plusresetminus
دردسر اوپک با وخیم شدن چشم انداز نفت
به گزارش اختصاصی نفت آرا،اعضای اوپک درست زمانی که تصور کردند تعادل خود را در بازار نفت برقرار کرده اند، سورپراز ناخوشایندی از طرف لیبی، عضو معاف شده از برنامه کاهش نفتی، دریافت کردند. جناح‌های مخالف دولت این کشور به آتش بس رسیدند، و برخی از بنادر نفتی که مدت‌ها بسته شده بودند، به همراه مزارع تغذیه آنها بازگشایی شدند. تا پایان ماه، شرکت ملی نفت لیبی قصد دارد متوسط تولید روزانه کشور را از کمتر از 100 هزار بشکه در روز به 260 هزار بشکه برساند. در همین حال، اوپک پلاس تولید خود را به 2 میلیون بشکه در روز کاهش داده است. به گفته مارکو دوناند، مدیر اجرایی مرکیوریا انرژی، بازار نمی تواند از عهده این کار برآید.
دوناند در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که تقاضا هنوز ضعیف تر از حد انتظار است و هرگونه نفت اضافی که به بازارها تزریق شده، جذب نمی شود. این بدان معناست که در ماه جاری ذخیره سازی شناور ایجاد شده است، موجودی های جهانی بین 500 هزار و 1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته اند ـ و این رقم به استثنای ورود مجدد نفت لیبی است. این در حالی است که استخراج سه ماهه آخر تا 1 میلیون بشکه در روز بود.
مدیر مرکیوریا در چشم انداز فورا نزولی که می بیند، با مدیر یکی دیگر از بزرگترین شرکت های بازرگانی کالا، ترافیگیوریا، هم عقیده است. سومین سوپرتاجر نیز با کمال تعجب خوش بین است. مدیر اجرایی ویتول در مصاحبه ای با بلومبرگ در اوایل ماه جاری گفت انتظار دارد موجودی های نفت خام جهانی تا پایان سال بطور قابل توجهی كاهش یابد. در حالی که مدیران هر دو شرکت ترافیگیوریا و مرکیوریا انتظار دارند سهام قبل از شروع روند نزولی افزایش داشته باشد، مدیر ویتول گفت که انتظار دارد تا پایان سال، 250 تا 300 میلیون بشکه برداشت نفت داشته باشند.
در اوایل این ماه گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه بازرگانان کالا ـ از جمله سه مدیر شرکت هایی که ذکر شد ـ در حال اجاره تانکرهای بیشتری برای ذخیره نفت خام در خارج از کشور بودند، که این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است آنچه که در بهار امسال رخ داد، تکرار شود. زمانی که صدها میلیون بشکه نفت غیر قابل فروش باید در تانکرها ذخیره می شد، چون انبارها پر بود. پس از پایان تعطیلی ها، تقاضا رو به بهبود گذاشت. البته این افزایش تقاضا، تقریباً از همه انتظارات کمتر بود.
یک روند به خصوص نگران کننده، کندی سرعت بهبود اقتصادی در میان کشورهای در حال ظهور است، که خود عامل اصلی رشد تقاضای نفت می باشد. به جز چین، بیشتر آنها همچنان با ویروس کرونا و اثرات آن بر اقتصاد خود مبارزه می کنند. هند نمونه خوبی در این زمینه است: به نظر می رسد تقاضای نفت این کشور بیشترین تأثیر را از ویروس کرونا گرفته باشد زیرا این کشور در رده دوم مبتلایان جهان قرار دارد.
برخی تحلیلگران بر این باورند که تقاضا در چین به زودی شروع به کند شدن می کند. طبق گفته انستیتوی مطالعات انرژی آکسفورد، این یک روند طولانی مدت خواهد بود، و اینها نه تنها پیامدهای کوویدـ19، بلکه پیامدهای اهداف برنامه کاهش انتشار گازهای آلاینده پکن نیز است. سازمان تحقیقات انرژی اعلام کرد، طی 20 سال آینده، تقاضای نفت چین، پس از رشد دو رقمی در چند سال گذشته، احتمالاً با سرعت سالانه 3 تا 4 میلیون بشکه در روز رشد خواهد داشت.
براساس گفته های مدیر شرکت مرکیوریا، تقاضای نفت در سه ماهه چهارم به طور متوسط 95 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این از اجماع بازار 97 تا 98 میلیون بشکه در روز کمتر اسا که در بهار به توافق رسیده است. و میزان برداشت موجودی بیش از حد ضعیف تر از آن چیزی است که پیش از این انتظار می رفت. وی خطاب به بلومبرگ خاطرنشان كرد، پالایشگاه ها در حال ذخیره سازی موجودی سوخت گازوئیل هستند، و سوخت جت را به استخر گازوئیل تزریق می کنند. اما تولید مجدد لیبی چشم انداز قیمت ها را بار دیگر ناخوشایند کرده است.
به گفته رئیس مرکیوریا، بزرگترین مشکل بازار نفت مازاد عرضه سهام گازوئیل است. با توجه به محدودیت جابجایی مجدد بسیاری از کشورها در اروپا، هرگونه افزایش در تقاضای سوخت ـ به ویژه سوخت جت ـ در صورت اوج گیری موج دوم ویروس کرونا، با کاهش روبرو خواهد شد. و مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند.
در همین حال، اوپک از گزینه ها خارج است. کارتل نفتی و شرکای آن در اوپک پلاس مراحل بعدی را در اواخر سال جاری مورد بحث قرار خواهند داد، در حالی که طرح اصلی شامل کاهش بیش از 2 میلیون بشکه در روز از ژانویه 2021 است. طوری که قیمت ها در سه ماهه آخر سال میلادی در حال نوسان است، ممکن است به عنوان موضوع بحث در گروه مطرح شود، زیرا برخی از اعضا بیشتر از بقیه به درآمد نفت نیاز دارند.
 
 
https://naftara.ir/vdcjz.e8uuqe8ffs.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما