plusresetminus
دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد/صادرات نفت ما در حال حاضر با  وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است/در حوزه خودرو در نوع سیاست گذاری اشتباه کردیم
به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،قالیباف افزود: قانون عفاف و حجاب وظایف دستگاه‌ها را در قبال حجاب مشخص کرد. البته در بخش جرم انگاری تلاش کردیم این لایحه را سطح‌بندی کنیم، در این لایحه جلوی هر گونه درگیری و اقدام مستقیم را گرفته‌ایم. دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد و ضمانت اجرایی آن را مشخص کردیم.
وی با بیان این که کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی در این لایحه سطح بندی شده است، امکانات و تجهیزات نیز باید فراهم شود. مقداری از آن فراهم شده و باقی آن نیز فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حوزه جرم انگاری اگر کشف حجابی اتفاق بیافتد، ابتدا پیامک داده می‌شود، سپس تذکر داده می‌شود. البته جریمه مرحله اول ثبت اما اقدام نمی‌شود. اما اگر دوباره تذکر داده شود جریمه مرحله دوم هم اعمال می‌شود. زندان رفتن دیگر در چنین مواردی نیست و خیلی شفاف و روشن موضوعات تبیین شده است.
صادرات نفت ما در حال حاضر با  وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و امکان رخداد فشار حداکثری مانند دولت اول ترامپ که فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در بودجه ۱۴۰۴ فروش نفت یک میلیون و هشتصد هزار بشکه پیش بینی شده است، آیا مجلس از دولت خواسته است تا نقشه دومی برای جلوگیری از کسری بودجه شدید ارائه دهد؟ گفت: این وظیفه مجلس و دولت است تا باهم شرایط را پیش‌بینی کنند. صادرات نفت ما در حال حاضر با  وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است. پس معلوم می‌شود با این شرایط هم می‌شود کار انجام داد. اما این‌که دشمن بتواند هرکار بخواهند بکند، درست نیست.
وی ادامه داد: البته سختی ها و هزینه های تحریم را متوجه هستیم. امروز با پیش بینی شرایط دنیا و نوع رفتار ما با همسایگان و مجموعه هایی مانند شانگهای و بریکس حتما میتوانیم از چنین موضوعاتی پیشگیری کنیم و حتما شرایط خاص دنیا و کشور و موارد کسری بودجه پیش بینی شده است و گفت‌گوهایی انجام شده است و متوجه این موضوعات هستیم.
در حوزه خودرو در نوع سیاست گذاری اشتباه کردیم
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس برای حذف مافیای خودرو گفت: نمی‌گویم خودرو مافیا دارد یا ندارد اما در حوزه خودرو در نوع سیاست گذاری اشتباه کردیم.
وی افزود: امروز با فروش خودرو لاتاری برگزار می‌کنیم، از مردم ثبت نام کرده و عده‌ای برنده می‌شوند که این‌ها اشکال است چون وقتی رقابت نباشد این اتفاق می‌افتد. حتی اگر به تولید بیش از اندازه رانت بدهیم خودمان به دست خودمان تولید را از بین می‌بریم، تولید باید درون‌زا باشد.
رئیس مجلس گفت: رقابت را در حوزه بازار خودرو در کشور از بین برده‌ایم. برای حمایت از خودروی داخلی می‌گوییم تعرفه روی ماشین بسته شود تا این صنعت خراب نشود اما این تعرفه موقت و مشروط و کاهنده نیست نتیجه این می‌شود که ۴۰ سال بعد از تولید پیکان وضعیت خودرو همچنان همان است.
قالیباف تاکید کرد: ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه‌ ساز هستیم؛ امروز اگر بخواهد یک پلفترم خودرو آماده و اجرا شود نزدیک به ۱/۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه پلتفرم برای طراحی ماشین است که باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته تا به سود برسد.
وی افزود: ما به جای آنکه تعرفه ها را کاهنده کنیم بالا می بریم اما چه زمانی خودروساز تحول ایجاد می کند؟  به خودروساز بگوییم تعرفه ۴۰۰ درصد را اعمال می کنیم تا خودروهای دیگر  رقابت نکند اما در ۱۵ سال دیگر سال به سال تعرفه کاهش پیدا می کند تا اگر خودروساز تحولی نداشت ظلم به مردم نشده و ماشینی با ایمنی و مصرف سوخت کم داشته باشد پس نگوییم مافیا بلکه بگوییم ما در سیاست گذاری درست عمل نکردیم.
قالیباف خاطر نشان کرد: اصرار کردم واردات خودرو شود بعد همه مخالفت ها را دیدند. خودروسازان بزرگ دنیا را نگاه کنید که با هم همکار و شریک می شوند در کشور ما هر روز خودروسازان قطعات وارد کرده و تجمیع می کنند.
وی افزود: در واکنش به قانون واردات می گویند ارز برای واردات نداریم پس چه طور در سال ۱۴۰۲،  ۸ میلیارد برای واردات  قطعات داده شد و اکنون برای واردات خودرو می‌گویند دلار نداریم؟ البته حرفم به این معنا نیست که افراد قابلی برای طراحی خودرو نداریم بلکه افراد قابلی هستند و ما هم مصمم هستیم کما اینکه کمیسیون تلفیق  بودجه تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد رساند و تصویب کرد.
https://naftara.ir/vdcdk50f.yt0k96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما