ستاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و رییس موسسه دین و اقتصاد که عصر سه‌شنبه، دوم مرداد ۱۴۰۳، در همایش دو روزه «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران» که به همت انجمن علمی مطالعات صلح ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد تاکید کرد که عصر خام فروشی به سر آمده است
plusresetminus
۸۰ سال نفت خود را پیش‌فروش کنیم تنها می‌توانیم سهام یکی از شرکت‌های "دانایی‌محور" بزرگ خارجی را خریداری کنیم/با رویکرد تمام خواهی افراطی روبه رو هستیم/ در هر عرصه‌ای که به شکل حیثیتی وارد شده‌ایم شکست خورده‌ایم
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، "فرشاد مومنی "واکاوی برخی ضروریات بدیهی در ساحت اقتصاد برای تحقق گفتمان صلح،  ضرروی دانست و عنوان کرد  :نخست، عصر خام‌فروشی به‌سرآمده است. باید راه خلق ثروت و دانایی را باز کرد. اگر ما برای ۸۰ سال نفت خود را پیش‌فروش کنیم تنها می‌توانیم سهام یکی از شرکت‌های دانایی‌محور بزرگ خارجی را خریداری کنیم.
رئیس موسسه دین و اقتصاد توجه به چارچوب مناسبات ساختاری اجرایی قدرت را یکی دیگر از ضروریات پیشرفت خواند و افزود: ما با یک رویکرد تمام‌خواهی افراطی روبه‌رو هستیم و اینگونه در هر عرصه‌ای که به شکل حیثیتی وارد شده‌ایم شکست خورده‌ایم؛ برای مثال، در جذب سرمایه خارجی، خصوصی‌سازی و …. تا زمانی‌که به توانمندسازی ساختار بی‌توجه باشیم و مناسبات دیگری مانند چاپلوسی وجود داشته باشد، راه به جایی نخواهیم برد.
مؤمنی در این راستا به گزارش توسعه جهانی سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و آن را برای رویکرد صلح یک سند روشن خواند: آشکارا عنوان می‌شود آنچه که خشونت را افزایش می‌دهد فقدان توان حکومت در ایجاد مشاغل باکیفیت و دیگری بی‌اعتنایی به نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی است.
به باور این استاد دانشگاه، همچنین باید اقتضائات زمانه را درک کرد: «برای مثال، کل هزینه جنگ جهانی دوم به قیمت سال ۱۹۹۵ چهار هزار میلیارد دلار بوده در حالی‌که فقط میزان ارزش‌زدایی مالی در یک سال نخست بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، حدود ۴۷ هزار میلیارد دلار برآورد شده است.
او در پایان خطرنشان کرد:اگر راه برای دانایی‌محوری به‌معنای مقدم کردن ساختار قدرت به فصل‌الخطاب شدن علم در تخصیص منابع، روی ندهد و به سمت جایگزین کردن تولید فنارورانه حرکت نکنیم بهای سنگینی پرداخت خواهیم کرد. در صورت بی‌اعتنایی به خلق ثروت، کارگران، بازنشستگان و سایر گروه‌های اجتماعی ناراضی می‌شود و امکان صلح در درون ناممکن می‌شود.
انتهای پیام./
https://naftara.ir/vdcc0xqs.2bqp18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

افشین وحید
حرفهای ایشان تکراری است ، در اقتصاد قبیله ای هیچ کاری نمی‌توان انجام داد . از نظر من با توجه به عملکرد دولت قبلی کار اقتصاد تمام است