به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا: غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز (سهشنبه، 8 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1404 گفت: وظیفه خود میدانم از اعضای کمیسیون تلفیق تشکر کنم که در یک وقت مناسب با آرامش و تخصص لایحه بودجه 1404 را بررسی کردند و امروز گزارش آن تقدیم مجلس شد.
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من به دلیل رعایت ساحت مقدس صحن علنی از برخی از مسایل حاشیهای عبور میکنم کما اینکه خبری آمد که گفته شده در کمیسیون این لایحه رای نیاورده، بنابراین از یکی از علمای محترم مجلس خواهش میکنم به عنوان نماینده این موضوع را بررسی کند.
وی تصریح کرد: عمده آنچه که عزیزان مخالف مطرح کردند اگر متن گزارش کمیسیون تلفیق را استماع کرده باشید نشان میدهد ما همه موارد را به عنوان مصادیقی که باید در لایحه اصلاح کنیم، آورده ایم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: نکاتی را رئیس محترم مجلس اشاره فرمودند که باید اصلاح کنیم، اگر دولت میخواست خود لایحه را تنظیم و تصریح میکرد.
وی با اشاره به برخی مواردی که باید اصلاح شود افزود: ما به این نکته رسیدیم که امروز رعایت برنامه هفتم هدف ما است و لایحه بودجه باید مطابق با آن اصلاح شود، همچنین باید به سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم و تورم باید کاهشی باشد.
تاجگردون تصریح کرد: بحثی در ارتباط با ارز، سیاستهای ارزی و اتفاقات تورمی صورت میگیرد بیان شد که لازم است در این راستا به یک سری اعداد دقت شود، گفته شد سه میلیارد دلار از یارانهها کم شده است، ارز چیست و از کجا میآید، نفت ضربدر مقدار صادرات ضربدر قیمت ضربدر ریالش، میشود بودجه، مهم این است که چقدر به دست میآوریم.
وی افزود: ما یازده تا دوازده میلیارد یورو منابع داشته و خواهیم داشت که سهم دولت است و تورمی که اتفاق میافتد اینجا شکل میگیرد. تورم قیمت نخود و لوبیا نیست. تورم این است که به جای 12 میلیارد دلار، 18 میلیارد دلار خرج کنید.
تاجگردون اظهار کرد: دولت که پول ندارد چرا کسی سوال نمیکند شش میلیارد دلار را کجا آورده است، یا از صندوق توسعه ملی میآید یا دولت و بانک مرکزی به واسطه فشار وام باید برود در بازار ارز 55 هزار تومانی بگیرد و به برخی که میدانیم چه اتفاقی میافتد ارز دولتی 4200 یا 28000 تومان بدهد، فساد و تورم اینجا شکل میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دوزادهم بیان کرد: این اطلاعات را کمیسیون اقتصادی پس از بررسیهای لازم ارائه داده است که 340 هزار هزار میلیارد تومان عددی است که به پایه پولی ما به این عدد اضافه شده که اگر ضربدر 8 کنیم 2700 هزار میلیارد تومان میشود و پایه پولی ما 9 هزار هزار میلیارد تومان یعنی 30 درصد پایه پولی نقدینگی در جامعه اتفاق میافتد که ناشی از این حرکت است.
وی افزود: چرا واردکنندگان کالاهای اساسی از 14 شرکت به 450 شرکت رسیدهاند، چرا تراستهای ما از 17 شرکت به چند هزار رسیده است. آقایان دلسوز نظام و بیتالمال به این فکر کنید که اصلاح این مملکت از اینجا شروع میشود.
تاجگردون گفت: ما در مورد قیمت انرژی حرف داریم و میدانیم وضعیت آن نامناسب است ضمن اینکه نماینده مجلس هستیم و وکیلالدوله نیستیم، امسال دولت چند هزار میلیارد دلار بنزین وارد کرد، به چه قیمتی؟ بعد میگویند دولت میخواهد قیمت بنزین را بالا ببرد. من به عنوان یک عضو تلفیق میگویم در هر شرایطی مخالف افزایش قیمت میعانات و بنزین در کشور هستم اما سیاست کنترل را قبول دارم.
وی افزود: دو میلیارد دلار واردات بنزین را دولت یک دوم کرده است یعنی هفت میلیون لیتر از 125 میلیون لیتر مصرفی کشور را ما باید با سیاست تنظیمی، تنظیم کنیم و کاهش دهیم تا به مردم فشار وارد نشود، بنابراین به عنوان کسی که 13 سال در کمیسیون تلفیق شرکت داشتم، راه این است که مجلس به جای رد کردن کلیات لایحه، آن را اصلاح کند.
تاجگردون تصریح کرد: رشد اقتصادی یعنی چه؟ با تامین پول، ارزش بهرهوری و تنظیم کار مطابق با برنامه آورده شود که در آن آمده سند باید رشد کند و به اقتصاد توجه شود و باید ساماندهی صورت گیرد، اگر دولت توجه نکرده ما باید توجه کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه 1404 تاکید کرد: یکپارچه سازی بودجه یعنی امسال وقتی پول گندمکاران پرداخت نمیشود بجای اینکه به وزیر نفت تذکر بدهیم، بدانیم مسئول این بخش سازمان برنامه و بودجه است، بنابراین اگر همه چیز در بودجه گنگ شده است به این دلیل است که آن را یکپارچه نکردیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404 در صحن علنی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه در رابطه با سیاست های ارزی لایحه با شوک مواجه خواهیم شد، بیان کرد: این مسئله در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق با حضور رئیس کل بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. از این رو ما بر روی موضوعات ارزی تاکید داشته و در بودجه هم قیودی برای آن ایجاد خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه سیاست های ارزی شروطی را در لایحه بودجه تعیین خواهیم کرد، افزود: همچنین در این بودجه از نقطه نظرات سایر نمایندگان در این بخش استفاده خواهیم کرد و این بدین معنا است که سیاست تدریجی زمانبندی کالا به کالا باید مدنظر قرار گیرد و دولت نباید از فردا به بانک مرکزی بگوید نرخ ترجیحی 2 هزار کالا قرار است تغییر کند تا در این مسیر نرخ ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی برای کالاها به 37 هزار تومان ارتقا پیدا کند. به واقع این مسئله شوک عظیمی به بودجه وارد می کند بنابراین این جای سوال دارد که چه کسی باید این قبیل مسائل را مورد کنترل قرار دهد؟ دولت. خیر، این ما هستیم که باید این قبیل مسائل را مورد کنترل قرار دهیم.
تاجگردون با بیان اینکه ما باید آنقدر در بودجه قید بگذاریم که دولت نتواند فشارهای بودجه ای خود را که از طریق فشار بر مردم اعمال می شود را جبران کند، گفت: این مسئله در باب مسائل ارزی باید تدریجی و به صورت کالا به کالا و نرخ به نرخ پیش رود نه اینکه دولت از یکم فروردین ماه تصمیم به این قبیل اقدامات بگیرد.
وی با اشاره به ایجاد حواشی در زمینه تامین مالی قیر در لایحه بودجه سال آینده، بیان کرد: همه ساله موضوعات مربوط به تامین مالی قیر از سوی دولت در لایحه منعکس نشده و این نمایندگان هستند که این موارد را در بودجه تعیین تکلیف می کنند.
تاجگردون با اشاره به تطبیق احکام برنامه هفتم توسعه با لایحه بودجه، اظهار کرد: از این رو احکام دائمی اصلاح شده در بودجه، حذف خواهد شد. همچنین مجلس احکام خلاف قانون برنامه هفتم توسعه مگر اینکه دارای قیود موثر بالادستی باشد را حذف خواهد کرد، همچنین مجلس احکامی را که موجب می شود تا قوانین دائم متزلزل شوند را حذف خواهد کرد بنابراین این موضوعات از جمله اختیارات و وظایف ما است.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه افزایش اوراق در لایحه بودجه، بیان کرد: ما می توانیم این اوراق را در لایحه بودجه صفر کنیم و از سوی دیگر میزان قرض از بانک مرکزی را بالا ببریم. این جای سوال دارد که کدام یک از این موارد مطلوب کشور است.
تاجگردون ادامه داد: وقتی ما در مجلس مصوب کردیم که اوراق را بهادارسازی کنیم این به چه معنا است؟ اگر دولت می خواهد اوراق داده و تعهد بدهد باید متعهد به اوراق بهادار شود. بنابراین اوراق برای تنظیم سیاست های مالی با بازار سرمایه، نرخ بانک مرکزی و فعالیت های بانکی و همچنین بودجه دولت است لذا ما یک ابزار بدین خوبی را داریم که در تمام متغیرهای اقتصادی جواب داده است و نباید آن را رها کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404 با بیان اینکه تورم، در تورم نخود و لوبیا تبلور پیدا نمی کند، ادامه داد: ما به آنچه که مجلس در زمینه بودجه می گوید متعهد هستیم. همچنین ما به رأی مردم متعهد هستیم. دولت، دولت مورد احترام ما است و منتخب مردم است لذا ما وظیفه داریم به دولت کمک کنیم.
وی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری درباره برداشت از صندوق توسعه ملی، بیان کرد: مقام معظم رهبری موافقت کردند تا 28 درصد به دولت داده شود. کار ارزشمندی که معظم له تشخیص دادند حتما به نفع دولت است اما اگر دولت تصمیم گرفت این منابع را در مصارف هزینه ای صرف کند چه کسی باید این موارد را کنترل کند. حضرت آقا فرمودند که باید سهم کاهش پیدا کند، در این شرایط چه کسی باید این موارد را کنترل کند. از این رو این ما هستیم که باید این مسائل را مورد کنترل قرار دهیم.
تاجگردون افزود: ما باید بدانیم اگر دولت این منابع را در اختیار گرفت نتیجه آن باید رشد 4.4 اقتصادی شود بنابراین این ها اتفاقی است که باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: ما وظیفه داشتیم به عنوان اعضای کمیسیون تلفیق بودجه آنچه که در این کمیسیون اتفاق افتاده را به صحن گزارش دهیم و آنچه که از جمله نقاط قوت و ضعف لایحه است را به گوش نمایندگان برسانیم. همچنین ما موظف بودیم تا ملاحظاتمان را درباره لایحه بودجه به صحن منعکس کنیم از این رو از نمایندگان تقاضا دارم این ملاحظات را به درستی مطالعه کنند.
تاجگردون با بیان اینکه ما باید برنامه هفتم توسعه را با لایحه بودجه تطبیق بدهیم، بیان کرد: تطبیق برنامه هفتم توسعه با لایحه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت همچنین ما باید اصلاحات لایحه بودجه را مدنظر قرار دهیم در غیر این صورت این لایحه به دولت رفته و یک هفته بعد با یک سری تغییرات کوچک به مجلس بازمی گردد و نهایتا دولتمردان می گویند که برداشت شان از اصلاحات این بوده است. در این شرایط آیا ما باید دوباره بنشینیم و کلیات را رد کنیم؟! خیر. ما باز هم باید بنشینیم و کار خودمان را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه افرادی با هرگونه نگاه های کارشناسی و سیاسی در کمیسیون تلفیق حضور دارند، بیان کرد: این برادران در چند جلسه دور هم نشستند و بحث کردند و طی یک رأی گیری و در قالب یک مشارکت به کلیات رأی دادند و گزارش آن به صحن ارائه شد از این رو صحن علنی صاحب اختیار است و اگر تشخیص به رد کلیات بدهد، این لایحه به دولت بازگشته و ما نیز کار خود را ادامه خواهیم داد بنابراین بنده به عنوان یک کارشناس همراه با دوستانمان در کمیسیون تلفیق از شما تقاضا داریم به گزارش تلفیق رأی دهید تا ما بتوانیم با سرعت و دقت کارمان را در جزئیات آغاز کنیم./
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من به دلیل رعایت ساحت مقدس صحن علنی از برخی از مسایل حاشیهای عبور میکنم کما اینکه خبری آمد که گفته شده در کمیسیون این لایحه رای نیاورده، بنابراین از یکی از علمای محترم مجلس خواهش میکنم به عنوان نماینده این موضوع را بررسی کند.
