رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد تجهیزات از داخل تامین می شود، ابراز امیدواری کرد که روزی جشن خودکفایی را در این صنعت بگیریم.
برنامه وزارتخانهها در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت هنوز مشخص نیست و وزارت نفت هم کماکان اقدامی در بهینهسازی انجام نداده است، در این راستا، جمعی از خبرنگاران دغدغهمند با هشتگ «بهینهسازی مصرف سوخت» در فضای مجازی، بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.
در حالی که غولهای نفتی بابت عملکرد کند در روند کربنزدایی سرزنش میشوند اما یافتههای یک گزارش جدید حاکی از آن است که آلایندگی منتشره از فعالیتهای شرکتهای ملی نفت، بسیار بیشتر از غولهای نفتی است.
جمع بندی آمار رسمی در دسترس و آمار غیررسمی و شنیدهها، حکایت از وقوع یک نابسامانی بنزینی دارد که منجر به واردات زودتر از تصور بنزین برای مدیریت عرضه و تقاضا خواهد شد؛ زمزمههایی نیز از آغاز واردات بنزین از یک کشور همسایه بهگوش میرسد.
یک کارشناس حوزه بینالملل انرژی گفت: در شرایط کنونی باید خیلی مسائلمان مثل نیروگاه بوشهر، مسائل نفت و گاز، رژیم حقوقی خزر، مسائل گمرکی، مسائل نظامی و دفاعی را با روسیه حل کرده و امتیازگیری کنیم.
رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران گفت: سال گذشته میانگین فروش؛ البته با در نظر گرفتن کرونا حدود 76 تا 77 میلیون لیتر در روز بود در حالی که این رقم در سال جاری بسیار بالاتر و حتی در یک روز به حدود 130 میلیون لیتر هم رسید.
مدیر گروه نفت اندیشگاه تحلیلگران انرژی گفت: ما باید هر چقدر میتوانیم گاز روسیه را در قالب قراردادهای خرید و فروش به بازارهای همسایه صادر کنیم و به سمت تبدیل شدن به هاب گازی منطقه حرکت کنیم.
آمارهای BP به عنوان منبع معتبر تحلیل حوزه انرژی، گویای وضع نامطلوب مصرف گاز در ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان شامل قاره آمریکا، اروپا، آفریقا، کشورهای CIS، آسیای پاسیفیک و خاورمیانه است.
مدیر پیشین امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران گفت: از آنجایی که عربستان میتواند به بازار اروپا دسترسی داشته باشد و روسیه هم با تحریم مواجه است احتمال این وجود دارد که توافق پنهانی بین دو کشور صورت گرفته باشد، یعنی عربستان بیشتر به سمت بازار اروپا و روسیه به سمت بازار آسیا برود.
کارشناس ارشد انرژی گفت: بعد از مناقشه اوکراین، این فرصت برای ایران به وجود آمده است که از ظرفیت گاز مازاد روسیه برای تبدیل به هاب گازی منطقه استفاده کند.
قیمت یک دلاری بنزین فوب خلیج فارس و دلار ۲۸ هزار تومانی در کنار بنزین یارانهای در ایران باعث شده تا دولت سالانه ۹۵۴ هزار میلیارد تومان یارانه در این حوزه پرداخت کند که معادل ۶۳ درصد از بودجه عمومی در سال جاری است.
درحالی ۵ سال گذشته کشور نیازی به واردات بنزین نداشت و حتی رتبه اول تولیدکنندگان بنزین را در میان کشورهای اوپک بدست آورد اما این روزها تولید جوابگوی مصرف نیست.
مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: پتروشیمیها برای تولید بنزین طراحی نشدهاند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمیها بالا و در حد 70 تا 80 درصد بوده که برای محیط زیست مضر است.
کارشناس ارشد مسائل بینالملل بر ضرورت همکاری ایران با همه کشورهای جهان تأکید کرد و با بیان اینکه ایران نباید خود را محدود به همکاری با یک شرکت یا کشور کند، بیان کرد: مهارت سیاستگذاران و بازیگران اقتصادی و سیاسی در معادلات جهانی تعیینکننده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است
طرح بازتوزیع بنزین به افراد بهجای خودرو و نتایج اجرای پایلوت آن روی میز رئیسجمهوری است و بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.