در همه دنیای فوتبال متداول است که تیم‌‌‌های بزرگ به دلایل مختلف، بیشتر یا تمام سهام خود را به گروهی واگذار کنند. به‌‌‌طور مثال مالک تیم پاری‌‌‌سن‌‌‌ژرمن فرانسه یک قطری است، چینی‌‌‌ها میلان ایتالیا را خریدند و چلسی مدت‌‌‌ها مالکی روس داشت. اما در هیچ‌‌‌کدام از این مسائل ندیدیم که مالک جدید نام باشگاهی را تغییر دهد.
plusresetminus
اظهارات غیر کارشناسی و تنش زای مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس/ چالش تغییر نام باشگاه استقلال
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در روز پنجم اردیبهشت 1403  مالکیت باشگاه استقلال و پرسپولیس رسماً به بخش خصوصی واگذار شد و 85 درصد سهم باشگاه استقلال در اختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفت.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تبریک دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس، از تغییر نام تیم استقلال به تیم «استقلال خلیج فارس» خبر داد.
 علی عسکری با اشاره به اینکه پسوند «خلیج فارس» نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، گفت: بر اساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید تیم محبوب استقلال، به تیم استقلال خلیج فارس تغییر می‌یابد.

ابعاد  حقوقی تغییر نام

رضا شاه منصوری در این باره به رسانه ها گفت: طبق ماده 30 و 35 قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد. بنابراین وقتی هلدینگ خلیج فارس سهامدار عمده استقلال است می‌تواند نسبت به این دارایی خود، دخل و تصرفاتی داشته باشد. ضمن اینکه الحاق نام خلیج فارس، خدشه‌ای بر برند باشگاه ایجاد نمی‌کند.
کارشناس حقوقی در مورد اینکه آیا اضافه شدن این نام در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا می‌تواند مشکل‌ساز شود، عنوان کرد: در ایران و آسیا نام بسیاری از تیم‌ها طوری است که قید مکان یا شهر در آن وجود دارد. بنابراین من با این استدلال مخالفم که شعار سیاسی است چرا که این نام (خلیج فارس) پیشینه تاریخی دارد و ابداً تحریک آمیز نیست. ضمن اینکه ما در ایران لیگ برتر را با پسوند خلیج فارس برگزار می‌کنیم. این موارد غیرسیاسی است.

واکنش وزرات ورزش و جوانان
محمد شروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، نسبت به مسئله مهمی که امروز مطرح گردید، واکنش نشان داد. یعنی بحث پیرامون تغییر نام باشگاه استقلال ایران به استقلال خلیج فارس.
اسبقیان در گفتگوی تلویزیونی خود و در واکنش به تغییر نام استقلال گفت: این مواردی است که باید رسماً به ما اعلام شود تا ما آن را بررسی کنیم. نمی‌شود که یک نفر شایعه‌ای را مطرح کند که نام باشگاه را تغییر دهند و سپس همه به این مسئله بپردازند. چنین چیزی نیست.
برخی این صحبت ها را  غیر کارشناسی و تنش زا  می دانند و این شروعی دوباره بود تا نام هلدینگ خیلج فارس در فوتبال بر سر زبان ها بیفتد.

کابران شبکه های اجتماعی
ماجرای تغییر نام باشگاه استقلال با واکنش‌هایی از سوی کاربران هم مواجه شد؛ طوری که حتی در پیج‌ها و کانال‌های پرسپولیسی هم مقابل آن موضع منفی گرفتند.

استقلالی ها  چه می گویند
پیشکسوت باشگاه استقلال در پی تغییر نام این باشگاه گفت: باید مقابل تغییر نام استقلال مقاومت شود.
بهتاش فریبا، افزود: با تغییر نام استقلال و اضافه شدن پسوند خلیج فارس، اصالت این باشگاه خراب می‌شود. صددرصد باید مقاومت شود که استقلال پسوندی نداشته باشد. صحبت از سابقه‌ بالای ۵۰ سال است. 
اینکه امروز هلدینگی بیاید یک اسم بگذارد، خوب کار نکند و ۲ سال بعد هلدینگ دیگری بیاید اسمش را عوض کند، اصالت را از بین می‌برد. نام استقلال فقط باید استقلال باشد. 

کسانی که اصرار دارند نام تیم استقلال را عوض کنند به شکست های احتمالی مقابل تیم‌های فوتبال دیگر بویژه تیمهای عربی و سوء استفاده تبلیغاتی آنان هم فکر کرده‌اند؟! نامهای مقدس و ناموسی را روی تیم ورزشی که ماهیت آن برد و باخت است نگذارید. 
https://naftara.ir/vdcj8aev.uqexmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما