plusresetminus
ضیافت مرگ با طعم اتانول یا متانول
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،مشروبات الکلی تقلبی اغلب به دلیل داشتن متانول یا افزودنی‌هایی که در ترکیب با یکدیگر خاصیت کشندگی پیدا می‌کنند و به شکل دست‌ساز ساخته می‌شوند. در واقع این مشروبات هرچند که به نام برند‌های معروف و با شیشه‌های آن‌ها فروخته می‌شوند، اما اغلب در زیرزمین‌ها و پستو‌ها ساخته شده‌اند.
تفاوت اصلی در مشروب کشنده نوع الکل آن‌هاست؛ تفاوت بین اتانول و متانول. اتانول نوعی الکل است که در نوشیدنی‌های الکلی مختلف وجود دارد. متانول، اما یک الکل صنعتی سمی است که کاربرد‌های آن به عنوان مثال در محلول‌های چاپ و تکثیر، چسب‌ها، رنگ‌ها و جلادهنده‌ها است. متانول همچنین به نام‌های الکل چوب، نفتای چوب، کاربینول یا متیل هیدرات نیز شناخته می‌شود و استفاده از آن یکی از دلایل شایع مسمومیت با الکل محسوب می‌شود.
این روزها مسمومیت های الکی درشهرهای شمالی ایران به تیتر یک رسانه تبدیل شده است،براساس اخبار منتشر شده آمار قربانیان مصرف مشروبات الکلی در گیلان و مازندران در حال افزایش است.
مسمویت و مرگ یک پزشک متخصص نیز گواهی بر این است که نمی‌توان اتانول و متانول را به راحتی از یکدیگر تشخیص داد. متانول به مقدار بسیار کم طی تخمیر (فرآیندی که در آن الکل از محصولات گیاهی مانند انگور، سیب یا غلات تهیه می‌شود) شکل می‌گیرد. اما اشتباهاتی مثل استفاده از چوب میوه مورد استفاده برای تهیه نوشیدنی الکلی میزان این ماده در محصول نهایی را افزایش می‌دهد و آن را به سطح کشندگی می‌رساند. نکته اینجاست که متانول به مقدار بسیار کم در نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو وجود دارد و مشکل‌آفرین نیست. همچنین شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌های الکلی از فناوری‌های پیشرفته برای بررسی سطوح متانول و جداسازی آن استفاده می‌کنند. موضوعی که در مشروب‌های دست‌ساز و تقلبی وجود ندارد و به همین دلیل ممکن است میزان زیادی نوشیدنی تولیدشده که بین افراد زیادی توزیع می‌شود دارای متانول و کشنده باشد و به یک‌باره موجی از مرگ‌ومیر را ایجاد کند.
علت مرگ های چند روز اخیر در شهرهای شمالی دو استان گیلان و مازندران به صورت دقیق بیان نشده است.فقط عنوان می شود که بر اثر مصرف اتانول یا متانول می باشد و جزییات دیگری ارائه نمی شود.
جامعه پزشکی ما هنوز نتوانسته به تشخیص دقیقی بین این دو ماده صنعتی برسد و در گزارش ها می خوانیم که علت مسمومیت ها براثر متانول یا اتانول بوده است.
اینکه ضیافت مرگ با طعم کدام یک صورت می پذیرد هنوز در هاله ای از ابهام است.
https://naftara.ir/vdcjixev.uqeiizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما