بعد از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره تخلفات وزارت نفت و سازمان محیط زیست در دولت سابق در ارائه گزارش غلط درباره بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها، مقرر شد این تخلفات از سوی قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد.
plusresetminus
بازگشت بنزین پتروشیمی؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، «باز هوا سرد شد و آلودگی هوای کلانشهرها افزایش یافت، ‌گرچه تابستان خوبی هم نبود. گزارش‌ها حاکی از کاهش تعداد روزهای سالم، توقف نوسازی خودروهای فرسوده، کم‌توجهی به معاینه فنی و محورهای دیگر برنامه کاهش آلودگی هواست و خبر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع»؛ این توئیت معصومه ابتکار در روزهای اخیر است. او معاون ریاست‌جمهوری و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت‌های هفتم، هشتم و یازدهم بوده و حالا در دولت سیزدهم، سمتی ندارد. به گفته برخی اهالی رسانه که تجربیاتی در حوزه انرژی داشته‌اند، خبر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع می‌تواند تامل برانگیز باشد، فارغ از اینکه چه دیدگاهی نسبت به عملکرد این شخص و مواضعش داشته باشیم و ندانیم که به چه قصدی منتشر شده است. کارشناسان محیط زیست درباره تاریخچه و مضرات این نوع بنزین، بارها هشدار داده‌اند. در زیر، نمونه‌ای از این اظهار نظرها را می‌خوانیم؛ «بنزین پتروشیمی اولین بار سال ۸۸ مطرح شد و سال ۸۹ در دولت محمود احمدی‌نژاد روانه بازار شد. آن موقع به دلیل کمبود بنزین و فشار تحریم‌ها اتفاقی که افتاد، اعلام کردند بنزین پتروشیمی تولید نمی‌شود اما دو فرآورده پتروشیمی را تلفیق کرده بودند تا بنزین تولید شودو این بنزین بسیار موجب آلودگی هوا شد. آمارهای کنترل کیفیت هوا در سال‌های ۸۹ و ۹۰ را اگر بررسی کنید به‌شدت شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم که گفته می‌شد سرطان‌زاست. همان زمان سازمان بهشت زهرا گزارشی منتشر کرد که میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و مغزی در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۰، چند برابر بیشتر از سال‌های مشابه بوده است. اما مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفت. برای نمونه ما در دهه هفتاد که اوج آلودگی هوا را در کشور داشته‌ایم و کارگروهی برای کاهش آلودگی هوا وجود نداشت، مطالعاتی توسط دانشگاه تهران صورت گرفت که تاثیر آلودگی هوا روی تشدیدی دخترزایی را بررسی می‌کرد و نشان می‌داد آلودگی هوا چه قدر می‌تواند تناسب جنسیت را به هم بریزد و نتایج آن به وزارت کشور ارسال شده بود. آنچه مشخص است این است که مطالعه فوق مربوط به ایران بوده اما با یک سرچ عادی می‌بینید که هرجا آلودگی هوا بیشتر باشد می‌تواند تناسب بین جمعیت را به هم بزند. در مورد بنزین پتروشیمی هم این اتفاق صورت گرفت و شاهد توزیع بنزین پتروشیمی تا آخر دولت احمدی‌نژاد بودیم و در دولت روحانی این بنزین از چرخه خارج شد، اقدام به واردات بنزین کردند و بعد شاهد بودیم که چه صحبت‌هایی پیش آمد. امسال هم مرتبا بحث افزایش تولید بنزین پتروشیمی را شنیدیم اما در گیروداری که کشور درگیر مسائل ناشی از تحریم‌ها و اقتصاد بود و شفاف‌سازی در محیط زیست بسیار پایین آمد. کسانی که سال‌های طولانی تجربه فعالیت در حوزه محیط زیست را داشته‌اند، معتقدند که اطلاع‌رسانی در حوزه ضعیف بوده و کمرنگ‌تر هم می‌شود و به این دلیل که اطلاعات کمتری بروز داده می‌شود، به همین علت ابعاد مختلف بنزین پتروشیمی مشخص نیست.» (منبع: نفت خبر)
وزارت نفت: بنزین آلوده نیست، انگیزه‌های شما سیاسی است
با این حال و با توجه به تمام آنچه از نظرگاه کارشناسان در خصوص بنزین آلوده گفته شد، در پی انتشار مطلب معصومه ابتکار و طرح ادعای آلوده بودن بنزین بعضی پتروشیمی‌ها، وزارت نفت طی نامه‌ای به جماران توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. در نامه روابط عمومی وزارت نفت به جماران آمده است: «پیرو انتشار مطلبی به نقل از خانم معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان حفاظت از محیط زیست با عنوان «بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع در روزهای با هوای آلوده» وزارت نفت توضیحاتی جهت آگاهی مخاطبان سایت جماران نیوز به شرح زیر ارسال می‌کند.
۱ – پتروشیمی محصولی با عنوان بنزین تولید نمی‌کند. در بعضی پتروشیمی‌ها یا پتروپالایشگاه‌ها واحدهای تولید ریفرمیت مانند پالایشگاه وجود دارد که ریفرمیتی همانند و با کیفیتی مشابه ریفرمیت پالایشگاه‌ها تولید می‌کند که در دولت‌های مختلف از جمله دولت یازدهم به عنوان یکی از مواد اولیه در ترکیب یا دیگر اجزای تولید بنزین در احجام محدود استفاده شده است.
۲- با توجه به گزارش مفصل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در دوره ریاست آقای لاریجانی که مستند به گزارش سازمان بازرسی کل کشور و وزارت بهداشت دولت آقای روحانی و دیگر نهادهای مسئول، ادعای خانم معصومه ابتکار درباره آلوده بودن ریفرمیت پتروشیمی را به صراحت دروغ دانسته و به تاکید رد کرده است و هیچ مستنداتی از سوی وی در این باره ارائه نشده است، مستندات خود را درباره آلوده بودن آنچه بنزین پتروشیمی می‌خوانید ارائه دهید. بدیهی است که طرح ادعاهای بدون سند با انگیزه‌های سیاسی، در مقابل گزارش‌های رسمی و مستند نهادهای مسئول مستندات محسوب نمی‌شود.» اما این داستانی ادامه دار است و ابهامات بنزین آلوده متوجه خود خانم ابتکار هم بوده. او در اواخر مهر ماه گذشته هم معصومه ابتکار در توئیتی در واکنش به اتهامات سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفته بود: «آمادگی دارم به این اتهام که برخی را ذوق زده کرده، در هر مرجعی پاسخ داده روشنگری کنم. دربحث بنزین پتروشیمی اعلام می‌کنم به عنوان ایمونولوژیست و رئیس سازمان محیط زیست در۹۲و۹۳بر حق سلامت مردم اصرار کردم. سرطان‌زایی آن بنزین روشن بود پس کوتاه نیامدم. آقای زنگنه هم گامی درست درحذف آن برداشت.» لازم به توضیح است که خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ دیروز مدعی شده بود که «آقای زنگنه و خانم ابتکار در نقض تعهد شرعی و قانونی نه تنها باعث تشویش اذهان عمومی، اشتباه محاسباتی و خسارت میلیاردی شدند بلکه حقوق عامه را نیز ضایع کردند.» بعد از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره تخلفات وزارت نفت و سازمان محیط زیست در دولت سابق در ارائه گزارش غلط درباره بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها، مقرر شد این تخلفات از سوی قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.6nik49nwu5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما