رئیس پایانه نفتی جاسک با اشاره به اینکه فاصله پایانه جاسک تا جزیره خارگ ۵۱۰ مایل دریایی است، گفت: در این مسیر با توجه به هزینه سوخت و اجاره نفتکش ۲ میلیون بشکه‌ای برای طی مسافت ۵ روزه، استفاده از پایانه نفتی جاسک، در مجموع رفت و برگشت، هزینه‌ها را حداقل تا ۳۰۰ هزار دلار کاهش می‌دهد.
plusresetminus
پایانه نفتی جاسک، خارگ را از مدار خارج می کند؟
به گزارش نفت آرا به نقل همشهری، رضا دهکردی فاصله بین پایانه نفتی جاسک تا جزیره خارگ را به طور تقریبی  ۵۱۰  مایل دریایی عنوان کرد و افزود: در این مسیر با توجه به اجاره نفتکش برای طی  این مسافت، در صورت طی این مسافت رفت و برگشت، ۵ روز زمان نیاز است، بنابراین با استفاده از پایانه نفتی جاسک جهت صادرات حداقل ۳۰۰ هزار دلار به ازای هر کشتی صرفه‌جویی در هزینه اجاره خواهد شد که این صرفه‌جویی، یک مزیت رقابتی ایجاد خواهدکرد و دسترسی خریدار را به محموله سریعتر و کم هزینه‌تر (سوخت +اجاره کشتی+حق بیمه وهزینه های بندری کمتر... ر.) خواهد کرد که در کل به نفع خریداران نفت ایران است.
وی ادامه داد: این کاهش هزینه‌ها البته در مواردی که نفتکش فقط برای یکبار حمل نفت صادراتی ایران اجاره شود، بیشتر است زیرا در این صورت، اجاره نفتکش تا روزی ۷۰ هزار دلار نیز بالا خواهد رفت اما اجاره نفتکش در مواردی که برای چند محموله اجاره می‌شود، پایین‌تر است به حدود ۵۰ هزار دلار در هر روز نیز می‌رسد.
به گفته دهکردی، علاوه بر همه اینها جاسک می‌تواند در آینده هم روی صنعت بانکرینگ و هم در تدارکات کشتی‌ها و تعمیرات کشتی‌ها و انواع خدمات مختلف  نقش بزرگی  ایفا کند.
رئیس پایانه نفتی جاسک تاکید کرد: کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک در خاورمیانه همواره شاهراه عبور انرژی و نفت در دنیا بوده است و اگر بخواهیم تولید قدرت داشته باشیم، باید ظرفیت‌های ژئوپلیتیک بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در دریای عمان و پایانه صادراتی جاسک به خوبی می تواند این ظرفیت بالقوه ژئوپلیتیکی برای صادرات نفت را برای کشور ایجاد کرده و نفت ایران را به بازارهای بین‌المللی نزدیک کند، افزود: ما برای صادرات نفت به دنبال این هستیم که مشتریان خودمان را جذب کنیم و بتوانیم ویترینی درست کنیم که همه کشورها، ایران را به عنوان نخستین و مطلوبترین کشور برای خرید نفت، انتخاب کنند.
رئیس پایانه نفتی جاسک ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، باید در کاهش هزینه‌های مشتریان گام های بزرگی برداریم که با ساختن این پایانه، در مصرف سوخت کشتی‌ها، در اجاره کشتی‌ها صرفه‌جویی بسیار زیادی انجام داده‌ایم.
دهکردی با تاکید بر اینکه پایانه نفتی جاسک می‌تواند در بازارهای بین المللی برای فروش نفت پیشگام باشد، افزود: حتی کشورهایی که تا به امروز جزو مشتریان نفتی ایران محسوب نمی‌شدند، به دلیل بهره‌مندی از مزایای رقابتی  این پایانه و صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه و زمان، نفت ایران را انتخاب کرده و جذب بازار انرژی کشور خواهند شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگرچه جزیره خارگ به عنوان بزرگترین پایانه صادرات نفت خام کشور محسوب می‌شود و از لحاظ محیط جغرافیایی بهترین نقطه صدور نفت در ایران است، اما به دلیل اینکه این پایانه در دهه ۳۰شمسی ساخته شده و نیاز به اورهال تاسیسات دارد،  نیاز به داشتن پایانه نفتی جاسک به عنوان  پشتیبانی از جزیره خارک همیشه احساس می شده که این پایانه با همکاری دو شرکت نفتی متن و نفت و گاز پارس ساخته شد.
 رئیس پایانه نفتی جاسک افزود: می توان گفت در مقابل جاسک در  ایران ، بندر فجیره در زمینه‌های سیاسی و راهبردی نقش راهبردی دارد که دلیل اصلی آن، موقعیت منحصر به فرد این شهر در نزدیکی تنگه هرمز است.
به گفته دهکردی، هم اکنون روزانه تا ۱۷ میلیون بشکه نفت، حدود ۲۰ درصد از کل نفت معامله شده در جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند، به غیر از امارات، عراق، قطر، کویت و عربستان نیز برای صادرات نفت خود متکی به تنگه هرمز هستند و بندر فجیره نیاز آنها به صادرات نفت در دریای عمان، درصورت بسته شدن تنگه هرمز، را مرتفع ساخته  است.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان استراتژی‌های نظامی و تحلیلگران منطقه خاورمیانه معتقدند به دلیل مشکلاتی که طی سالیان گذشته در تنگه هرمز به وجود آمده، صادرات نفت از دریای عمان برای هر کشوری بسیار گرانبها است و تقریبا تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق بندر فجیره به این مهم دست یافته‌اند.
 دهکردی افزود: باید این موضوع را هم در نظر گرفت که با راه‌اندازی و رونق فعالیت‌های پایانه نفتی جاسک، پایانه خارگ به مرور زمان جایگاه و موقعیت ویژه خود را از دست نخواهد داد و همیشه مهم ترین پایانه صادراتی نفت ایران خواهد بود چرا که از منظر جغرافیایی این دو پایانه تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند.
رئیس پایانه نفتی جاسک با بیان اینکه ساخت ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه ای نفت، می‌تواند کمک شایان توجهی به افزایش ذخایر نفتی ایران کند، افزود: توسعه و افزایش خطوط انتقال نفت و میعانات گازی به پایانه نفتی جاسک در آینده می‌تواند جایگاه این پایانه را ارتقا داده و این پایانه در آینده می‌تواند صادرات نفت و گاز را توأمان داشته باشد و پررونق‌ترین پایانه در این منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پایانه نفتی جاسک زیر مجموعه  شرکت پایانه‌های نفتی ایران با توان عملیاتی و تجربه تخصصی خود قادر به انجام عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های عظیم نفتکش در سرتاسر خلیج فارس و دریای است، گفت: با ساخت موج‌شکن در آینده  که قابلیت پهلودهی کشتی های سوئز مکس را داشته باشد می‌توان از تاخیرات بوجود آمده در اثر شرایط نامساعد جوی جلوگیری کرد و این خود نیز مزیت بزرگی نسبت به بندر فجیره خواهد بود.
 
https://naftara.ir/vdcf.ydyiw6dm1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما