به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
نفت آرا، محمود قاسمی عضو انجمن صنفی سیانجی کشور درباره محورهای تفاهمنامه بین ایران و نیجربه گفت: بر اساس تفاهمنامه میان ایران و نیجریه قرار است بهزودی با امضای قرارداد یک میلیون خودرو در نیجریه از سوی ایران گازسوز و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در سه شهر نیجریه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار ساخته شود.
وی افزود: هفته آینده نیز یک هیئت تجاری متشکل از گروههای فنی و مهندسی برای مذاکرات با وزارت نفت نیجریه برای انجام مقدمات امضای قرارداد نهایی اعزام خواهد شد.
اختلاف اندک سیانجی و بنزین دلیل حضور در بازار جهانی
قاسمی با بیان این که هماکنون بهدلیل اختلاف قیمت اندک میان سوخت گاز و بنزین روند توسعه صنعت سیانجی در کشور بهشدت کاهش یافته است، گفت: طی سالهای اخیر بهدنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات در بازار بینالملل اقدام کردیم و در این زمینه تاکنون مذاکرات خوبی با کشورهای اوراسیا، سوریه و نیجریه انجام شده است.
وی تصریح کرد: در صورت نهایی شدن قرارداد بین ایران و نیجریه مدت اجرای آن هفت سال است و در این زمینه از توان همه شرکتهای فعال مرتبط با محور شرکت توانا استفاده خواهد شد.
عضو انجمن سیانجی کشور به فعالیت کارخانه های الانجی در کشور نیجریه اشاره کرد و گفت: با یک فرآیند ساده گاز الانجی را به سیانجی تبدیل میکنیم و در جایگاهها عرضه خواهد شد.
سوریه بازار بزرگ سیانجی ایران
قاسمی درباره وضع توسعه صنعت سیانجی از سوی متخصصان ایرانی در کشور سوریه گفت: هماکنون با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال ایجاد کارگاههای تبدیل بیش از ۵۰ هزار خودرو بنزینی به سیانجی در کشور سوریه به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار هستیم.
عضو انجمن صنفی سیانجی گفت: هماکنون تنها در زمینه خودروهای سنگین ظرفیت صرفهجویی روزانه ۲۰ میلیون لیتری گازوئیل با توسعه سیانجی وجود دارد، که این میزان صرفهجویی معادل ۷۰ میلیون دلار در روز است.
وی یکی از مشکلات و چالشهای توسعه صنعت سیانجی در کشور طی یک سال اخیر را از دسترس خارج شدن سامانه ثبتنام تبدیل خودروها به گازسوز بهواسطه حمله سایبری دانست و گفت: طی سالهای اخیر به دلایل مختلف شرکتهای فعال در این زمینه کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت کردهاند.
عضو انجمن صنفی سیانجی افزود: ثابت ماندن قیمت بنزین و گازوئیل طی سالهای اخیر اقبال برای توسعه سیانجی در کشور را کاهش داده است؛ از سوی دیگر هماکنون در ایران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون کیت و مخزن وجود دارد، در حالی که شرکتهای فعال در این زمینه با کمتر از ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند.
قاسمی یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از مصرف سوخت در بخش حمل و نقل را توسعه صنعت سیانجی دانست و تصریح کرد: زیرساختهای این صنعت طی چند دهه گذشته در کشور فراهم شده است.
انتهای پیام/.