عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر سالانه چند میلیون تن LPG در خطوط لوله هدر می‌رود، اما سازمان برنامه با عددسازی درباره هزینه‌های توسعه اتوگاز با افزودن LPG در سبد سوخت و استفاده مردم از این سوخت باکیفیت مخالفت می‌کند.
plusresetminus
وقتی LPG را در خط لوله‌ می‌سوزانند، اما به خودروها نمی‌دهند
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، هادی بیگی‌نژاد با اشاره به بحث افزودن LPG به سبد سوخت کشور در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: درباره استفاده از LPG در سبد سوخت کشور دو نظریه وجود دارد. برخی معتقدند ضروری است LPG وارد سبد سوخت کشور شود تا دولت بنزین و گازوئیل معادل آزادشده را با قیمت بالاتر صادر کند. از طرفی افزودن LPG به سبد سوخت موجب تقویت امنیت انرژی کشور در ماجراهایی همچون حمله سایبری به سامانه سوخت می‌شود.
وی در گفتگو با فارس افزود: برخی دیگر که اعضای سازمان برنامه و بودجه هستند معتقد هستند که با توجه به مصوبه شورای عالی انرژی در سال گذشته ما نباید هیچ برنامه‌ای برای توسعه اتوگاز در کشور داشته باشیم. در نتیجه طبق نظر سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه 1401 قرار است قیمت LPG آزاد شود. البته کمک یارانه‌ای به خانوارهایی که خطوط لوله گاز طبیعی ندارند ادامه‌دار خواهد بود.
اعداد سازمان برنامه درباره هزینه توسعه اتوگاز بدون پشتوانه مطالعاتی است
بیگی‌نژاد گفت: شاید بتوان گفت مجموعه دولت واقعا مطالعه جامعی درباره افزودن LPG به سبد سوخت کشور انجام نداده است و فقط نظرات شخصی در این باره ارائه می‎‌شود. واقعا چه اصراری وجود دارد که بدون انجام کار کارشناسی با موضوعی مانند اتوگاز مخالفت شود.
این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 تاکید کرد: در کمیسیون انرژی ما این موضوع را پیگیری کرده‌ایم چون به هر حال سالانه چند میلیون تن LPG در خطوط لوله هدر می‌رود که می‌تواند وارد سبد سوخت شود. ولی سازمان برنامه در مواجهه با این مطالبه اعضای کمیسیون انرژی، بدون هیچ مطالعه جامعی اعداد و ارقامی را درباره هزینه ایجاد زیرساخت اتوگاز ارائه می‎‌دهد. 
با سیاست‎گذاری درست بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت اتوگاز اقدام می‎‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اعداد و ارقامی که با بزرگ‌نمایی درباره ایجاد زیرساخت اتوگاز اعلام می‌شود بدون پشتوانه مطالعاتی است، ضمن اینکه چه کسی الزام کرده که دولت خودش برای ایجاد زیرساخت اقدام کند درحالی که عزیزان ما در دولت می‌توانند با قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری صحیح از سرمایه بخش خصوصی در این حوزه استفاده کند.
وی اظهار داشت: طبق محاسبات کارشناسی ایجاد زیرساخت برای توسعه اتوگاز به صورت هدفمند تقریبا 1000 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که این هزینه نیز از اصلاح قیمت LPG طبق قانون بودجه 1400 تامین خواهد شد. 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: حتی ما در کمیسیون انرژی نمایندگان بخش خصوصی را نیز دعوت کردیم و آنها گفتند که حاضر هستند همه کارهای مربوط به زیرساخت را انجام دهند و تنها نیاز به مجوز قانونی هستند تا کار را شروع کنند.
 LPG را در خط لوله آتش می‌زنند اما حاضر به توسعه اتوگاز نیستند
بیگی‌نژاد گفت: بنده با افزودن LPG به سبد سوخت کشور موافق هستم اما درباره مدل توسعه آن باید کار کارشناسی صورت بگیرد تا رعایت ملاحظات مختلف و به صورت هدفمند وارد سبد سوخت کشور شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت تعارض منافعی در جلوگیری از توسعه اتوگاز ندارد بلکه آنچه ما شاهد هستیم «بدبختی منافع» در این وزارتخانه است، از این جهت که نه خودش استفاده می‎‌کند و نه می‎گذارد دیگران از این LPG استفاده کنند و آن را در خط لوله آتش می‌زند و هدر می‌دهد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcf.td0iw6djmgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما