وقتی دکل های پیر نمی توانند پاسخگوی نیاز امروز نفت ایران باشند

با ناوگان و تجهیزات 30سال پیش به جنگ رقبای میلیاردی می رویم

plusresetminus
با ناوگان و تجهیزات 30سال پیش به جنگ رقبای میلیاردی می رویم
به گزارش اختصاصی نفت آرا،صنعت حفاری، یکی از ارکان اصلی توسعه میادین نفت و گاز در جهان محسوب می‌شود. بررسی وضعیت ناوگان حفاری کشورها، تصویری از توان تولید، توسعه فناوری و میزان سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ارائه می‌دهد. در این گزارش به وضعیت ناوگان حفاری ایران و مقایسه آن با برخی کشورهای منطقه می‌پردازیم.
وضعیت ناوگان حفاری ایران
ایران با داشتن حدود ۷۰ تا ۸۰ دکل حفاری خشکی و ۱۰ تا ۱۵ دکل حفاری دریایی، یکی از کشورهای دارای ناوگان بزرگ حفاری در منطقه محسوب می‌شود. مالکیت عمده این دکل‌ها در اختیار شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی نظیر ملی حفاری ایران، حفاری شمال و حفاری بین‌المللی حفاری شمال-جنوب قرار دارد.
با این حال، ناوگان حفاری ایران با چالش‌های جدی مواجه است:
•  فرسودگی تجهیزات: بخش قابل توجهی از دکل‌ها عمر بالای ۲۰ سال دارند.
•  فناوری متوسط: به دلیل محدودیت‌های واردات و تحریم‌ها، فناوری حفاری پیشرفته (نظیر حفاری جهت‌دار هوشمند) کمتر در ناوگان ایران دیده می‌شود.
•   نیاز به سرمایه‌گذاری: نوسازی ناوگان و ارتقای تجهیزات مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین است.
مقایسه با کشورهای منطقه

تحلیل
:

•  عربستان با سرمایه‌گذاری‌های عظیم و بهره‌گیری از فناوری‌های روز، رهبری حفاری منطقه را در اختیار دارد.
•  قطر با تمرکز بر توسعه میدان‌های دریایی، در حال افزایش ظرفیت حفاری خود است.
•  امارات به‌دنبال خودکارسازی حفاری و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در این بخش است.
• ایران باوجود تجربه بالای نیروی انسانی، در زمینه فناوری و نوسازی دکل‌ها عقب‌تر از رقبای منطقه‌ای قرار گرفته است.
نتیجه‌گیری
ایران برای حفظ سهم خود در بازار انرژی و توسعه میادین جدید، نیازمند توجه ویژه به نوسازی ناوگان حفاری و ارتقای فناوری‌های خود است. داخلی‌سازی تجهیزات، جذب سرمایه‌گذاری خصوصی، و تقویت همکاری‌های فناورانه می‌تواند راهگشای این مسیر باشد.

 
https://naftara.ir/vdcbs0b8.rhb0apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پربيننده ترين خبرها