هم‌زمان با سردشدن هوا در اکثر مناطق کشور استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر شده و دراین‌بین برخی بدون توجه به رعایت موارد ایمنی دچار حادثه می‌شوند اما می‌توان با رعایت مواردی از بروز حادثه تلخ جلوگیری کرد.
plusresetminus
گازگرفتگی را جدی بگیریم/خطرمرگ حتمی است
نفت آرا:هرساله با سردشدن دمای هوا استفاده از وسایل گرمایشی هم شدت می‌گیرد و دراین‌بین برخی از شهروندان با کم‌دقتی از وسایلی استفاده می‌کنند که خود و خانواده را دچار حوادث تلخ می‌کنند.
در ایام سرد سال همواره خبرهای حوادث ناشی از عدم استفاده درست از وسایل گرمایشی سر تیتر بیشتر رسانه‌های خبری کشورمان قرار می‌گیرد و باآنکه هر ساله متولیان امر نسبت به موارد خطرناک هشدارهای لازم را می‌دهند باز شاهد حوادث این‌چنینی هستیم.
آمارهای رسمی و غیررسمی هرساله از کشته‌شدن تعدادی از هم‌وطنانمان ناشی از بکار گرفتن صحیح وسایل گرمایشی دارد.
براین‌اساس امسال هم همانند سال‌های گذشته شرکت ملی گاز ایران نسبت به رعایت موارد ایمنی برای درامان‌ماندن هم‌وطنان از خطرات ناشی از عدم به‌کارگیری صحیح وسایل سرمایشی هشدار داده است.
این شرکت ضمن تأکید بر مدیریت مصرف گاز در فصل سرد رعایت نکات ایمنی را هم ضروری عنوان کرده است.
در همین باره شرکت ملی گاز بر لزوم استفاده از لوازم گازسوز استاندارد و اهمیت درجه تعیین‌شده در برچسب انرژی نصب‌شده روی این لوازم تأکید و اعلام داشته است که مشترکان باید از تبدیل وسایل نفت‌سوز به گازسوز بپرهیزند و از نیروهای متخصص برای نصب وسایل گازسوز بهره ببرند.
سید حسن موسوی استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم‌کردن منازل و محل کار را مورد تأکید قرارداد و گفت: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از راه‌های پیشگیری از خطر نشت گاز است.
رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مشترکان باید هنگام نصب وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری گازی از بازبودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت‌بام مطمئن شوند، همچنین دقت کافی برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب‌شده در محیط‌های مسکونی داشته باشند تا از ایجاد هرگونه حادثه مانند مسمومیت با گاز CO، خفگی، انفجار و آتش‌سوزی جلوگیری شود.
وی با تأکید بر استفاده‌ نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های مسکونی بسته، خاطرنشان کرد: آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اتاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این گونه مواقع ارتفاع دودکش و مسیر آن را کنترل کرد، از افراد مطلع و کارشناس یا تماس با ۱۹۴ در این باره درخواست راهنمایی و کمک شود.
وی گفت: سرویس کردن کامل مجموعه سامانه‌های گرمایشی مجتمع‌های مسکونی به‌ ویژه رسوب‌زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها پیش از آغاز فصل سرد، استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد و لوله‌های فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده‌نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.
رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هر سال با آغاز فصل سرد بر اثر بی‌احتیاطی و رعایت‌نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به‌ویژه بخاری و آبگرمکن، تعدادی از هم‌وطنان جان خود را به دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن (مرگ خاموش) از دست می‌دهند، ابراز امیدواری کرد: مشترکان گاز با رعایت کامل اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، زمستان آرام و بدون حادثه‌ای پشت سر گذارند.
سال گذشته سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور رشد ۲۲.۳ درصدی ثبت کرد و از ۲۲۴ فوتی در نیمه نخست سال گذشته به ۲۷۴ فوتی در در مدت مشابه امسال رسید.
در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۷۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۹۲ نفر مرد و ۸۲ نفر زن بودند.
افزایش ۲۲.۳ درصدی تلفات گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ در حالی است که عمده مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه دوم سال و عمدتا از ماه آذر به بعد که در اغلب نقاط کشور شاهد سردتر شدن هوا و به تبع آن استفاده از وسایل گرمایشی هستیم، رخ می دهد.
بیش از ۶۱ درصد فوتی به دنبال گاز گرفتگی در چهار ماهه پایانی سال
آنچنان که بر اساس آمارهای سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز که برابر با ۹۱۳ نفر ثبت شده است، ۵۶۳ نفر تنها در چهار ماه پایانی سال جان باخته اند که حدود ۶۱.۷ درصد از تلفات یکسال را در بر می گیرد./ایرنا
https://naftara.ir/vdcb5sb8.rhbs9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما