پنل تخصصی «استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در صنایع پتروشیمی، چالشها و راهکارها» در دومین روز نمایشگاه پتروفن با حضور مسوولان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بیش از ۸۰ شرکت دانشبنیان برگزار شد.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، دستیار مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در توسعه صنایع دانش بنیان و پاییندستی پتروشیمی در این پنل تخصصی گفت: هلدینگ خلیج فارس برای شرکتهای دانشبنیان نقش بازار را دارد و در عین حال با ابزارهایی که در اختیار دارد، میتواند تسهیلگر رشد شرکتهای دانشبنیان باشد. رشید قانعی افزود: یکی از مسائل مهم در رشد شرکتهای دانشبنیان و فناور، ایجاد کنسرسیوم (شراکت) میان چند شرکت خرد است. این اقدام به اعتبار شرکتها در جذب ضمانتنامهها و حذف نشدن آنها از بازار کمک میکند.
مدیرعامل گروه سرمایهگذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) تاکید کرد: شرکتهای دانشبنیان باید با ایجاد کنسرسیوم میان خود، از رقابتهای مخرب برای ورود به پروژههای صنعت پتروشیمی، ازجمله پروژههای فعال هلدینگ خلیج فارس جلوگیری کنند. متاسفانه برخی از این رقابتهای مخرب حتی منجر به حذف دانشبنیانها و شرکتهای فناور ایرانی از پروژهها و سپردن پروژه به شرکتهای خارجی میشود. وی در پایان با اشاره به برگزاری چهارمین دوره رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در اواخر بهمن امسال اظهار داشت: امیدواریم با شکلگیری همکاریها میان شرکتهای دانشبنیان و نیز اتصال آنها به صنعت پتروشیمی، در نمایشگاه ساخت داخل، سنگ بنای همکاریهای آتی گذاشته شود.
شرایط حضور دانشبنیانها در پروژههای هلدینگ خلیج فارس تسهیل میشود
مدیر فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این نشست با اشاره به اعلام آمادگی گسترده شرکتهای دانشبنیان برای حضور در پروژههای هلدینگ خلیج فارس گفت: در ماههای اخیر نیازهای فناورانه هلدینگ برای شرکتهای دانشبنیان اعلام شده و بازخورد مثبتی نیز در این زمینه دریافت کردهایم. اما این مسیر همچنان برای ورود گستردهتر شرکتهای دانشبنیان باز است و با توجه به طرحهای توسعهای، فرصت جذب بیشتر شرکتهای دانشبنیان در صنعت وجود دارد. دکتر فوزیه مروت افزود: امیدواریم شرکتهای دانشبنیان از فضای فراهمشده در این نمایشگاه استفاده کنند و به صنعت وصل شوند.
وی افزود: هلدینگ خلیج فارس برای شکلگیری این همکاریها و مذاکرات بیشتر، حتی پس از این نمایشگاه نیز آمادگی دارد و درب دفاتر ما به روی همه شرکتهای فناور باز است. دبیر همایش و نمایشگاه پتروفن با اشاره به شناسایی برخی نیازهای شرکتهای دانشبنیان گفت: برای تسهیل شرایط ورود شرکتهای دانشبنیان به پروژهها و بهبود قوانین و مقررات موجود اقداماتی انجام دادهایم که بهزودی برخی از آنها نهایی و امضا میشود؛ از جمله موافقتنامهای که با معاونت علمی ریاستجمهوری قرار است امضا شود.
نگاه به صنعت نباید غیرواقعی باشد
رئیس هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزههای پلیمری نیز در این پنل بیان کرد: برای توسعه فناورانه صنعت نباید نگاه غیرواقعی به صنعت داشت. سعید زکایی افزود: اگر میخواهیم توسعه دانش در دل محصولات شکل بگیرد، باید هدفگذاری کلان، ایجاد شناخت در مراکز توسعه فناوری و اکوسیستم دانشگاهی منطبق با نیازهای واقعی شکل بگیرد. وی تاکید کرد: هدفگذاری برای مدلهای توسعه و تعالی باید مبتنی بر توسعه بازار باشد تا خروجی داشته باشد؛ اقدامی که اغلب شرکتها در کشورهای دیگر از جمله ترکیه انجام میدهند و بازار تعیینکننده هدفگذاریهاست.
زکایی با بیان اینکه شرکتهای کوچک هم میتوانند در لبه فناوری و مطابق با نیاز بازار حرکت کنند، افزود: توجه به این مساله حتی شرکتهای کوچک را نوآور، چابکتر و در توسعه فناوری پویاتر از شرکتهای بزرگ میکند؛ موضوعی که تجربه جهانی در کشورهای توسعهیافته از جمله آلمان نیز آن را تایید میکند. رییس هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزههای پلیمری افزود: البته در شرکتهای پیش رو این تجربه نیز دیده میشود که چندین شرکت بزرگ با یکدیگر به توسعه فناوری میپردازند؛ لذا کارآیی، پویایی و حرکت در راستای نیاز بازار مهم است؛ نه تعداد شرکتهای دانشبنیانی که در یک کشور ایجاد میشوند. در این نشست همچنین نمایندگان شرکتهای دانشبنیان و برخی مدیران شرکتهای زیرمجموعه، در خصوص چالشهای خود به بحث و گفتوگو پرداختند.
انتهای پیام/.