نخستین نفتکش حامل مازوت در رویدادی بیسابقه بعد از سقوط دولت بشار اسد، وارد بندر بانیاس سوریه شد.
۰
۰
به گزارش نفت آرا،پالایشگاه بانیاس بزرگترین پالایشگاه نفت سوریه در اواخر سال 2024 فعالیت خود را متوقف کرد. این توقف به دلیل قطع جریان نفت خام از ایران بود که حدود 90درصد نیازهای نفتی این شرکت را تامین می کرد.
این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که سوریه سالهاست با بحران شدید انرژی دستوپنجه نرم میکند و ورود این محموله میتواند نشانهای از آغاز دورهای جدید در ایجاد ثبات در بخش انرژی این کشور بعد از دوران بشار اسد باشد.
در سالهای اخیر پالایشگاههای نفت سوریه، بانیاس و حمص، از کمبود شدید مواد خام رنج میبرند. با تشدید بحران سوخت، دولت ناگزیر به افزایش تلاشهای خود برای یافتن تامینکنندگان جدید شده است.
حالا بعد از تغییرات سیاسی جدید در این کشور نخستین نفتکش حامل ۲۹,۷۹۴ تن متریک مازوت شب گذشته در بندر بانیاس سوریه لنگر انداخت و آماده تخلیه بار است.
احمد سلیمان، مسئول روابط عمومی حوزه فرآوردههای نفتی در سوریه، تصریح کرد: مازوت وارداتی متعلق به یک کشور خاص نیست، بلکه از طریق مناقصاتی تأمین شده است که شرکتهای مختلفی در آن حضور یافتند.
وی پیش بینی کرد: در آینده نزدیک، محمولههای بیشتری شامل مازوت، بنزین، گاز مایع و نفت خام به سوریه وارد شود.
همچنین پیشتر ابراهیم مسلم مدیرعامل پالایشگاه بانیاس ابراز امیدواری کرد با برداشته شدن تحریم ها،سوریه بتواند سوخت خود را از منابع غیر ایرانی تامین کند.حالا پس از سقوط حکومت بشار اسد،اولین مناقصه در این کشور بدون حضور ایران برگزار شد.
اگرچه نامی از تامین کنندگان این مناقصه برده نشده اما پیشتر شرکتهای کوچک و متوسط ترکیه احتمالا در فهرست پیشنهاد دهندگان برای تضمین صادرات مداوم سوخت به این کشور حضور داشته باشند. برخی از کشورهای عربی همسایه نیز برای کمک به سوریه برای غلبه بر این چالش ورود کردند، زیرا شرکت پالایش نفت اردن شروع به صادرات روزانه ۵۰۰ تن گاز مایع به دمشق کرد. عربستان سعودی نیز آمادگی خود را برای کمک به پر کردن شکاف نفتی اعلام کرده بود.
پس از اجرای اصلاحات،سوریه احتمالا بتواند با سهولت بیشتری سوخت وارد کند تا به بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش شدت بحران سوخت کشور، کمک کند. با این حال، شرکتهای خارجی هنوز برای ورود به بازار سوریه تردید دارند.
این مناقصه در حالی برگزار شد که سوریه بر علاوه بر چالشهای سیاسی و لجستیکی، تامینکنندگان با مشکلات مالی مواجه بودند، زیرا شرایط مناقصه مستلزم پرداخت محمولهها به دلار و ضمانتهای مالی است.