ناترازی بنزین در کشور دلایل متعددی دارد که کارشناسان امر مهمترین دلیل آن را خودروهای فرسوده عنوان میکنند، خودروهایی که علاوه بر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور هم لطمه میزند زیرا احتراق نا مناسب منجر به مصرف این خودروها میشود که این افزایش مصرف منجر به واردات بنزین هم شده است. اگرچه مسؤولان برای جلوگیری از این ناترازی راهکارهای مختلفی نظیر ساخت پالایشگاه، محدودیت کارت سوخت جایگاه، کاهش سهمیه آزاد کارتهای سوخت و حتی افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت را در نظر گرفتند اما به نظر میرسد که این راهکارها پاسخ گو نبوده و اکنون باید راهکارهای دیگری را برای جبران این خسارت سوختی در نظر گرفت.
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ناترازی بنزین در کشور دلایل متعددی دارد که کارشناسان امر مهمترین دلیل آن را خودروهای فرسوده عنوان میکنند، خودروهایی که علاوه بر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور هم لطمه میزند زیرا احتراق نا مناسب منجر به مصرف این خودروها میشود که این افزایش مصرف منجر به واردات بنزین هم شده است
خودروسازان تولید خودرو دوگانه سوز را متوقف کردند
یوسف بهمنی، سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۸ میلیارد دلار تا الان برای ایجاد زیر ساخت خودروهای گاز سوز در کشور سرمایه گذاری شده است و حدود ۲ هزار ۵۰۰ جایگاه CNG در کشور داریم، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را متوقف کردند. مصرف CNG در کشور 23 میلیون متر مکعب در روز است، این ظرفیت را داریم که روزانه تا 45 میلیون متر مکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازن ما همت کنند و تولید خودروهای گاز سوز را افزایش دهند میتوان روازنه 20 میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودروهای بنزنی با گازسوز برطرف کنیم. امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه به 400 میلیون تومان میرسد، چون خودروی دوگانه سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را کنار گذاشتند.
سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف 6 دهم لیتر است. در سال 1400 اگر استانداردهای تعیین شده برای خودرو بطور کامل اجرا میشد باید تولید 19 مدل خودروی داخلی متوقف میشد.
بی کیفتی خودروهای داخلی عامل ناترازی بنزین
اگرچه کارشناسان خودرو تا چندی پیش زیر بار کیفیت پایین خودروهای داخلی و عامل اصلی ناترازی بنزین نمیرفتند اما مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با علت ناترازی بنزین در کشور به گفت: در بحث بهینه سازی مصرف سوخت چندین مؤلفه تأثیر گذار است. یکی از اقدامات مؤثر در کاهش ناترازی بنزین تقویت صنعت خودروسازی داخلی یعنی بالابردن کیفیت مونتاژ خودرو بویژه در بحث تولید موتور (پیشرانه) و قوای محرکه است که هم باعث کاهش مصرف بنزین و هم کاهش آلودگی هوا در تمام شهرها در دراز مدت میشود.
فرزانه در ادامه با اشاره به اینکه از سوی دیگر تقویت واردات خودروهای خارجی با کیفیت نیز میتواند به ما در رفع معضل ناترازی بنزین کمک کند ادامه داد: تغییر نگاه کلان به بخش صنعت خودرو در بخش مونتاژ نیز یکی از اقداماتی است که میتوان به وسیله آن تا حدودی این ناترازی را در بلند مدت مرتفع کند.
وی خاطرنشان کرد: تمامی خودروهای مونتاژی در کشور در حالی چینی شدهاند که ۵ سال پیش بخش قابل توجهی از این مونتاژیها خودروهای فرانسوی مثل پژو و رنو وسیتروئن بود که به مراتب از کیفیت بسیار بالاتری از خودروهای کنونی چینی برخوردار بودند، به اضافه اینکه عموم خودروهای مونتاژی چینی موتورهای توربوی بی کیفیتی دارند که با کیفیت پایین سوخت در کشور ناسازگارند و هم موتور را زودتر از موعد مستهلک، هم آلودگی را بالاتر و هم مصرف سوخت را بیشتر میکند و چنین شرایطی سبب رسیدن به رکورد مصرف سوخت بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز در کشور شده است.