plusresetminus
انرژی های تجدید پذیر چه جایگاهی در دنیا دارند؟
طی 50 سال گذشته جهان شاهد افزایش چشمگیر مصرف انرژی بوده است؛ اکثر کشورهای دنیا سعی کرده اند تا مسیر خود را به سمت انرژی های تجدید پذیر تغییر دهند و در حالی که نفت، زغال سنگ و سایر سوخت های فسیلی منابع اصلی تامین انرژی برای برخی از کشورها به حساب می آید برخی دیگر به سمت انرژی های پاک حرکت کردند.
به گزارش اختصاصی  نفت آرا، پر مصرف ترین منبع انرژی در دنیا در سال های 2009 تا  2018 طبق آنچه آمارها می گویند نفت است که 34 درصد از کل مصرف انرژی در جهان که 509 هزار و 800 تریلیون وات بر ساعت تخمین زده شده است را تامین می کند و در جایگاه سوم نیز گاز 22.8 درصد از حجم کل انرژی مصرفی که رقمی معادل 339 هزار و 300 تریلیون وات بر ساعت است را تامین می کند و به ترتیب کشورهای عمان، عربستان سعودی، ترینیداد و توباگو، کویت، قطر، امارات، هنگ کنگ، الجزایر، سنگاپور و اسرائیل بزرگترین مصرف کنندگان نفت و گاز در دنیا هستند.
در میان کشورهای نام برده شده تعدادی از آنها وابستگی 100 درصدی به نفت دارند چراکه این کشورها دارای منابع فراوان نفتی هستند و اغلب آنها در خاورمیانه و در آفریقا شمالی واقع شده اند.
در مجموع سوخت های فسیلی به عنوان منابع غالب 86.2 درصد از کل انرژی مصرفی در دنیا را تامین می کنند که این درصد معادل 1.2 میلیون تریلیون وات بر ساعت است و در میان سوخت های فسیلی نفت رهبر این گروه است که علاوه برآنکه در امور مربوط به حمل و نقل بسیار استفاده دارد بسیار مقرون به صرفه نیز است و این باعث می شود تا نفت یک انتخاب آسان برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.
پس از نفت زغال سنگ دومین منبع انرژی پر مصرف در دنیا است که 29.2 درصد از کل انرژی مصرفی در دنیا را تامین می کند که چیزی در حدود 434 هزار و 300 تریلیون وات بر ساعت تخمین زده شده است؛ خیلی ازکشورها به دلیل پرداخت هزینه کم تر و عدم نیاز به زیرساخت های فراوان این سوخت فسیلی را برای تامین انرژی مورد نیاز خود انتخاب می کنند و در مواقعی که تاثیرات زغال سنگ بر روی محیط زیست نگران کننده شده است کشورها اقدام به استفاده از گاز به عنوان سومین منبع پر مصرف انرژی در جهان کردند.
از کل انرژی مصرفی در جهان تنها 13.8 درصد آن از منابع تجدید پذیر تامین شده است و تقریبا نیمی از آن را نیز انرژی برق آبی تشکیل می دهد به طوری که طی سال های 2009 تا 2018 انرژی برق آبی 6.7 درصد از کل انرژی مصرفی در جهان که معادل 99 هزار و 200 تریلیون وات بر ساعت است را تامین کرده است.
از آنجایی که راه اندازی نیروگاه های جایگزین بادی، خورشیدی و یا هسته ای بسیار پرهزینه است و نیاز به فناوری تازه ای دارد در حالی که استفاده از سوخت های فسیلی بسیار ارزان قیمت و ساده تر است خیلی از کشورها سوخت های فسیلی را به عنوان اولین منبع انرژی خود انتخاب می کنند.
در میان انرژی های تجدید پذیر انرژی بادی و خورشیدی تنها 1.7 درصد از کل انرژی مصرفی را تامین می کند که در مقابل سوخت های فسیلی بسیار ناچیز است و دلیل آن هم هزینه های بسیار زیاد تاسیس نیروگاه های خورسیدی و بادی است؛ انرژی بادی پس از انرژی هسته ای 1.3 درصد از کل انرژی مصرفی دردنیا که معادل 18 هزار و 700 تریلیون وات بر ساعت است را تامین می کند و انرژی خورشیدی نیز پس از انرژی زمین گرمایی تنها 0.4 درصد از کل انرژی مصرفی در دنیا را تامین می کند که رقمی معادل با 5 هزار و 700 تریلیون وات بر ساعت است.
پس از انرژی برق آبی انرژی هسته ای دومین منبع انرژی تجدید پذیر پر مصرف دردنیا است به طوری که این منبع انرژی 4.6 درصد از حجم کل انرژی مصرفی در دنیا را تامین می کند که این درصد رقمی بالغ بر 68 هزار و 800 تریلیون وات بر ساعت است.
در میان تمام کشورهای دنیا ایسلند تنها کشوری است در طی سال های 2009 تا 2018 نزدیک به 80 درصد از تقاضا انرژی خود را از طریق انرژی برق آبی تامین کرده است و به طور کلی کشورهای اروپایی در مصرف انرژی های تجدید پذیر در دنیا سردمدار هستند چراکه در کنار ایسلند کشورهای نروژ، سوئد، سوئیس و فرانسه پنج کشور پر مصرف دنیا در زمینه انرژی های تجدید پذیر هستند به طوری که نروژ 67.5 درصد از کل انرژی مصرفی اش را از طریق انرژی برق آبی تامین می کند و پس از آن سوئد و سوئیس به ترتیب 65.3 و 50.5 درصد از کل انرژی مصرفی خود را از انرژی برق آبی تامین می کنند و اما  فرانسه 47 درصد از کل انرژی مصرفی اش را از طریق انرژی هسته ای تامین می کند.
پس از فرانسه دومین کشوری که انرژی خود را از طریق منابع هسته ای به دست می آورد کشور فنلاند است که 39.5 درصد از کل انرژی مصرفی اش را از این طریق تامین می کند و پس از آن به ترتیب کشورهای نیوزلند، برزیل، کانادا و اتریش بیشترین درصد از کل انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی برق آبی تامین می کنند.
کمبود تجهیزات و منابع انرژی های بادی و خورشیدی باعث شده است تا تنها تعداد انگشت شماری از کشورهای دنیا برای تامین انرژی خود بتوانند از این منابع استفاده کنند که دانمارک با تامین 14.5 درصد از کل انرژی مصرفی خود از طریق انرژی بادی بزرگترین مصرف کننده انرژی بادی در دنیا است و در کنار آن نیز ایتالیا با تامین 2.4 درصد از کل انرژی مصرفی خود از طریق انرژی خورشیدی بزرگترین مصرف کننده انرژی خورشیدی دردنیا است.
از زمان انقلاب صنعتی تاکنون سوخت های فسیلی منابع اصلی تامین انرژی در جهان بوده اند و طی چند سال اخیر موانع بر سر راه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بسیار کاهش یافته است اما هنوز کافی نیست و با کاهش قیمت انرژی های تجدیدپذیر در پایین ترین سطح و افزایش جریان های سرمایه گذاری، دهه آینده یک دهه تعیین کننده برای گذار جهانی به انرژی پاک خواهد بود.
 
https://naftara.ir/vdcc8.qe22bqsaal.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما