یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بحث تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین به منظور مدیریت مصرف از اختیارات دولت است اما به شرطی که افزایشی در قیمت بنزین رخ ندهد. در غیر این صورت نیازمند مصوبه مجلس یا مصوبه شورای سران سه قوه است.
در ماههای اخیر تولید بنزین و گازوئیل در ایران از مصرف آن عقب ماند. پس از این اتفاق، رویترز گزارش داد که در ماههای فوریه و مارس (بهمن و اسفند 1401) ایران 30 هزار تن بنزین و گازوئیل از روسیه وارد کرده است. اما چرا ایران واردکننده سوخت شد؟ آیا این سوخت در ایران مصرف میشود یا ایران صرفاً واسطهای برای ترانزیت صادراتی روسها شده است؟
روند افزایش مصرف، گزینههای بنزینی پیش روی کشور را محدود ساخته است. با این حال، وزارت نفت اعلام کرده افزایش قیمتی برای بنزین در کار نیست. این یعنی ناگزیر باید مصرف مدیریت و بهینهسازی شود و این مسیر هم از تغییر کیفیت موتور خودروها میگذرد.
مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع بینالمللی انرژی وزارت نفت میگوید: درشرایط کنونی ایران و عربستان میتوانند از فرصت ایجاد شده برای توسعه همکاریهای خود در حوزه نفت و گاز استفاده کنند، در این بین چین نیز حامی این مساله خواهد بود و به نظر میرسد که مثلث قدرت شکل میگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآردههای نفتی از افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: عرضه نظاممند بنزین نیازمند استفاده مردم از کارت سوخت شخصی است.
خبرگزاری بلومبرگ با استناد به دادههای شرکتهای کشتیرانی گزارش داده که ایران برای ماه آینده، هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل میدهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمیدهد.
قربان گفت: مشکل اصلی صنعت گاز و نفت در کشور ما سرمایه و تکنولوژی روز است که این مساله هم به دلیل تحریمهایی که با آن مواجه بودهایم، برای دولت و بخش خصوصی امکان پذیر نیست.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم و نرخ خودرو را به گونهای مناسبسازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریعتر اسقاط کنیم،...
روند اعمال تغییرات اصلاحی برروی جکت پروژه «فرزاد ب» در جلسهای با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس(POGC)، مدیرعامل گروه پتروپارس و مدیران ارشد شرکت «صف رزموند» پیمانکار این پروژه، در سایت قشم بررسی شد.
مدیرعامل پتروشیمی بندرامام از برنامه این شرکت برای سرمایهگذاری در میادین نفت و گاز با هدف تامین خوراک پایدار این شرکت خبر داد و گفت: طی ۵ سال آینده سود مجتمع به ۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.