نفت آرا: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود دو سال پیش مصوبه ستاد تنظیم بازار درخصوص حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت را در راستای نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت اجرایی کرد. این مصوبه در حالی بود که دیوان عدالت اداری عملا دریافت آبونمان را ابطال کرده بود، از سوی دیگر این مشترکان خودشان سرمایهگذار اصلی شرکت
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود دو سال پیش مصوبه ستاد تنظیم بازار درخصوص حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت را در راستای نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت اجرایی کرد. این مصوبه در حالی بود که دیوان عدالت اداری عملا دریافت آبونمان را ابطال کرده بود، از سوی دیگر این مشترکان خودشان سرمایهگذار اصلی شرکت مخابرات هستند و هنگام خرید خدمات، حق اشتراک خودشان را واریز کردند و حالا به جای دریافت سود برای سرمایهگذاری خودش، شاهد پرداخت حق نگهداری هم هستند مانند بانکها در کشور سوییس. این مصوبه حداقل هزینه نگهداری از تلفن ثابت را برای شهر تهران، ۴هزار و ۴۴۴دقیقه مکالمه، سایر مراکز استان ۳هزار و ۳۳۳دقیقه مکالمه، سایر شهرها ۲هزار و ۲۲۲دقیقه و روستاها را معادل صفر تومان در نظر گرفته است. با توجه به گسترش کاربرد تلفن همراه، خط تلفن ثابت عموما برای adsl یعنی اینترنت خانگی و تجاری مورد استفاده است که دلایل کوچ مشترکان از تلفن ثابت به تلفن همراه در ایران مجال دیگری را میطلبد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت ، بدون ورود به وضعیت نگهداری، بازسازی و بهینهسازی تجهیزات فرسوده شبکه تلفن ثابت که هر ناظری را یاد خطوط ارتباطی هند میاندازد، قطعیهای اخیر برق از وضعیت وخیم سرمایهگذاری، توسعه و نگهداری در تلفن ثابت و هم تلفن همراه پرده برداشته است. دسترسی به تلفن و اینترنت تنها و ضروریترین راه ارتباط در جوامع کنونی است تمام سازمانهای دولتی و خصوصی از حفاظت و امنیت تا درمان و پیشگیری و آموزش و تجارت با پیشفرض پایداری این شبکه سامان یافتهاند و عملا بدون تلفن و اینترنت هیچ راه ارتباطی با اغلب اشخاص و سازمانها نیست.
دو دهه قبل تمامی سیستمهای اکتیو مخابراتی یعنی تجهیزاتی که به برق نیاز دارند در داخل ساختمانهای شرکت مخابرات نصب میشدند و خارج از شرکت مخابرات در سمت مشترکان تجهیزات پسیو مانند کابل که نیاز به برق نداشتند استفاده میشد بنابراین با قطع برق علاوه بر باتری، ژنراتورها، برق لازم را در خود ادارات مخابرات تامین میکردند. از سوی دیگر چون چگالی کاربران تلفن همراه پایین بود، تمام آنتنهای bts نیز در داخل ادارات مخابرات یا مکانهای مشابه نصب میشدند. با افزایش کاربران اینترنت و نیاز به پهنای باند بیشتر برای مشترکان خانگی و تجاری از یکسو و افزایش چگالی کاربران تلفن همراه از سوی دیگر لازم بود بخشی از تجهیزات مخابراتی به مشترکان نزدیکتر شود. شرکت مخابرات ایران مانند اغلب شرکتها در کشورها دیگر اقدام به نصب تجهیرات اکتیو ارتباطی خارج از ادارات مخابرات کرده است که به تجهیزات outdoor مشهور هستند که عموما در پیادهروها پارکها، میادین و ساختمانهای مسکونی هر روز شاهد آنها هستیم. تجهیزات اکتیو که خارج از ادارات مخابرات هستند مانند کافوهای نوری،
