ایران دومین کشور ارزان از نظر قیمت بنزین است؛ اما این تمام واقعیت نیست زیرا هزینه ای که ایرانی ها برای سوخت پرداخت می کنند نسبت به سطح درآمدیشان نه تنها پایین نبوده بلکه از بسیاری کشورها بالاتر است.
مسئولان دولتی در روزهای اخیر اعلام کردهاند که قیمت بنزین در سال 1402 افزایش نمییابد. ولی سیگنالهای جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین نشان از این موضوع ندارد.
برخی جایگاههای عرضه سوخت که اغلب جایگاههایی بزرگ و با تعداد بالای مراجعه مردمی هستند، در مراجعه خبرنگار ما به عنوان فردی که کارت سوخت شخصی به همراه ندارد و نیازمند استفاده از کارت آزاد جایگاه هست، اعلام کردند که هیچ کارت سوخت آزادی در جایگاه وجود ندارد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: قانون ساماندهی کارتهای سوخت، با هدف دقیقتر شدن دادههای مربوط به مدیریت مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام میشود.
موضومع قاچاق بنزین داستانی طولانی و دراز در کشور دارد، هرچند راهکارهایی برای مقابله با آن انجام میشود اما در هیچ دورهای قاچاق بنزین به صفر نرسیده و طبق آخرین آمار نیز کشف بنزین قاچاق در سال گذشته ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت:تعداد کارتهای آزاد سوخت تا ۷۰ درصد در جایگاهها کمتر میشود یه طوری که متقاضیان حتما برای سوختگیری باید از کارت شخصی خود استفاده کنند.
قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: هیچ تغییری در سهمیه بندی و قیمت بنزین وجود نخواهد داشت و هدف از جمع آوری کارت های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.
عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اکنون امکان واردات بنزین با کیفیت خوب وجود دارد همه کشورها به سمت بنزین و گازوئیل یورو ۴ و ۵ رفتهاند، فرآوردههای روسیه هم با قیمت مناسب در بازار وجود دارد، بنابراین برای واردات بنزین و گازوئیل باکیفیت مثل سابق محدودیت وجود ندارد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه تهران با اشاره به توزیع روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین در منطقه تهران از ابتدای امسال، گفت: این مقدار مصرف معادل ۲۵ درصد مصرف کل کشور و نیازمند مدیریت صحیح مصرف است که به این منظور لازم است که هموطنان با استفاده از کارت سوخت شخصی، ما را در این مسیر همراهی کنند.
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بحث تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین به منظور مدیریت مصرف از اختیارات دولت است اما به شرطی که افزایشی در قیمت بنزین رخ ندهد. در غیر این صورت نیازمند مصوبه مجلس یا مصوبه شورای سران سه قوه است.
در ماههای اخیر تولید بنزین و گازوئیل در ایران از مصرف آن عقب ماند. پس از این اتفاق، رویترز گزارش داد که در ماههای فوریه و مارس (بهمن و اسفند 1401) ایران 30 هزار تن بنزین و گازوئیل از روسیه وارد کرده است. اما چرا ایران واردکننده سوخت شد؟ آیا این سوخت در ایران مصرف میشود یا ایران صرفاً واسطهای برای ترانزیت صادراتی روسها شده است؟
روند افزایش مصرف، گزینههای بنزینی پیش روی کشور را محدود ساخته است. با این حال، وزارت نفت اعلام کرده افزایش قیمتی برای بنزین در کار نیست. این یعنی ناگزیر باید مصرف مدیریت و بهینهسازی شود و این مسیر هم از تغییر کیفیت موتور خودروها میگذرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآردههای نفتی از افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: عرضه نظاممند بنزین نیازمند استفاده مردم از کارت سوخت شخصی است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم و نرخ خودرو را به گونهای مناسبسازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریعتر اسقاط کنیم،...
رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: برای افزایش جایگزینی بیشتر بنزین با استفاده از سی ان جی طرحی را آماده کردیم که مطابق این طرح پیشنهاد عرضه رایگان سیانجی به مدت سه سال به همه خودروها داده شده است.