صنعت دریانوردی در سال ۲۰۲۴ به منظور ایجاد تعادل بین نوآوری و چالش‌های ایمنی و پایداری تلاش کرد. در این سال اگر‌چه گام‌هایی در زمینه دیجیتالی‌سازی، حمل‌ونقل سبز و چارچوب‌های ایمنی برداشته شد، اما بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی باعث بروز چالش‌هایی شد که بدون شک ادامه این چالش‌ها و مشکلات به سال ۲۰۲۵ کشیده خواهد شد. تمرکز صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ بیشتر بر استفاده از سوخت پاک، انرژی باد‌ی و انرژی هسته‌ای برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تغییری متحول کننده به سمت کربن زدایی بود. از سوی دیگر تلاش برای تأمین رفاه دریانوردان، رسیدگی به مخاطرات زیست محیطی و توجه به منابع انرژی پاک‌تر به عنوان یک اولویت برای سال ۲۰۲۵ میلادی و پس از آن باقی خواهد ماند.
plusresetminus
رویداد‌های مهم دریایی سال ۲۰۲۴ در یک نگاه
نفت آرا:سایت safety4sea چند رویداد دریایی سال ۲۰۲۴ میلادی را مورد بررسی اجمالی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید. 
آمادگی  برای مقررات FuelEU Maritime
با اجرایی شدن مقررات دریایی سوخت اروپا  FuelEU از  اول ژانویه ۲۰۲۵ میلادی اقداماتی از سوی جامعه دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی برای اطمینان از کاهش تدریجی شدت گاز‌های گلخانه‌ای صورت گرفت و سوخت‌های مورد استفاده در بخش کشتیرانی، با هدف کاهش ۲ درصدی در سال ۲۰۲۵ میلادی و تا ۸۰ درصدی تا سال ۲۰۵۰ میلادی تحت این مقررات معرفی  شد. اکثر قوانین  مورد نظر از اول ژانویه ۲۰۲۵ میلادی اعمال خواهند شد.
اگرچه اوایل دسامبر ۲۰۲۴ میلادی نروژ اعلام کرد به دلیل تأخیر در الحاق مقررات دریایی FuelEU به توافقنامه EEA، بعید است که کشور این مقررات  مربوطه را تا اول ژانویه ۲۰۲۵ میلادی اجرا کند اما مؤسسه DNV تأکید کرده است درک این موضوع برای مالکان کشتی بسیار مهم و اساسی است. DNV در گزارش اخیر خود تأکید کرده است: اتخاذ یک استراتژی مقرون به صرفه با ترکیب مناسب اقدامات اساسی که اساس آن در سال ۲۰۲۴ میلادی  پایه ریزی شد، می‌تواند به مالکان کشتی کمک کند تا با کاهش هزینه‌ها به انطباق با این مقررات دست یابند.

استقبال صنعت حمل‌‌نقل از پیشرانه‌های بادی
صنعت دریانوردی در سال ۲۰۲۴ میلادی در بخش نیروی محرکه بادی به عنوان ابزار‌ی برای کربن‌زدایی  پیشرفت قابل توجهی داشت. این طرح کربن‌زدایی توسط  اپراتور‌های بزرگ که کشتی‌هایی را به سیستم‌های پیشرانه باد‌ی به منظور افزایش بهره‌وری سوخت و کاهش انتشار مجهز کردند، جامه عمل پوشید.
اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود به‌کارگیری پیشرانه بادی در صنعت دریایی هر سال افزایش می‌یابد. دولت بریتانیا نیز پیش‌بینی کرده ۴۰ تا ۴۵ درصد از ناوگان جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی از پیشرانه‌های بادی استفاده  خواهند کرد.
Bureau Veritas و Lloyd’s Register  در رابطه با استفاده از پیشران‌های بادی فقدان معیار‌های استاندارد، هزینه‌های پنهان و نیاز به افزایش قابل توجه  پیشران در زنجیرۀ تأمین را برجسته کرده و آنها را مانعی فراراهِ این سیستم  اعلام کردند.
دستیابی به ۱۵ درصد از ناوگان جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی مستلزم افزایش ۷۵ برابری تولید پیشرانه‌های بادی است، اما در حال حاضر تنها ۱۶ کارخانه در حال تولید این نوع فنّاوری هستند که با مشکلاتی نیز مواجه می‌باشند.

درگیری‌های ژئوپلیتیک چالش اصلی کشتیرانی
اختلال در مسیر‌های کلیدی مانند دریای سرخ و کانال سوئز در طول سال ۲۰۲۴ میلادی بر تجارت دریایی جهان تأثیر گذاشت. شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای در خصوص جلو‌گیری از حمله به کشتی‌های تجاری تصویب کرد، اما نتیجه بخش نبود.
در پاسخ به افزایش تهدیدات، انجمن‌ها و تشکل صنعت بزرگ دریایی اواخر سپتامبر دستورالعمل‌های به روز شده‌ای را برای کشتی‌های عبوری از دریای سرخ جنوبی و خلیج عدن صادر کردند در نتیجه، بسیاری از صاحبان کشتی و اپراتور‌ها مسیر‌های جایگزین را برای اطمینان از ایمنی انتخاب کرده‌اند.

بازنگری  در آموزش دریانوردان
نیاز فوری به یک چارچوب آموزشی پایه متناسب با چالش‌های منحصر‌به‌فرد مرتبط با سوخت‌های آمونیاک، متانول و هیدروژن از نیاز‌های صنعت دریانوردی است که در سال ۲۰۲۴ میلادی مورد تأکید جامعه دریایی مورد قرار گرفت. در حال حاضر، کنوانسیون استاندارد‌های آموزش، صدور گواهینامه دریانوردان (STCW) فاقد استاندارد‌های شایستگی خاص مورد نیاز برای رسیدگی به سوخت‌های جایگزین می‌باشد.  
به همین جهت بازنگری جامع چارچوب‌های آموزشی برای اطمینان از انتقال ایمن و مؤثر منابع انرژی جدید  ضروری است.

رفاه خدمه همچنان در اولویت 
سال ۲۰۲۴ میلادی سال قابل قبولی پیرامون رفاه خدمه کشتی‌ها بود، زیرا مجموعه جدیدی از اصلاحات در کنوانسیون کار دریایی (MLC)، لازم الاجرا شد.
هدف این اصلاحات بهبود بیشتر شرایط کار و زندگی در دریا و رفع برخی از چالش‌های کلیدی دریانوردان  بود که در دوران همه‌گیری COVID-۱۹  با آن مواجه شدند.
در ماه نوامبر ۲۰۲۴ میلادی سومین جلسه ILO-IMO برای شناسایی و رسیدگی به مسائل دریانوردان و عنصر انسانی در ژنو برگزار شد که طی آن دستورالعمل‌هایی در مورد رفتار منصفانه با دریانوردان بازداشت شده در اقصی نقاط جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علاوه بر این کمیته‌های کاری تفاهم نامه پاریس و توکیو در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی در مورد دستمزد خدمه و قرارداد استخدام دریانوردان (SEA)  به بحث و بررسی پرداختند.

هوشیاری در برابر دزدی‌های دریایی
اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی، دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) وابسته به سازمان بین‌المللی دریانوردی خواستار هوشیاری پایدار برای محافظت از دریانوردان در برابر حوادث و دزدی‌های دریایی شد ه و نسبت به افزایش تعداد حوادث و دزدی‌های دریایی در مجمع الجزایر اندونزی و بنگلادش ابراز نگرانی کرد.

اجرای استاندارد بازرسی از نفتکش‌ها 
برنامه دیجیتالی شده گزارش بازرسی کشتی (SIRE ۲.۰)  از  روز دوشنبه دوم سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی فعال شده  و به ابزار استاندارد بازرسی نفتکش برای صنعت دریایی تبدیل شد.
انتظار می‌رود این برنامه جدید چگونگی ارزیابی وضعیت ایمنی و عملیاتی نفتکش‌ها و خدمه آنها را در صنعت دریایی متحول کند.

 معرفی سیستم بازرسی کشتی‌های فله بر
اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی، موسسه  RightShip   سیاست بازرسی کشتی‌های فله بر را تغییر داده و اعلام کرد؛ آستانه سنی در بازرسی‌ها برای رسیدگی به خطرات ایمنی در بخش‌های فله خشک و عمومی کاهش یافت.
به گفتۀ مسئولان این سازمان، سیاست جدید قرار است در دو مرحله از ۳۱ مارس ۲۰۲۵ میلادی اجرا شود.
با این حال انجمن INTERCARGO  ابتدا نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده و به انتقاد از آن  پرداخت، زیرا این تصمیم بدون مشورت قبلی با مالکان و مدیران شرکت‌های حمل‌و‌نقل فله اتخاذ شده است.
مؤسسه RightShip در پاسخ یک جدول زمانی بازنگری شده برای اجرای بازرسی کشتی  را اعلام کرد.

 پیاده سازی سیستم حفاظت از دریانوردان توسط فیلیپین
روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی، فیلیپین طی مراسمی  سیستم Magna Carta  را  به تصویب رساند.
هدف سیستم Magna Carta حفاظت از حقوق و رفاه دریانوردان فیلیپینی، تضمین حق آنها برای شرایط کاری منصفانه، سازماندهی، دسترسی به آموزش مقرون به صرفه و اطلاعات است. همچنین این سیستم تضمین می‌کند خانواده‌های دریانوردان یا نزدیکانشان اطلاعات لازم را در‌باره خدمه دریافت کنند.

برخورد کشتی با پل بالتیمور
روز ۲۶ مارس ۲۰۲۴ میلادی، کشتی کانتینری Dali با پل Francis Scott Key در بالتیمور آمریکا برخورد کرد که به ریزش فاجعه بار پُل منجر شد.
در این حادثه ۶ کارگر ساختمانی به طور غم‌انگیز‌ی جان باختند و اختلالات غیر‌قابل پیش‌ بینی در بندر بالتیمور، یکی از بزرگترین بنادر ایالت مریلند آمریکا پیش آمد.

COP29  مبارزه با  چالش‌های آب و هوایی
اواسط نوامبر ۲۰۲۴ میلادی رهبران، فعالان و کارشناسان جهان برای COP29  در  بیست و نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC) در باکو آذربایجان گرد هم آمدند.
این رویداد خواستار تمرکز ویژه دولتمردان در خصوص مبارزه با تغییرات آب و هوا یی را خواستار شد.
COP 29 که از ۱۱ تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۴ میلادی در باکو، آذربایجان برگزار شد، نمایندگانی از   ۲۰۰ کشور را برای مذاکره و پیشبرد سیاست‌ها و اقدامات برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی دور هم جمع کرد.

اعمال جریمه نقدی برای  انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بنادر اروپا
همان‌گونه که اشاره شد از اول  ژانویه ۲۰۲۵ میلادی، اتحادیه اروپا ممنوعیت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بنادر را  گسترش داده تا بخش دریایی را نیز در بر گیرد و از دید کارشناسان این موضوع گامی مهم در جهت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از کشتیرانی می‌باشد.
شرکت‌های حمل‌و‌نقل باید برای هر تُن از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای گزارش شده، مجوز انتشار ETS اتحادیه اروپا را خریداری کنند.
عدم رعایت این موارد، جریمه‌هایی از جمله جریمه نقدی و ممنوعیت ورود به بندر را در پی خواهد داشت.

به‌روزرسانی‌های مبارزه با مشکلات خدمه
اتاق بین‌المللی کشتیرانی (ICS) در فوریه ۲۰۲۴ میلادی، مجموعه‌ای از اصول  اولویت‌دار را برای  برقراری اطمینان و اعتماد در بین خدمه کشتی‌ها منتشر کرد.

راه‌اندازی استاندارد جدید ISO برای سوخت در‌یایی
ISO  در ۳۰  ماه می، اعلام کرد  استاندارد  ISO ۸۲۱۷:۲۰۲۴ منتشر شده است، این استاندارد مشخصات سوخت دریایی برای جایگزینی متانول به عنوان سوخت دریایی با در نظر گرفتن نیاز‌های صنعت و همچنین جدیدترین تجربه و دانش صنعت، اعلام کرده است.  

استفاده از  انرژی هسته‌ای در حمل‌و‌نقل دریایی
در سال ۲۰۲۴ میلادی، صنعت دریانوردی شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در استفاده از انرژی هسته‌ای بود.
تأسیس سازمان دریایی انرژی هسته‌ای (NEMO) با همکاری نهاد‌های بین‌المللی انرژی هسته‌ای یکی از اقدامات اساسی در این زمینه به شمار می‌رود.
بر این اساس خط  کشتیرانی دانمارکی Maersk با کمک Lloyd’s Register و Core Power مستقر در بریتانیا برای بررسی امکان‌سنجی حمل‌و‌نقل کانتینری با انرژی هسته‌ای در اروپا همکاری کرد.
Lloyd's Register گزارشی را منتشر کرد که در آن پتانسیل تحول‌آفرین پیشرانه هسته‌ای در بخش دریایی برجسته شد.
اداره کشتیرانی آمریکا  هم  الزامات جدیدی را برای سیستم‌های انرژی هسته‌ای در کاربرد‌های دریایی و فراساحلی معرفی کرد.
دبیر کل IMO، آرسنیو دومینگز، تأیید کرد پیشرانه هسته‌ای به طور فعال به عنوان یک راه حل سوخت دریایی آینده در فرآیند‌های کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان (MEPC) در نظر گرفته می‌شود.
EMSA در پاسخ به درخواست‌های متعدد کشور‌های عضو و ذینفعان صنعت، مطالعه‌ای را در مورد پتانسیل کشتی‌های هسته‌ای الکتریکی آغاز کرد.

نگرانی در مورد شاخص شدت کربن
۶ سازمان بزرگ کشتیرانی، از جمله BIMCO و INTERTANKO، خواستار تدوین یک روش  جدید بازنگری شده برای شاخص شدت کربن CII شدند.

مهم جلوه دادن نقش زنان دریانورد
در جشن روز جهانی زنان دریانورد که  در ۸ می ۲۰۲۴ میلادی توسط  سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)  برگزار شد کارشناسان بر چگونگی ترکیب دیدگاه‌های زنان در زمینه آیندۀ ایمنی صنعت دریانوردی تأکید کردند.
محور اصلی این بحث، نقش محوری مربیگری و آموزش در افزایش دیده شدن زنان و تضمین موفقیت آنها در این صنعت بود.

معرفی سنگاپوربه عنوان   یک مرکز برتر دریایی 
بر‌اساس گزارش شاخص توسعه مرکز حمل‌و‌نقل بین‌المللی شین‌هوا، سنگاپور در سال ۲۰۲۴ میلادی برای یازدهمین سال متوالی امتیاز چشمگیر ۹۶.۲۳ از ۱۰۰ به علت بهبود عملکرد در سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان قطب حمل‌و‌نقل پیشرو در جهان  معرفی شد.
بر‌اساس گزارش اداره دریایی و بندری سنگاپور (MPA)، فروش سوخت‌های زیستی در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۵۲۰ هزار تُن افزایش یافت که  بیش از سه برابر ۱۴۰ هزار تُن ثبت شده در سال ۲۰۲۲ میلادی بوده است. 
کارشناسان صنعت و تأمین کنندگان سوخت پیش‌بینی می‌کنند که این روند صعودی در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

اقدامات کلیدی برای بازیافت کشتی
در ماه فوریه، BIMCO، بنگلادش، هند، نروژ، پاکستان و ICS، نامه‌ای  را به IMO ارسال کردند تا نیاز به حل الزامات متناقض احتمالی کنوانسیون هنگ کنگ و کنوانسیون بازل را که در صورت حل نشدن می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد، برجسته کند.
 پس از آن IMO دستورالعملی را در مورد اجرای کنوانسیون‌های هنگ کنگ و بازل صادر کرد. با این حال، BIMCO تأکید کرد نیاز به اطمینان بیشتر حقوقی در مورد اعمال کنوانسیون هنگ کنگ قبل از لازم الاجرا شدن در ژوئن ۲۰۲۵ میلادی وجود دارد. در این راستا، BIMCO اتحاد‌یه بازیافت کشتی‌ها را برای کمک به تسریع بازیافت ایمن و زیست محیطی کشتی‌ها در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی راه اندازی کرد.

 نگر انی از بالا رفتن تعرفه‌ها
در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی، دونالد ترامپ با اعلام یک سیاست اقتصادی با هدف احیای تولیدات آمریکایی و مقابله با اقدامات تجاری چین، برای دومین بار در انتخابات پیروز شد. 
در پی این انتخاب حمل‌و‌نقل کانتینری اقیانوسی و  صنعت جهانی متکی به تجارت بین‌الملل، با ابهامات فوری مواجه شد، زیرا استراتژی ترامپ برای افزایش تعرفه‌های وارداتی تعدادی از سؤالات کلیدی را ایجاد کرد.
سیاست تجاری جدید ترامپ از جنگ تجاری با چین فراتر رفته و شامل تعرفه‌های تا ۲۰ درصد بر واردات از سایر نقاط جهان خواهد شد.

 شعار روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۵
طبق اعلام IMO، "اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما" به عنوان شعار روز جهانی دریانوردی برای سال ۲۰۲۵ میلادی انتخاب شده است که در  تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵ جشن گرفته می‌شود.
 موضوع جدید بر پیوند با تلاش‌های جهانی گسترده‌تر برای محافظت از اقیانوس‌ها تأکید دارد.
https://naftara.ir/vdcd9z0f.yt09f6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما