عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: جهت ممانعت از واردات بنزین و پیشگیری از تشدید تلاطم ارزی و لطمه به سرمایهگذاریهای تولیدی، باید اقدامات عاجل در اتخاذ راهکار در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علیرضا ورناصری قندعلی درباره جدی شدن بحث واردات بنزین، گفت: باتوجه به افزایش متوسط مصرف بنزین در کشور، جهت ممانعت از وقوع نیاز به واردات بنزین و تخصیص چند میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به واردات بنزین باید سالهای پیشین اقدامات زیرساختی جهت مدیریت مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی انجام میشد.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا رد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جهت ممانعت از واردات بنزین و پیشگیری از تشدید تلاطم ارزی و لطمه به سرمایهگذاریهای تولیدی، باید اقدامات عاجل در اتخاذ راهکار و تدوین نقشه راه جهت تدابیر کوتاه و بلندمدت در دستور کار آید، اقدامات و تدابیری همچون تسهیل و تسریعِ تبدیلِ ناوگان بنزین سوز به دوگانهسوز مصوبه ۱۳۹۸ شورای عالی اقتصاد به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید و فراخوان وسیع برای طرحهای خلاقانه بخش خصوصی در حملونقل عمومی و تسهیل اعطای مجوز به آنها.
وی با بیان اینکه همچنین در بخش تولید نیز محوریت بخشی در ساماندهی پالایشگاههای کشور ضروری است، افزود: از اقدامات دیگر جهت ممانعت از واردات بنزین میتوان به کوتاه کردن دورههای تعمیراتی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای پالایشی، اصلاح نقاط کور ترافیکی در کلانشهرها و جادهها و تسهیل تردد با کاهش ترافیک درونشهری و برونشهری، اجرای برنامههای رسانهای فراگیر برای توسعه سواد الکترونیک شهروندان و آموزش جایگزینسازی سفرهای درون شهری از طریق ارتباطات الکترونیک، اشاره کرد.
ورناصری با بیان اینکه باید شناسایی ظرفیت کشورهای همسایه در جذب سوخت تولیدی ایران و سوق دادن نیاز آنها به سمت بازار رسمی از کانال بورس را باید به این اقدامات افزود، اظهار کرد: تنوعبخشی به سبد سوختِ بخش حملونقل با برنامهریزیِ متکی به دانشبنیانها و با استناد به برنامههای بالادستی، اصلاح روند تولید خودرو در کشور و تبدیل خودروهای پرمصرف به خودروهایی با مصرف بهینه سوخت، از اقدامات دیگر جهت ممانعت از واردات بنزین به شمار میآیند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تسریع و تداوم سوختهای جایگزین CNG و lPG نکته دیگری است که در این مسیر باید به آن توجه کرد، افزود: البته باید توجه داشته باشیم اکنون در بخش مصرف سوخت بخش حمل و نقل کشور روزانه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب مصرف CNG جایگزین مصرف بنزین میشود اما بیش از ۲۵۰۰ جایگاه عرضه CNG داریم لذا ظرفیت عرضه روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب CNG در روز وجود دارد، درصورت استفاده از این ظرفیت خالی و کاهش مصرف میتوان با ذخیرهسازی بنزین حتی به جمع کشورهای صادرکننده بنزین ملحق شویم.
انتهای پیام/.