برخی آمار نشان می‌دهد که امسال صنایع و نیروگاه‌ها به‌دلیل سوزاندن مازوت سهم پررنگی در آلودگی هوا دارند.
plusresetminus
سهم صنایع و نیروگاه‌ها در آلودگی هوا بیشتر شده است؟
آخرین آمار منتشر شده درباره شهر تهران نشان می‌دهد که کامیون‌ها حدود ۱۶ درصد و موتورسیکلت‌ها حدود ۱۰ درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند.

هرچند که هرساله گفته می‌شود که سهم منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و صنایع است اما برخی آمار نشان می‌دهد که امسال صنایع و نیروگاه‌ها به‌دلیل سوزاندن مازوت سهم پررنگی در آلودگی هوا دارند.

بر اساس اظهار نظرهای کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - درحال‌حاضر ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.

هرچند که محیط زیست در ابتدا اصرار داشت که در برخی کلانشهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند - مانند تهران و اصفهان - از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود اما داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیانگر استفاده از سوخت‌های غیر استاندار در صنایع و نیروگاه‌های تهران است، چراکه علی رغم ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در تهران طی هفته گذشته، غلظت آلاین ه دی اکسید گوگرد که ارتباط مستقیمی زد مصرف سوخت‌های غیر استاندار  از جمله مازوت دارد افزایش یافته است.

گفتنی است که آلاینده دی‌اکسید گوگرد روی تشکیل ذرات معلق اثرگذار است و می‌توان گفت که پایه تشکیل ۳۰ درصد از ذرات معلق سولفات‌ها هستند. این یعنی گوگرد می‌تواند تاحدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر - باشد.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست -نیز در این باره تصریح کرد که حتی اگر تردد خودروهای شخصی نسبت به گذشته ۵۰ درصد کمتر شده باشد، باز این رقم تاثیر زیادی روی کاهش آلودگی هوا نخواهد گذاشت. علاوه بر این صنایع، نیروگاه‌ها، خودروهای دیزلی، اتوبوس‌ها و... همانند گذشته در بیشتر شهرهای کشور مشغول فعالیت هستند و حتی مصرف گاز نیز در کشور بیشتر از سال گذشته شده است. از این‌رو نباید توقع داشت که با کاهش تردد خودروهای شخصی و تعطیلی برخی مراکز آلودگی هوا نیز کمتر شود.

تجریشی در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش پیدا کرده است؟ می‌گوید: به‌نظر می‌رسد با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به‌صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند. برای مثال واحدهای ریخته‌گری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کرده‌اند.

تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند

وی ادامه داد: متاسفانه بر اساس آخرین آمار از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند. به‌هرحال ما به دادستانی نامه زده‌ و خواسته‌ایم که به‌سرعت جلوی این اقدام گرفته شود.
به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، نسبت آلایندگی منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی به منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاه‌ها حدود ۶۰ به ۴۰ است اما اگر نیروگاه‌ها و صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند این نسبت به‌هم خواهد خورد و سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت.

اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد

تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه طی هفته گذشته جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور تشکیل شد، اظهار می‌کند: باوجود اینکه این جلسه به موضوع رفع توقیف موتورسیکلت‌های رسوبی اختصاص داشت اما نماینده پلیس در کارگروه شرکت نکرده بود و حتی نماینده وزارت کشور نیز درجریان ماجرا نبود. متاسفانه هیچ اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد، چراکه هم موضوع مشخص است و هم راهکارهای اجرایی اما اقدامی نمی‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تصریح کرد: براساس آخرین نمونه‌برداری‌ها کیفیت سوخت گاز و بنزین حدود ۸۰ درصد در کشور استاندارد است اما طی روزهای آینده مجدد از جایگاه‌های سوخت نمونه‌برداری خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که آمار جدید متفاوت با نمونه‌برداری‌های پاییز باشد.
 
https://naftara.ir/vdchtznmd23n6.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پربيننده ترين خبرها