مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن اشاره به مشکلات تخصیص قیر رایگان به پروژههای عمرانی، پیشنهاد کرد تا منابع لازم برای این کار از محل منابع عمومی برای دستگاههای مجری در جداول قانون بودجه در نظر گرفته و طی سال به همان میزان برای تهیه قیر به دستگاه ذیربط تخصیص دهد.
از سال ۱۳۹۳ تکلیف واگذاری قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی و چند نهاد ...
معاون وزیر نفت در امور پخش فرآوردههای نفتی گفت: پس از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با تأمین مواد اولیه قیر به صورت تهاتر با نفت خام، قانون بودجه امسال در این زمینه دچار ابهاماتی شده که باید رفع شود.
نایب رئیس مجلس گفت: وزارت نفت ۱۰۰ درصد وکیوم باتوم را که در بودجه ۱۴۰۱ آمده بود به دستگاههای اجرایی اختصاص داد و قرار بر این شد تا ۲ ماه آینده همه دستگاه ها حواله های وکیوم باتوم را دریافت کنند.
کارشناس صنعت قیر گفت: میزان عرضه وکیوم باتوم که ماده اولیه تولید قیر و خوراک شرکتهای قیرسازی است، ۵ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است.
ایران با تولید بیش از ۶ میلیون تن قیر در سال ۱۳۹۹ و ۵.۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رتبه چهارم جهان را از نظر تولید قیر دارد و بیش از ۸ درصد از کل نیاز جهانی را تأمین میکند.
در حالی که وزارت نفت به دلیل برخی ملاحظات، از اعطای سهمیه قیر رایگان بودجه ۱۴۰۱ خودداری می کند، نمایندگان مجلس با اصلاح قانون بودجه، خواستار تأمین اعتبارات آن از منابع داخلی شرکت نفت شدند.
رانت ۸ هزار میلیارد تومانی توزیع قیر رایگان موجب شده است تا فشار به وزارت نفت بالارود اما تاکنون این وزارت خانه در مقابل توزیع این رانت مقاومت کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: سهمیه قیر تهاتری دستگاههای اجرایی در سال ۱۴۰۱، به صورت دو ماهه اعلام میشود تا عملکرد آنها در اجرای قانون، مورد پایش قرار گیرد.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: سهمیه سالانه قیر تهاتری این شرکت در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن بود که امکان جذب ۴۰۰ هزار تن قیر در سال وجود دارد.
انجمن قیر ایران به اظهارات دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پالایش صنعت نفت تحت عنوان "فروش حوالههای قیر رایگان در بازار دبی!/ ۱۱ دلیل برای توقف عرضه قیر رایگان" واکنش نشان داد.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفتههای دبیر انجمن قیر ایران مبنی بر وجود رانت یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای مخالفت با قیر تهاتری را تکذیب کرد.
موضوع قیر و وکیوم باتوم نیاز به بحث و بررسی بسیار دارد و با توجه به اینکه تولیدکنندگان قیر محدود هستند به طور قطع در بحث مربوط به قیمتگذاری باید دقت شود تا رانت و فسادی در این زمینه صورت نگیرد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برخی شرکتهای قیرساز حوالههای دریافتی وکیوم باتوم مرغوب داخلی را با وکیوم باتوم نامرغوب خارجی جابهجا میکنند که این اقدام به کیفیت راهها ضربه میزند.