دولت درآمد حاصل از فروش نفت برای سال آینده را 381 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با فرض جمعیت 83 میلیونی کشور سهم هر ایرانی از درآمدهای نفتی سالانه حدود 4.6 میلیون تومان خواهد بود.
plusresetminus
سهم هر ایرانی از درآمد نفتی سال آینده 8.5 برابر یارانه نقدی خواهد بود
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، لایحه بودجه 3631 هزار میلیارد تومانی سال 1401، به عنوان نخستین بودجه دولت سیزدهم راهی مجلس شد. لایحه‌ای که با حواشی بسیاری همراه بود. با این وجود کابینه رئیسی پیش از این گفته بود که لایحه بودجه 1401 را با دقت تمام بسته‌ و تلاش کرده‌اند، بودجه انقباضی باشد، بودجه‌ای که برخلاف آنچه رئیس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرده بود، بدون توجه به شرایط تحریمی بسته شد.
دولت در اولین سند دخل و خرج خود میزان صادرات نفت را 1.2میلیون بشکه و درآمد حاصل از آن را درآمد 381 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. نگاهی به ردیف‌های دیگر بودجه نشان می‌دهد که 27 درصد منابع درآمدی دولت در سال آینده از محل فروش طلای سیاه تامین خواهد شد.
سهم هر ایرانی از نفت، حدود 4.6 میلیون
با فرض تحقق تمام درآمدهای نفتی می‌توان گفت، سهم هر ایرانی(با فرض جمعیت 83 میلیون نفری) از کل درآمدهای نفتی سالانه چیزی حدود 4 میلیون و  590هزار تومان و ماهانه 382 هزار و 530 تومان خواهد بود.
 حال آنکه میزان یارانه نقدی پرداختی دولت که البته آن هم به تمام اقشار درآمدی تعلق نمی‌گیرید، ماهانه 45 هزار و 500 تومان است. با این حساب می‌توان گفت که سهم هر ایرانی از درآمد نفتی سال آینده حدود 8.5 برابر  یارانه ای است که دولت درحال حاضر تحت عنوان یارانه نقدی می پردازد.
داستان یارانه 120 هزار تومانی چیست
برای سال آینده در مجموع بیش از 73 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شده که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان‌دهنده افزایش مبلغ یارانه نیست، مگر اینکه حذف انجام شود.
در این میان مسئولین دولتی البته وعده‌هایی درباره افزایش منایع حاصل از حذف ارز 4200 تومانی به مردم داده‌اند.
آنگونه که مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، برای جبران حذف ارز 4200 تومانی و حمایت از دهک‌های پایین حدود 100 هزار میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده است.
به گفته این عضو کابینه ابراهیم رئیسی مبلغ پرداختی بابت حذف ارز 4200 تومانی احتمالاً بین 90، 100 تا 120 هزار تومان در دهک‌های پایین متغیر خواهد بود. جریان به نحوی خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین افزایش یافته و دهک‌های بالا که سرانه مصرف بالاتری دارند، پول بیشتری خرج خواهند کرد.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdch.knit23ni6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما