کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو خلاء بزرگ عملیات سایبری علیه جایگاه‌های سوخت

8 آبان 1400 ساعت 12:24

هفته گذشته درحالی جایگاه‌های سوخت در بسیاری از نقاط ایران دچار مشکل شدند که در این عملیات سایبری چند نکته مهم امنیتی وجود دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهدی جهان تیغی در یادداشتی درباره حمله سایبری هفته گذشته به سامانه هوشمند سوخت کشور نوشت:
ایران سال‌هاست، در معرض جنگ پیشرفته سایبری قرار دارد و این جنگ تحمیلی، ایران در این عرصه یه یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده و چند سالی است که از دفاع به هجوم تغییر موضع داده، همچنان که رژیم صهونیستی ‌ و آمریکا توان سایبری ایران را ستوده و همواره از عملیات‌های بزرگ سایبری ایران علیه منافع خود سخن گفته‌اند.
در سال‌های اخیر که آمریکا و رژیم صهیونیستی از گزینه جنگ رودرو و تبعات فوق سنگین آن گریزان بوده‌اند، گزینه‌های دیگری را تقویت کرده و ترکیبی از تحریم، عملیات‌های اطلاعاتی و جنگ سایبری را در بالاترین سطح اجرایی کرده‌اند.
در حوزه تحریم‌ بارها مقامات آمریکایی  گفته‌اند، بزرگترین تحریم طول تاریخ را علیه ایران اجرا کرده‌اند و عملیات اطلاعاتی نیز در ترور چهره‌های برجسته نظامی و دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در حوزه تأسیسات هسته‌ای و برخی تحرکات دیگر در نقاط حساس علمی و امنیتی کشور نیز مصادیقی از فعال بودن کم سابقه این گزینه علیه ایران است.
در این بین جنگ سایبری نیز در این سال‌ها به‌شدت فعال و ده‌ها عملیات کوچک و بزرگ نیز انجام شده که البته همانند ده‌ها طراحی‌های گفته شده دیگر بسیاری با شکست روبه‌رو شده و قاعدتا به لحاظ ملاحظات امنیتی، مردم نیز از آن چندان باخبر نشده‌اند.
جنگ سایبری علیه ایران یک واقعیت
بنابراین جنگ سایبری علیه ایران یک واقعیت است و نمی‌توان آن را انکار کرد، بلکه باید نگاه واقع‌بینانه به آن داشت و آن را به‌عنوان یک واقعیت دیگر از عمق دشمنی غرب و رژیم صهیونیستی  پذیرفت.
عملیات سایبری هفته گذشته علیه ایران با محوریت جایگاه‌های سوخت یکی از واقعیت‌ها بود که اتفاق افتاد و باید آن را واقعی تحلیل کرد. این عملیات به ظاهر یک عملیات موفقیت چند ساعته سایبری ارزیابی می‌شود، ولی در رسیدن به اهداف اصلی خود کاملا شکست خورده محسوب می‌شود.
عملیاتی از پیش شکست خورده
این عملیات قرار بود، در آستانه سالگرد اعتراضات آبان‌ماه، کشور را وارد یک شوک بزرگ اعتراضی و ضدامنیتی کند، "ولی آن‌طور که می‌بایست اتفاق بیفتد، نشد".
به همین دلیل است که "عاموس یادلین"، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در توئیتی  نتایج حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها را زیر سؤال برده و گفته که آیا این ضربه رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر خواهد داد یا منجر به آشوب خواهد شد؟!
براساس محاسبات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، موضوع  بنزین می‌بایست به یک زیرساخت عملیات اطلاعاتی مناسب علیه ایران تبدیل شود.
دلایل ناکامی حمله سایبری
اما چرا هدف‌گذاری شعله‌ور کردن و احیای اعتراضات و اغتشاشات هفته گذشته اتفاق نیفتاد؟! ریشه اعتراضات آبان‌ماه 98 ظاهری بنزینی داشت، ولی در واقع ریشه در عمق نارضایتی افکار عمومی از دولت روحانی و ایجاد احساس بی‌صداقتی عمیق مردم در نوع اجرایی شدن طرح افزایش قیمت بنزین از طرف مسئولان در آن زمان بود.
نبود این دو مؤلفه در عملیات سایبری هفته گذشته خلا بزرگی ایجاد کرد، جریان ضدانقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی تلاش زیادی طی چند هفته گذشته انجام دادند تا مردم را با یأسی زودهنگام از دولت رئیسی مواجه کنند که با شکست مواجه شدند.
همزمان با از کار افتادن جایگاه‌های سوخت، شایعه گرانی مجدد بنزین مؤلفه دیگری بود که هفته گذشته فعال شد که با اطلاع‌رسانی به موقع و تدابیر رسانه‌ای درست این عملیات روانی راه به جایی نبرد.
در هر صورت گام اول احیا دوباره اعتراضات و اغتشاشات در ایران با شکست مواجه شد، ولی این پایان کار سرویس‌های اطلاعاتی غربی، آمریکایی و صهیونیستی نخواهد بود که با کمک جریان غربگرای داخلی و ضدانقلاب خارجی، در کمین غفلت و حاشیه‌ها و همچنین در انتظار عدم موفقیت برنامه‌های اقتصادی و معیتشی مسئولین دولت سیزدهم و به ثمر رسیدن پروژه رسانه‌ای و امنیتی ناامید سازی مردم باشند تا بستر احیا ناآرامی‌سازی در کشور را دوباره آغاز کنند.
انتهای پیام/.
 


کد مطلب: 1818

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/note/1818/دو-خلاء-بزرگ-عملیات-سایبری-علیه-جایگاه-های-سوخت

نفت آرا
  https://www.naftara.ir