dslam, btsها با قطع برق باید از طریق باتریهای که در داخل آن تجهیزات هستند حدود ۸ ساعت پایداری سیستم را پشتیبانی و قبل از خالی شدن باتریها مخابرات موظف به تامین برق از طریق ژنراتورهای قابل حمل یا خورشیدی است.تا چند سال پیش با قطع برق و از کار افتادن تجهیزات تلفن ثابت که ناشی از عدم توجه به سرویسهای دورهای و نگهداری باتریهای outdoor است، لااقل مشترکان میتوانستند با تلفن همراه مکالمه و اینترنت خود را تا برقراری تلفن ثابت تامین کنند، (تلفن همراه ایرادات و قطعیهای تلفن ثابت را همواره پنهان کرده است) اما تغییرات چند سال اخیر در سطح مدیریت شرکت مخابرات بخش تلفن همراه را هم گرفتار معضل عدم توجه به سرویس و نگهداری از تجهیزات کرده است. توقع مشترکان از پرداخت اجباری حق نگهداری، حداقل بهینهسازی تجهیزات شبکه و دسترسی پایدار به خدمات است. عدم نظارت وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات بر عملکرد شرکت مخابرات براساس پروانه و خصوصا این مصوبه، عملا حق نگهداری را بیاثر کرده است. بر همین اساس این یادداشت پیشنهاد دارد ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و خصوصا کمیسیون اصل نود مجلس که در جریان کامل نحوه برقراری حق اشتراک برای رفاهیات بازنشستگان هستند و هیچوقت هم میسر نشد؛ لااقل در جهت دفاع ازحق مصرفکننده به جریمه شرکت مخابرات برابر پروانه توسط کمیسیون ارتباطات اکتفا نکرده و نسبت به عودت و ابطال حق اشتراک مشترکان اقدام کنند. به نظر شرکت مخابرات با فراموش کردن ماهیت خدمات عمومی خود و اهداف این مصوبه، به دنبال «هر چقدر پول بدهی آش میخوری» است و حتما درصدد افزایش ارقام این مصوبه و شاید تسری حق نگهداری برای کاربران تلفن همراه هم است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود دو سال پیش مصوبه ستاد تنظیم بازار درخصوص حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت را در راستای نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت اجرایی کرد. این مصوبه در حالی بود که دیوان عدالت اداری عملا دریافت آبونمان را ابطال کرده بود، از سوی دیگر این مشترکان خودشان سرمایهگذار اصلی شرکت مخابرات هستند و هنگام خرید خدمات، حق اشتراک خودشان را واریز کردند و حالا به جای دریافت سود برای سرمایهگذاری خودش، شاهد پرداخت حق نگهداری هم هستند مانند بانکها در کشور سوییس. این مصوبه حداقل هزینه نگهداری از تلفن ثابت را برای شهر تهران، ۴هزار و ۴۴۴دقیقه مکالمه، سایر مراکز استان ۳هزار و ۳۳۳دقیقه مکالمه، سایر شهرها ۲هزار و ۲۲۲دقیقه و روستاها را معادل صفر تومان در نظر گرفته است. با توجه به گسترش کاربرد تلفن همراه، خط تلفن ثابت عموما برای adsl یعنی اینترنت خانگی و تجاری مورد استفاده است که دلایل کوچ مشترکان از تلفن ثابت به تلفن همراه در ایران مجال دیگری را میطلبد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت ، بدون ورود به وضعیت نگهداری، بازسازی و بهینهسازی تجهیزات فرسوده شبکه تلفن ثابت که هر ناظری را یاد خطوط ارتباطی هند میاندازد، قطعیهای اخیر برق از وضعیت وخیم سرمایهگذاری، توسعه و نگهداری در تلفن ثابت و هم تلفن همراه پرده برداشته است. دسترسی به تلفن و اینترنت تنها و ضروریترین راه ارتباط در جوامع کنونی است تمام سازمانهای دولتی و خصوصی از حفاظت و امنیت تا درمان و پیشگیری و آموزش و تجارت با پیشفرض پایداری این شبکه سامان یافتهاند و عملا بدون تلفن و اینترنت هیچ راه ارتباطی با اغلب اشخاص و سازمانها نیست.
دو دهه قبل تمامی سیستمهای اکتیو مخابراتی یعنی تجهیزاتی که به برق نیاز دارند در داخل ساختمانهای شرکت مخابرات نصب میشدند و خارج از شرکت مخابرات در سمت مشترکان تجهیزات پسیو مانند کابل که نیاز به برق نداشتند استفاده میشد بنابراین با قطع برق علاوه بر باتری، ژنراتورها، برق لازم را در خود ادارات مخابرات تامین میکردند. از سوی دیگر چون چگالی کاربران تلفن همراه پایین بود، تمام آنتنهای bts نیز در داخل ادارات مخابرات یا مکانهای مشابه نصب میشدند. با افزایش کاربران اینترنت و نیاز به پهنای باند بیشتر برای مشترکان خانگی و تجاری از یکسو و افزایش چگالی کاربران تلفن همراه از سوی دیگر لازم بود بخشی از تجهیزات مخابراتی به مشترکان نزدیکتر شود. شرکت مخابرات ایران مانند اغلب شرکتها در کشورها دیگر اقدام به نصب تجهیرات اکتیو ارتباطی خارج از ادارات مخابرات کرده است که به تجهیزات outdoor مشهور هستند که عموما در پیادهروها پارکها، میادین و ساختمانهای مسکونی هر روز شاهد آنها هستیم. تجهیزات اکتیو که خارج از ادارات مخابرات هستند مانند کافوهای نوری،
dslam, btsها با قطع برق باید از طریق باتریهای که در داخل آن تجهیزات هستند حدود ۸ ساعت پایداری سیستم را پشتیبانی و قبل از خالی شدن باتریها مخابرات موظف به تامین برق از طریق ژنراتورهای قابل حمل یا خورشیدی است.تا چند سال پیش با قطع برق و از کار افتادن تجهیزات تلفن ثابت که ناشی از عدم توجه به سرویسهای دورهای و نگهداری باتریهای outdoor است، لااقل مشترکان میتوانستند با تلفن همراه مکالمه و اینترنت خود را تا برقراری تلفن ثابت تامین کنند، (تلفن همراه ایرادات و قطعیهای تلفن ثابت را همواره پنهان کرده است) اما تغییرات چند سال اخیر در سطح مدیریت شرکت مخابرات بخش تلفن همراه را هم گرفتار معضل عدم توجه به سرویس و نگهداری از تجهیزات کرده است. توقع مشترکان از پرداخت اجباری حق نگهداری، حداقل بهینهسازی تجهیزات شبکه و دسترسی پایدار به خدمات است. عدم نظارت وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات بر عملکرد شرکت مخابرات براساس پروانه و خصوصا این مصوبه، عملا حق نگهداری را بیاثر کرده است. بر همین اساس این یادداشت پیشنهاد دارد ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و خصوصا کمیسیون اصل نود مجلس که در جریان کامل نحوه برقراری حق اشتراک برای رفاهیات بازنشستگان هستند و هیچوقت هم میسر نشد؛ لااقل در جهت دفاع ازحق مصرفکننده به جریمه شرکت مخابرات برابر پروانه توسط کمیسیون ارتباطات اکتفا نکرده و نسبت به عودت و ابطال حق اشتراک مشترکان اقدام کنند. به نظر شرکت مخابرات با فراموش کردن ماهیت خدمات عمومی خود و اهداف این مصوبه، به دنبال «هر چقدر پول بدهی آش میخوری» است و حتما درصدد افزایش ارقام این مصوبه و شاید تسری حق نگهداری برای کاربران تلفن همراه هم است.