رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران سوخت کشور با بیان اینکه در برخی روزها پیک مصرف تا 120 میلیون لیتر هم بالا رفت، گفت: اگرچه برای تامین این میزان بنزین مشکلی پیش نیامد اما اگر این روند ادامه پیدا کند دچار چالش خواهیم شد.
۰
۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، همایون صالحی درباره روند تولید و مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: عرضه سوخت از ابتدای امسال روند افزایشی پیشبینی نشدهای داشته است، زیرا مردم سعی کردند دو سال عدم استفاده از تعطیلات به دلیل شیوع کرونا را جبران کنند، بنابراین مسافرتها زیاد شد و بیشتر از خودروهایشان استفاه کردند و همین باعث شد مصرف بنزین بالا برود.
وی میزان مصرف روزانه بنزین را به طور متوسط حدود 105 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: غیر از استانهای مرزی در دیگر مناطق کشور هیچگونه محدودیت عرضهای اعمال نشده است.
رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران سوخت کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه در برخی روزها پیک مصرف تا 120 میلیون لیتر هم بالا رفت، افزود: اگرچه برای تامین این میزان بنزین مشکلی پیش نیامد اما اگر این روند ادامه پیدا کند دچار چالش خواهیم شد.
وی در ادامه به موضوع جمعآوری کارت سوخت در استانهای مرزی اشاره کرد و گفت: جمعآوری کارت سوخت و محدودیت عرضه در استانهای مرزی مشکلاتی را بوجود آورده به طوری که با توجه به میزان مصرف و تقاضا بنزین در اختیارشان قرار نمیگیرد.
صالحی دلیل جمعآوری کارت سوخت را جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان و توضیح داد: دولت، شورای تامین استانها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به قضیه قاچاق سوخت ورود کردهاند، اما واقعیت اینکه علیرغم استدلال برخی که سوخت در ایران خیلی ارزان است، باید گفت اگر به عنوان مسئله مجرد به آن نگاه کنیم سوخت ارزان است، اما با توجه به حقوق و سبد درآمد مردم، حمل و نقل عمومی و قیمت و میزان مصرف بنزین در خودروها این موضوع فرق میکند. باید همه اینها کنار هم دیده شود و بعد قیمت سوخت را تعیین کرد نه اینکه فقط بحث بر سر افزایش قیمت سوخت باشد.
وی بیان داشت: باتوجه به اختلاف قیمت سوخت داخل و خارج از کشور بخصوص کشورهای همسایه در استانهای مرزی شاهد قاچاق هستیم و به همین دلیل در این استانها عرضه بنزین را محدود کردهاند اما این موضوع باعث شده مردم این مناطق دچار مشکل شوند.
رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران سوخت کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر باتوجه به اینکه در استانهای مرزی به هر خودرو بیش از 20 بنزین داده نمیشود طبیعی است مصرف تاحدی کم میشود اما همان خودرو وقتی از شهر مرزی خارج میشود میتواند دوباره باک خود را پر کند. مسئله اصلی در کشور ما این است که همواره در آزمایش و خطا بسر میبریم، زمانی که بنزین دو نرخی و کارتی شد گفته شد که اینها فسادزا است و امروز دوباره به این رسیدهاند که باید این رویه تغییر کند و در این بین بازهم هزینههای آن را مردم باید بپردازند.
انتهای پیام/.