وی تصریح کرد: عمده آنچه که عزیزان مخالف مطرح کردند اگر متن گزارش کمیسیون تلفیق را استماع کرده باشید نشان میدهد ما همه موارد را به عنوان مصادیقی که باید در لایحه اصلاح کنیم، آورده ایم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: نکاتی را رئیس محترم مجلس اشاره فرمودند که باید اصلاح کنیم، اگر دولت میخواست خود لایحه را تنظیم و تصریح میکرد.
وی با اشاره به برخی مواردی که باید اصلاح شود افزود: ما به این نکته رسیدیم که امروز رعایت برنامه هفتم هدف ما است و لایحه بودجه باید مطابق با آن اصلاح شود، همچنین باید به سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم و تورم باید کاهشی باشد.
تاجگردون تصریح کرد: بحثی در ارتباط با ارز، سیاستهای ارزی و اتفاقات تورمی صورت میگیرد بیان شد که لازم است در این راستا به یک سری اعداد دقت شود، گفته شد سه میلیارد دلار از یارانهها کم شده است، ارز چیست و از کجا میآید، نفت ضربدر مقدار صادرات ضربدر قیمت ضربدر ریالش، میشود بودجه، مهم این است که چقدر به دست میآوریم.
وی افزود: ما یازده تا دوازده میلیارد یورو منابع داشته و خواهیم داشت که سهم دولت است و تورمی که اتفاق میافتد اینجا شکل میگیرد. تورم قیمت نخود و لوبیا نیست. تورم این است که به جای 12 میلیارد دلار، 18 میلیارد دلار خرج کنید.
تاجگردون اظهار کرد: دولت که پول ندارد چرا کسی سوال نمیکند شش میلیارد دلار را کجا آورده است، یا از صندوق توسعه ملی میآید یا دولت و بانک مرکزی به واسطه فشار وام باید برود در بازار ارز 55 هزار تومانی بگیرد و به برخی که میدانیم چه اتفاقی میافتد ارز دولتی 4200 یا 28000 تومان بدهد، فساد و تورم اینجا شکل میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دوزادهم بیان کرد: این اطلاعات را کمیسیون اقتصادی پس از بررسیهای لازم ارائه داده است که 340 هزار هزار میلیارد تومان عددی است که به پایه پولی ما به این عدد اضافه شده که اگر ضربدر 8 کنیم 2700 هزار میلیارد تومان میشود و پایه پولی ما 9 هزار هزار میلیارد تومان یعنی 30 درصد پایه پولی نقدینگی در جامعه اتفاق میافتد که ناشی از این حرکت است.
وی افزود: چرا واردکنندگان کالاهای اساسی از 14 شرکت به 450 شرکت رسیدهاند، چرا تراستهای ما از 17 شرکت به چند هزار رسیده است. آقایان دلسوز نظام و بیتالمال به این فکر کنید که اصلاح این مملکت از اینجا شروع میشود.
تاجگردون گفت: ما در مورد قیمت انرژی حرف داریم و میدانیم وضعیت آن نامناسب است ضمن اینکه نماینده مجلس هستیم و وکیلالدوله نیستیم، امسال دولت چند هزار میلیارد دلار بنزین وارد کرد، به چه قیمتی؟ بعد میگویند دولت میخواهد قیمت بنزین را بالا ببرد. من به عنوان یک عضو تلفیق میگویم در هر شرایطی مخالف افزایش قیمت میعانات و بنزین در کشور هستم اما سیاست کنترل را قبول دارم.
وی افزود: دو میلیارد دلار واردات بنزین را دولت یک دوم کرده است یعنی هفت میلیون لیتر از 125 میلیون لیتر مصرفی کشور را ما باید با سیاست تنظیمی، تنظیم کنیم و کاهش دهیم تا به مردم فشار وارد نشود، بنابراین به عنوان کسی که 13 سال در کمیسیون تلفیق شرکت داشتم، راه این است که مجلس به جای رد کردن کلیات لایحه، آن را اصلاح کند.
تاجگردون تصریح کرد: رشد اقتصادی یعنی چه؟ با تامین پول، ارزش بهرهوری و تنظیم کار مطابق با برنامه آورده شود که در آن آمده سند باید رشد کند و به اقتصاد توجه شود و باید ساماندهی صورت گیرد، اگر دولت توجه نکرده ما باید توجه کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه 1404 تاکید کرد: یکپارچه سازی بودجه یعنی امسال وقتی پول گندمکاران پرداخت نمیشود بجای اینکه به وزیر نفت تذکر بدهیم، بدانیم مسئول این بخش سازمان برنامه و بودجه است، بنابراین اگر همه چیز در بودجه گنگ شده است به این دلیل است که آن را یکپارچه نکردیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404 در صحن علنی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه در رابطه با سیاست های ارزی لایحه با شوک مواجه خواهیم شد، بیان کرد: این مسئله در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق با حضور رئیس کل بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. از این رو ما بر روی موضوعات ارزی تاکید داشته و در بودجه هم قیودی برای آن ایجاد خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه سیاست های ارزی شروطی را در لایحه بودجه تعیین خواهیم کرد، افزود: همچنین در این بودجه از نقطه نظرات سایر نمایندگان در این بخش استفاده خواهیم کرد و این بدین معنا است که سیاست تدریجی زمانبندی کالا به کالا باید مدنظر قرار گیرد و دولت نباید از فردا به بانک مرکزی بگوید نرخ ترجیحی 2 هزار کالا قرار است تغییر کند تا در این مسیر نرخ ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی برای کالاها به 37 هزار تومان ارتقا پیدا کند. به واقع این مسئله شوک عظیمی به بودجه وارد می کند بنابراین این جای سوال دارد که چه کسی باید این قبیل مسائل را مورد کنترل قرار دهد؟ دولت. خیر، این ما هستیم که باید این قبیل مسائل را مورد کنترل قرار دهیم.
تاجگردون با بیان اینکه ما باید آنقدر در بودجه قید بگذاریم که دولت نتواند فشارهای بودجه ای خود را که از طریق فشار بر مردم اعمال می شود را جبران کند، گفت: این مسئله در باب مسائل ارزی باید تدریجی و به صورت کالا به کالا و نرخ به نرخ پیش رود نه اینکه دولت از یکم فروردین ماه تصمیم به این قبیل اقدامات بگیرد.
وی با اشاره به ایجاد حواشی در زمینه تامین مالی قیر در لایحه بودجه سال آینده، بیان کرد: همه ساله موضوعات مربوط به تامین مالی قیر از سوی دولت در لایحه منعکس نشده و این نمایندگان هستند که این موارد را در بودجه تعیین تکلیف می کنند.
تاجگردون با اشاره به تطبیق احکام برنامه هفتم توسعه با لایحه بودجه، اظهار کرد: از این رو احکام دائمی اصلاح شده در بودجه، حذف خواهد شد. همچنین مجلس احکام خلاف قانون برنامه هفتم توسعه مگر اینکه دارای قیود موثر بالادستی باشد را حذف خواهد کرد، همچنین مجلس احکامی را که موجب می شود تا قوانین دائم متزلزل شوند را حذف خواهد کرد بنابراین این موضوعات از جمله اختیارات و وظایف ما است.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه افزایش اوراق در لایحه بودجه، بیان کرد: ما می توانیم این اوراق را در لایحه بودجه صفر کنیم و از سوی دیگر میزان قرض از بانک مرکزی را بالا ببریم. این جای سوال دارد که کدام یک از این موارد مطلوب کشور است.
تاجگردون ادامه داد: وقتی ما در مجلس مصوب کردیم که اوراق را بهادارسازی کنیم این به چه معنا است؟ اگر دولت می خواهد اوراق داده و تعهد بدهد باید متعهد به اوراق بهادار شود. بنابراین اوراق برای تنظیم سیاست های مالی با بازار سرمایه، نرخ بانک مرکزی و فعالیت های بانکی و همچنین بودجه دولت است لذا ما یک ابزار بدین خوبی را داریم که در تمام متغیرهای اقتصادی جواب داده است و نباید آن را رها کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404 با بیان اینکه تورم، در تورم نخود و لوبیا تبلور پیدا نمی کند، ادامه داد: ما به آنچه که مجلس در زمینه بودجه می گوید متعهد هستیم. همچنین ما به رأی مردم متعهد هستیم. دولت، دولت مورد احترام ما است و منتخب مردم است لذا ما وظیفه داریم به دولت کمک کنیم.
وی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری درباره برداشت از صندوق توسعه ملی، بیان کرد: مقام معظم رهبری موافقت کردند تا 28 درصد به دولت داده شود. کار ارزشمندی که معظم له تشخیص دادند حتما به نفع دولت است اما اگر دولت تصمیم گرفت این منابع را در مصارف هزینه ای صرف کند چه کسی باید این موارد را کنترل کند. حضرت آقا فرمودند که باید سهم کاهش پیدا کند، در این شرایط چه کسی باید این موارد را کنترل کند. از این رو این ما هستیم که باید این مسائل را مورد کنترل قرار دهیم.
تاجگردون افزود: ما باید بدانیم اگر دولت این منابع را در اختیار گرفت نتیجه آن باید رشد 4.4 اقتصادی شود بنابراین این ها اتفاقی است که باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: ما وظیفه داشتیم به عنوان اعضای کمیسیون تلفیق بودجه آنچه که در این کمیسیون اتفاق افتاده را به صحن گزارش دهیم و آنچه که از جمله نقاط قوت و ضعف لایحه است را به گوش نمایندگان برسانیم. همچنین ما موظف بودیم تا ملاحظاتمان را درباره لایحه بودجه به صحن منعکس کنیم از این رو از نمایندگان تقاضا دارم این ملاحظات را به درستی مطالعه کنند.
تاجگردون با بیان اینکه ما باید برنامه هفتم توسعه را با لایحه بودجه تطبیق بدهیم، بیان کرد: تطبیق برنامه هفتم توسعه با لایحه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت همچنین ما باید اصلاحات لایحه بودجه را مدنظر قرار دهیم در غیر این صورت این لایحه به دولت رفته و یک هفته بعد با یک سری تغییرات کوچک به مجلس بازمی گردد و نهایتا دولتمردان می گویند که برداشت شان از اصلاحات این بوده است. در این شرایط آیا ما باید دوباره بنشینیم و کلیات را رد کنیم؟! خیر. ما باز هم باید بنشینیم و کار خودمان را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه افرادی با هرگونه نگاه های کارشناسی و سیاسی در کمیسیون تلفیق حضور دارند، بیان کرد: این برادران در چند جلسه دور هم نشستند و بحث کردند و طی یک رأی گیری و در قالب یک مشارکت به کلیات رأی دادند و گزارش آن به صحن ارائه شد از این رو صحن علنی صاحب اختیار است و اگر تشخیص به رد کلیات بدهد، این لایحه به دولت بازگشته و ما نیز کار خود را ادامه خواهیم داد بنابراین بنده به عنوان یک کارشناس همراه با دوستانمان در کمیسیون تلفیق از شما تقاضا داریم به گزارش تلفیق رأی دهید تا ما بتوانیم با سرعت و دقت کارمان را در جزئیات آغاز کنیم./