تفاهمنامه تامین منابع مالی خط لوله جدید پارس امروز بین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران و بانک تجارت به امضا رسید. با ساخت این خط لوله ۱۲ میلیون لیتر به ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی اضافه خواهد شد.
طبق گزارش صورت مالی شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، پیشرفت پروژههای بهینهسازی به دلایل نامعلوم در 8 سال گذشته اندک بوده است، به گونهای 15 پروژه پیشرفت صفر درصدی داشتهاند.
در صورت تداوم روند فعلی مصرف بنزین، ایران از سال آینده دوباره واردکننده بنزین میشود و تا افق 1410 سالانه حدود 3 میلیارد دلار صرف واردات این سوخت خواهد شد، درحالی که در سالهای گذشته درآمد ارزی صادرات بنزین 3 میلیارد دلار بوده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه میزان بهرهمندی واقعی به نسبت هزینههای خانوار در سوخت در دهک دهم (ثروتمند) در مقایسه با دهک نخست (پایین) ۳۳ برابر است، گفت: تغییر در شیوه پراخت یارانه بنزین باید با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی انجام شود.
صنعت پالایش و پخش در کشور به عنوان متولی اصلی تامین و توزیع سوخت و فرآوردههای نفتی علاوه بر عمل به تعهدات خود با هدف حفظ جریان پایدار سوخت، درحال برنامهریزی به منظور تغییر مسیر همسو با حرکتهای جهانی در بازار انرژی است.
مدیر اندیشکده سیاستگذاری ماهد با اشاره به ارزش پایین محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی گفت: دلیل اصلی این موضوع علاوه بر رانت گاز ارزان، به حاشیه سود بالای صادرات مواد نیمه خام نیز برمیگردد.
پیشبینی میشود کاهش درآمدهای شرکت گاز از صادرات LPG و عدم افزایش مناسب درآمدهای این شرکت از محل اصلاح تعرفهها، کشور را در تامین گاز زمستانی در سال آینده با مشکل مواجه کند.
پیشنهاد رو به جلوی دولت در اصلاح قیمت سوخت پتروشیمیها در لایحه بودجه 1401 مدت زیادی دوام نداشت و پس از اصلاحات متعدد و عقبگردهای متوالی، مجددا همه امتیازات ویژه پتروشیمیهای پرسود کشور به آنها بازگشت
مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: سوخت توزیعی در جایگاههای سطح کشور در چهار مرحله مجزا کنترل میشود و بنزین توزیعی در جایگاه های سوخت کشور استاندارد است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نیاز است در مورد لایحه بودجه 1401 به دولت اعتماد کنیم، گفت: ریشههای تورم را شناسایی کردهایم و برای رشد اقتصادی کشور برنامه داریم.
رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین گفت: تنظیمگری دولت میتواند به گونهای باشد که هم 700 هزار خودروی LPG سوزی که در کشور وجود دارد، را ساماندهی کند و هم این سوخت مانع توسعه CNG نشود.
مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی نوشت افزایش نرخ سوخت گاز در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در سال آینده مخاطراتی برای مجتمعهای پتروشیمی و فولادی به همراه دارد.
در سال 99 به دلیل تعارض منافع وزارت نفت، بیش از 3 میلیون تن LPG در خطوط لوله هدر رفت، با تداوم روند فعلی، رقم LPGسوزی در سال آینده بیش از 60 هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره ضرورت انسداد مبادی قاچاق فرآوردههای نفتی، گفت: نبود پایش و نظارت مستمر دستگاههای متولی راه ورود فرآوردههای یارانهای را به بازار قاچاق تشدید میکند.