به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
نفت آرا، مالک شریعتی با اشاره به برنامه دولت برای واردات سوخت در قانون بودجه 1402 اظهار کرد: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس این موضوع را رسما بیان کرد که دولت در مفروضات تبصره 14 قانون بودجه 1402، واردات سوخت به میزان بیش از 600 میلیون دلار بنزین و 300 میلیون دلار گازوئیل را لحاظ کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بدین ترتیب پیشبینی دولت بر واردات حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل در سال 1402 است. فروش داخلی گازوئیل حدود 7.5 هزار میلیارد تومان برای دولت در سال 1402 درآمدزایی دارد ولی مجبور است بیش از 12 هزار میلیارد تومان صرف واردات گازوئیل کند.
وی اظهار داشت: یعنی دولت باید مبلغی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومان بر درآمد حاصله بیفزاید و این مبلغ را صرف واردات برای تامین نیاز داخل کند. به نظرم این مدل سیاستورزی کاملا نادرست است و نمیتوان این ریلگذاری غلط در حوزه تراز انرژی را ادامه داد.
شریعتی گفت: این در حالی است که سالانه حدود یک میلیارد دلار یارانه سوخت جت از جیب مردم به شرکتهای هواپیمایی میدهیم تا منافعش فقط به 5 درصد مرفه جامعه که از هواپیما استفاده میکنند برسد و 95 درصد دیگر متضرر میشوند.
وی در گفتوگو با فارس گفت: بنده نه به عنوان سخنگو یا نماینده مجلس بلکه به عنوان یک کارشناس انرژی که سالها در این حوزه فعالیت و مطالعه کردهام میگویم که ضرورت دارد نسبت به وضعیت تراز بنزین و گازوئیل کشور هشدار داد، ما حتما باید ریلگذاری در حوزه توزیع یارانه بنزین و گازوئیل را تغییر دهیم تا هم منافع مردم تامین شود و هم دولت بتواند خدماتش را ادامه دهد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تامین نیاز عامه مردم به صورت یارانهای حتما باید انجام شود و بنده جزو کسانی نیستم که نسخه میپیچند که یارانه باید حذف شود. میتوان بدون تغییر قیمت، در جامعه رضایتمندی ایجاد کرد اما فرق بنزین با گاز و برق این است که این دو سوخت را همه مردم در کشور مصرف میکنند و میتوان نظام افزایشی - پلکانی (IBT) را برای آن اعمال کرد، اما این مدل برای بنزین صدق نمیکند، زیرا 50 درصد خانوارها خودرو ندارند و باید مدل توزیع یارانه بنزین را از خودرو به خانوار تغییر داد.
انتهای پیام/.