بیشتر میادین نفت و گاز افغانستان در دهه ۱۹۷۰ طی پروژه‌های اکتشافی تحت نظارت شوروی کشف شد، سپس دولت افغانستان در سال ۱۹۵۹ استخراج نفت از میدان نفتی آنگوت در منطقه قشقری را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۶ به دلیل دست داشتن جنگ‌سالاران در قاچاق نفت، این میادین تعطیل شد.
plusresetminus
نفت چگونه "امیر" تعیین می کند: محتمل ترین گزینه برای جانشینی "امیر نامرئی" طالبان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،بر اساس آخرین اکتشافات نفت‌ و گاز در افغانستان، این کشور حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام و حدود ۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۵۶۲ میلیون بشکه گاز مایع را به صورت پتانسیل در اختیار دارد
مهم‌ترین میادین نفتی در ولایات شمالی مانند سرپل، فاریاب، شبرغان و ایالت هرات در غرب افغانستان قرار دارد، دولت کنونی طالبان استخراج نفت از میادین واقع در ولایات شمالی مانند رودخانه آمو قشقری و انگوت در ایالت سرپل در شمال افغانستان را آغاز کرده است.
اگرچه رقم های کنونی استخراج نفت افغانستان، ارقام چندان قابل توجهی نسبت به بازارهای نفتی جهان به نظر نمی رسد،اما با کاهش کمک‌های خارجی، افغان‌ها چشم خود را به نفت و معادن معطوف کرده‌اند.
طالبان با هدف افزایش سطح درآمد به دنبال استخراج نفت در سطح وسیع از میادین نفتی در ولایات شمالی است و پولی را که از قراردادهای معادن به دست‌ می‌آورد، صرف امور دولتی می‌کند تا کار متوقف نشود.
طالبات توجه بیشتری به استخراج نفت از میادین رودخانه آمو و میادین قشقری دارد و خزانه‌داری سال گذشته حدود ۲۶ میلیون دلار از این پروژه از اکتشاف در میادین نفتی و معدنی به دست آورد.
این روزها هر مقدار که تولید نفت بیشتر و قیمت آن تغییر می کند،طالبان از این درآمدها سرمست می شود همزمان با قرارداد بستن با شرکت های جدید خارجی جهت اکتشافات،اختلافات میان گروه های طالبان بیشتر می شود.مسئله مهمی که امیر نامرئی آنها هیبت الله خیالی به آن واقف شده و تازگی خواهان حل اختلافات در میان گروه طالبان شده و گفته که حاضر است برای بقای این گروه، از مقامش کنار برود. گذشته از ماهیت موضوع، این نکته ی عطفی در تاریخ این گروه است که رهبر شان بدون کدام عامل خارجی منحیث فشار ازبیرون، حاضر می شود تا از مقامش کنار رود و راه را برای یک تحول جدید در تاریخ آن باز کند.این مسئله مهم بیانگرجایگاه ،نفوذ و قدرت  نفت در میان رهبران سنتی را بیان می کند.
 در صورت کنار رفتن و یا عزل فزیکی هیبت الله خیالی، سراج الدین حقانی محتمل ترین گزینه برای رهبری طالبان خواهد بود. چون هم قدرت رهبری دارد، شبکه منظم جنگی در اختیارش است و در تلاش است تا با ایجاد روابط اجتماعی گسترده در میان مردم، از قبل زمینه سازی کند.
https://naftara.ir/vdcfymdy.w6dtvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما