداث شده و 14 حلقه چاه حفاری خواهد شد، مطالعات پایه این میدان شروع شده است. 
مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: حدود 130 میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز از میادین نفت مرکزی نیز صورت می‌پذیرد که ذیل 10 طرح ضربتی تعریف شده است که وارد مرحله مناقصات شده است. در میدان گاز فرزاد ب نیز نصب جکت در دستور کار قرار گرفته که بعد از آن نصب سکو و حفاری نیز انجام شود.
 جزئیات سرمایه موردنیاز و تولید از 24 میدان گازی دست نخورده ایران
همانطور که مشخص است تامین مالی این طرح‌ها بزرگترین چالش وزارت نفت دولت سیزدهم است. وزارت نفت در گزارشی مجموع سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گازی را تعیین کرده است که در جدول 1 مشاهده می‌شود.
جدول 1 
همانطور که از جدول شمار‌ه یک مشخص است، مجموع سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه 24 میدان گازی ایران حدود 36.4 میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت توسعه میزان تولید گاز کشور 570 میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد. به بیان دیگر با توسعه این میادین گازی تولید گاز کشور 50 درصد افزایش می‌یابد.
به اعتقاد کارشناسان وزارت نفت، راهکارهای مختلفی برای تامین مالی این طرح‌ها وجود دارد که از جمله جدیدترین آنها می‌توان به هدایت پتروشیمی‌ها و صنایع عمده به سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی و تامین گاز موردنیاز خود اشاره کرد.
بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد حاکی از حاشیه سود بالای این صنایع به دلیل اعطای تخفیفات قیمتی در محاسبه هزینه خوراک آنها است. از طرفی با منفی شدن تراز گاز کشور این صنایع در اولویت اول قطعی گاز هستند و خسارات چند میلیارد دلاری را متوجه می‌‌شوند. در نتیجه منطقی است که وزارت نفت بستری را برای هدایت سرمایه این صنایع در توسعه میادین گازی فراهم کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.ye8fuqex8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما