کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی آبی در سرزمین آب: پایتخت طبیعت ایران فاضلاب شهری ندارد

28 مهر 1403 ساعت 13:31

کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های وحشی با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن به ویژه یاسوج مرکز استان، با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان ۱۳۱ هزار متر مکعب است. تعداد مخازن آب مناطق شهری استان ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد و تعداد مشترکان آبفای شهری ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است.
منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود.
این استان با ۹ شهرستان و ۱۷شهر ، نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. کمتر از ۴۴ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند.
طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است.
۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند.
پاینخت طبیعت ایران  با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است.

هر ساله شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج، سی سخت، باشت، دیشموک، لنده و مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی مواجه هستند و در بهترین حالت بین ۶۰ تا ۷۰ روستای استان به طور متوسط با تانکر سیار آبرسانی می شوند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و هشت و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.
طبق شواهد رسمی، این استان دومین استان تولید کننده آب کشور است و امسال هم بحث کارگروه حکمرانی آب به این استان و چهارمحال و بختیاری داده شد به گونه ای که ۱۰ درصد ظرفیت آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد است.
کمی عجیب به نظر می رسد که استانی با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور هم اینک با تنش و چالش آبی مواجه است.
با این حال معضل کهنه ناپایداری آب آشامیدنی برای ساکنان بیشتر شهرها و روستاهای استان به حکایت ادامه داری تبدیل شده است که دلایل متفاوتی برای آن وجود دارد.
همچنین روستاهای دیگر شهرستان ها با مشکلات کم آبی و حتی آلودگی آب مواجه هستند و این نگرانی و دغدغه همه ساکنان این خطه است که با وجود این همه نعمت و نزوات آسمانی چرا محله های مرکز استان در طول روز با قطعی مکرر آب مواجه می شود؟
مرکز استانی که نه تنها با کمبود آب مواجه است بلکه اغلب مناطق حاشیه آن که به مطابق با مصوبه وزارت کشور به این شهر متصل شدند، فاضلاب شهری ندارند و چطور پس از گذشت سال ها هنوز تامین آب شرب و مشکل شبکه فاضلاب این خطه برطرف نشده است؟
آب و فاضلاب روستایی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمام این بارش ها در چهار ماه از سال اتفاق می افتد و دقیقا در چهار ماهی که استان هیچ نیاز آبی ندارد و یا کمتر نیاز آبی دارد.
آرش مصلح عنوان کرد: در آن هشت ماهی که استان مصارف شرب، کشاورزی و صنعت را دارد هیچ بارشی وجود ندارد.
مسئولان شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد هم می گویند که مساله مهم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از دیرباز گریبانگیر شبکه شهرها و روستاهای استان شده به گونه ای که در شهر یاسوج از منبع آب معصوم آباد در بلندترین نقطه تا محل برداشت آب حدود ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.
علاوه بر این به اعتقاد کارشناسان، برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی در سالیان اخیر خطر بروز خشکسالی و بحران‌های زیست محیطی را در استان تشدید کرده است.
بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۳۴ میلیون متر مکعب آب از بیش از یک هزار چاه‌ فاقد پروانه در این استان برداشت می شود و بیش از یکهزارو ۱۰۵ حلقه چاه آب فاقد پروانه در دشت های این استان حفر شده است.
قدمت بیش از ۴۰ ساله شبکه توزیع آب و میزان هدر روی بالای آن در شبکه توزیع سبب بروز اخلال در روند آبرسانی به مناطق مختلف شهر یاسوج شده است به طوری که شهروندان این شهر از قطعی آب خانه های خود در مدت زمان یک هفته خبر می دهند.
 کمبود اعتبارات، فرسودگی، انشعابات غیر مجاز و استفاده های حداکثری از آب برای مصارفی به جز شرب مهمترین چالش های این استان برشمرد.


کد مطلب: 15559

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/report/15559/بی-آبی-سرزمین-آب-پایتخت-طبیعت-ایران-فاضلاب-شهری-ندارد

نفت آرا
  https://www.naftara.ir