همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور ظهر امروز (چهارشنبه) با حضور "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو برگزار شد.
plusresetminus
اظهارات تکان دهنده رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق ایران
به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده در این همایش  گفت: با توجه به حجم بالای نیاز مالی پروژه‌های نیروگاهی تامین مالی چه در حوزه تجدیدپذیر چه در دیگر حوزه ها تنها از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.
"حسنعلی تقی زاده"  با تمثیل صنعت برق به کشتی و بخش اقتصاد برق به عنوان پیشران آن،  افزود: اقتصاد برق اگر کارآمد باشد این کشتی با سرعت و قدرت مناسب به ساحل امن می‌رسد. ساحل امن در این صنعت رفع ناترازی است و اگر عرضه برق پایدار شود ساحل امن محقق شده است.
بیشتر نیروگاه‌های فعال در صنعت برق سهامی عام هستند و سهام آنها در بورس معامله می‌شود، تابلوی بورس اما بیانگر این موضوع است که p/e این صنعت برابر با ۲۰ است به معنای اینکه اگر سهامدار خرد در این بخش سرمایه‌گذاری کند، پس از ۲۰ سال به اصل سرمایه خود می‌رسد.
 از سوی دیگر بخشی از نیروگاه‌هایی که متوسل به منابع صندوق توسعه ملی شده‌اند با این وام به بن‌بست خورده‌اند و در پرداخت آن دچار مشکل شدند. پس با این اوصاف سرمایه‌گذاری در این حوزه چندان جذاب نیست و نیاز به بازنگری دارد.

در این بین برای رفع مشکلات ۴ نیروگاه کمیته‌ای تشکیل شده که با محدودیت زمانی تا انتهای اردیبهشت ماه، موارد رفع موانع پرداخت دیون این نیروگاه‌ها را بررسی و به وزیر نیرو منتقل می‌کند و امیدوارم با مساعدت ایشان مشکلات این نیروگاه‌ها به سر و سامان یابد.
وی با تاکید بر اهمیت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت برق به نقل قول از وزیر نیرو مبنی بر این که با تمام توان به دنبال بالا بردن جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه احداث نیروگاه است اشاره و خاطرنشان کرد: برای این مهم تابلوی سرمایه گذاری در بورس انرژی تشکیل شده است. برنامه‌های  دیگری هم در این زمینه در دست انجام است. امیدوارم که سرمایه‌گذاری در این حوزه به بالاترین حد خود برسد.
این مقام مسئول تاکید کرد:بی شک اگر مکانیزم عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، نیروگاه های غیر دولتی تمایل دارند معاملات را در غالب بورس انرژی انجام دهند. موضوع بعد هم درآمد نیروگاه‌های غیر‌دولتی است که اگر با چالش مواجه شود امور جاری آنها به مشکل می‌خورد.
 
 
https://naftara.ir/vdcfvedy.w6djcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما