پس از ورود نفتکش‌های ایرانی به پرونده بحران سوخت لبنان توسط حزب الله، اکنون زمزمه‌هایی پیشنهاد ورود شرکت‌های نفت و گاز ایرانی در آب‌های لبنان برای اکتشاف و استخراج میادین این کشور به گوش می‌رسد.
plusresetminus
آیا پس از نفتکش‌ها، شاهد حضور شرکت‌های نفت و گاز ایران در آب‌های لبنان خواهیم بود
به گزارش اختصاصی پايگاه خبری تحليلی نفت آرا، درحالی که مذاکرات ترسیم مرزها بین لبنان و اسرائیل برای چندین ماه متوقف شده، اسرائیل به اقدامات خود برای تکمیل استخراج نفت و گاز از چندین میدان در دریای مدیترانه ادامه می‌دهد.
تازه‌ترین تحولات این پرونده، امضای قرارداد اکتشاف نفت و گاز بین اسرائیل و شرکت آمریکایی «هالیبرتون» در منطقه‌ای است که مورد مناقشه این رژیم با لبنان محسوب می شود.
مقابل این اقدام تحریک‌آمیز، لبنان که سودای تبدیل شدن به صادرکننده نفت و گاز را در سر می‌پروراند، چه اقدام یا واکنشی می‌تواند، انجام دهد؟ 
درست است که لبنان به این موضوع به شدت اعتراض کرده، اما همه می‌دانند، چنین اعتراضاتی جز در سازمان ملل و صدور قطعنامه‌ از سوی شورای امنیت راه به جایی نمی‌برد، چون به‌جز هالیبرتون آمریکا، شرکت‌های چندملیتی دیگری چون توتال فرانسه، نوواتک روسیه و اینی ایتالیا قراردادهایی با اسرائیل امضا کرده و به هیچ وجه حاضر نیستند، از منافع خود به‌خاطر لبنان چشم‌پوشی کنند.

مذاکرات ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل
 
گفتنی است، مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای مورد اختلاف لبنان و اسرائیل اکتبر سال گذشته آغاز شد، اما به دلیل اختلاف‌نظر عمیق بین هیأت‌های مذاکره‌کننده چندین بار متوقف و ادامه آن به تشکیل دولت جدید در لبنان موکول شد.
اما اقدام تحریک‌آمیز هفته گذشته اسرائیل، علامت سؤال بزرگی را درباره خروجی دور پنجم مذاکرات و رسیدن به توافق ایجاد می‌کند، به‌ویژه آنکه این اقدام در برهه زمانی رخ می‌دهد که پرونده کشف و استخراج منابع نفت و گاز در آب‌های سرزمینی لبنان به‌دلیل شرایط حاکم بر این کشور به‌طور کامل بسته شده و اسرائیل با اطلاع از این شرایط دست‌اندازی جدید خود در آب‌های سرزمینی لبنان را کلید زده است.
به گونه‌ای که در این اواخر، تدارکات لجستیکی و حتی اجرایی استخراج نفت و گاز از مناطق بسیار نزدیک به مرزهای دریایی جنوبی لبنان را نیز به پایان رسانده تا دولت جدید لبنان را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

مطالبه از حزب الله 

در انتظار اینکه دولت جدید لبنان چه تصمیم و اقدامی در این‌باره اتخاذ خواهد کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر درخواست از حزب الله و جریان‌های داخلی همسو با آن جهت ورود به این پرونده به گوش می‌رسد.
این زمزمه‌ها که هر روز بیشتر می‌شود، از حزب الله می‌خواهد، در صورت امتناع شرکت‌های غربی در ورود به پرونده کشف و استخراج میادین نفتی و گازی لبنان به‌خاطر بیم از تحریم‌ها و مجازات‌های آمریکا و به خطر افتادن منافع اسرائیل و یا تهدیدات امنیتی احتمالی، به مقامات مسئول لبنانی پیشنهاد دهد، شرکت‌های نفت و گاز ایرانی وارد این حوزه شوند.
نکته حائز اهمیت این است که پس از اقدام حزب الله در واردات سوخت از ایران، هر روز بر موافقان ورود شرکت‌های نفتی و گازی ایران به حوزه اکتشاف و استخراج منابع زیر دریایی لبنان افزوده می‌شود.
 
اما این خواسته تا چه اندازه عملی و قابل اجراست؟
 
برخی از کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند، درخواست ورود شرکت‌های ایرانی در پرونده اکتشاف و استخراج نفت و گاز لبنان در حد اظهار نظر و پیشنهاد باقی خواهد ماند، چون درخواست رسمی لبنان، این کشور را با چالش‌های قانونی و حقوقی جدی و مهمی در عرصه بین المللی مواجه خواهد کرد.
علاوه بر اینکه، ورود به چنین حوزه‌ای نیازمند مقدمات و اقدامات اجرایی است که سال‌ها زمان نیاز دارد و مقوله آن با ارسال محموله‌های سوخت توسط چندین نفتکش به لبنان تفاوت بسیار دارد.
این درحالی است که این درخواست بی‌تردید زمینه‌ساز تشدید تنش با اسرائیل خواهد شد، در این صورت ورود مستقیم حزب الله جهت تأمین امنیت آب‌های سرزمینی جنوب لبنان و جلوگیری از غارت و سرقت منابع نفت و گاز این کشور حتمی خواهد بود.
لذا به نظر می‌رسد، بهترین راهکار پیش از تشدید اوضاع ورود فوری و جدی دولت لبنان به این قضیه و حل آن است، چون هر اندازه هم ورود شرکت‌های اکتشاف و استخراج نفت و گاز ایرانی به این حوزه بعید و غیرمنتظره باشد، اما غیرممکن نیست.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdci.zazct1aq3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما